Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 23 - Ex Nord Belge 1 - 5 |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1951 Niet bewaard gebleven. |
Locomotief 1 verhuurd aan de Cie de Chimay |
|||
Algemeenheden | |||
Bouwjaar: 1892 - 1896 Nummering: Nord Belge: 1 - 5 ⇒ Nummerlijst Nummering: Etat Belge / NMBS: 2303 Bouwtype : American As indeling: 2-4-0 of 2B Fabrieksvoorsteling Type 23: |
|||
Mechanisme | |||
Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Maximum snelheid Trekkracht (T) Drijfwiel - diameter Draagwiel bogie vooraan- diameter Draagwiel bogie achteraan- diameter Vaste radstand Totale radstand Minimum boogstraal Inhoud watertanks Inhoud kolenbunker Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) |
⇒ mm mm mm km/h t mm mm mm m m m l t t t t |
2 extern (horizontaal) |
|
Ketel | |||
Druk (p) Type vuurhaard Roosteroppervlakte (G) Roosterlengte Roosterbreedte Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) |
bar ⇒ m² m m m² |
10 Belpaire 1,63 - - - |
|
Pijpenbundel | |||
Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm ⇒ m² mm ⇒ m² |
- - - Geen Niet van toepassing Niet van toepassing |
|
Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
85,95 Niet van toepassing Niet van toepassing |
|
Ketelromp | |||
Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1630 - |
|
Vuurhaard | |||
Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
- - - - - |
|
Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
- - - |
|
Verhouding S/G Verhouding S1/S Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
⇒ ⇒ ⇒ ⇒ |
52,73 Niet van toepassing - Achter- en vooraan |
|
Remming: Automatische Westinghouse rem; rem met tegenstoom Zandstrooiers met lucht en manueel |
|||
Opmerking: Tussen 1892 en 1896 bouwde het Franse Moederbedrijf van de Nord Belge 80 locomotieven van dit type. De Nord-Belge kreeg er 5 toegewezen die constant verhuurd of in gebruik waren bij de Compagnie de Chimay. Net na de oorlogverklaring van de tweede wereldoorlog was er nog slecht 1 locomotief over zijnde het nummer 3 dat bij de Belgisceh staatsspoorwegen werd opgenomen als type 23 met nummer 2303. Deze locomotief heeft echter nooit een actieve dienst gereden en werd geschrapt in oktober 1941, waarna hij als stoomgenerator werd gebruikt tot 1948 in de stelplaats te Saint-Martin. |