Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 23 - Ex Nord Belge 1 - 5

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1951
Niet bewaard gebleven.
Locomotief 1 verhuurd aan de Cie de Chimay

Algemeenheden
Bouwjaar: 1892 - 1896
Nummering: Nord Belge: 1 - 5 ⇒ Nummerlijst
Nummering: Etat Belge / NMBS: 2303
Bouwtype : American
As indeling: 2-4-0 of 2B
Fabrieksvoorsteling Type 23:
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Maximum snelheid
Trekkracht (T)
Drijfwiel - diameter
Draagwiel bogie vooraan- diameter
Draagwiel bogie achteraan- diameter
Vaste radstand
Totale radstand
Minimum boogstraal
Inhoud watertanks
Inhoud kolenbunker
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)

mm
mm
mm
km/h
t
mm
mm
mm
m
m
m
l
t
t
t
t

2 extern (horizontaal)
420
-
600
80
470pk
1664
900
Geen
1,850
5,525
-
3750
2
-
43,38
30,38

Ketel  
Druk (p)
Type vuurhaard
Roosteroppervlakte (G)
Roosterlengte
Roosterbreedte
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
bar


m
m
10
Belpaire
1,63
-
-
-
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm


mm

-
-
-
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
85,95
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Ketelromp  
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1630
-
Vuurhaard  
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
-
-
-
-
-
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


-
-
-
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling



52,73
Niet van toepassing
-
Achter- en vooraan
Remming:
Automatische Westinghouse rem; rem met tegenstoom
Zandstrooiers met lucht en manueel
Opmerking:
Tussen 1892 en 1896 bouwde het Franse Moederbedrijf van de Nord Belge 80 locomotieven van dit type. De Nord-Belge kreeg er 5 toegewezen die constant verhuurd of in gebruik waren bij de Compagnie de Chimay.
Net na de oorlogverklaring van de tweede wereldoorlog was er nog slecht 1 locomotief over zijnde het nummer 3 dat bij de Belgisceh staatsspoorwegen werd opgenomen als type 23 met nummer 2303.
Deze locomotief heeft echter nooit een actieve dienst gereden en werd geschrapt in oktober 1941, waarna hij als stoomgenerator werd gebruikt tot 1948 in de stelplaats te Saint-Martin.