Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 22 - Ex Nord Belge 321 - 362
Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1951
Niet bewaard gebleven.    
Locomotief 22.026


Algemeenheden
Bouwjaar: 1902 - 1907
Nummering : Nord Belge: 321-362 ⇒ Nummerlijst
Nummering : NMBS: 22.001 - 22.034
Bouwtype : 10 Wheel
As indeling: 4-6-0 of 2C
Fabrieksvoorsteling Type 22:
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Maximum snelheid
Trekkracht (T)
Drijfwiel - diameter
Draagwiel bogie vooraan- diameter
Draagwiel bogie achteraan- diameter
Vaste radstand
Totale radstand
Minimum boogstraal
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)

mm
mm
mm
km/h
t
mm
mm
mm
m
m
m
t
t
t
4 compound (schuin geplaatst) systeem Glehn
350
550
600

8,670
1750
850
Geen
3,9
7,550
100
56,77
61,96
44.49
Ketel  
Druk (p)
Type vuurhaard
Roosteroppervlakte
Roosterlengte
Roosterbreedte
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
bar


m
m
15
Belpaire
2,38
2,415
0,985
11,39
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm


mm

65/70
106
174,26
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
185,65
Geen
Niet van toepassing
Ketelromp  
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1413
16,5
Vuurhaard  
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
17
16
16
16 a 30
25
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


4,5
2,5
8,07
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling



78
Niet van toepassing
1/5,13
Voor- en achteraan
Remming:
Origineel met Westinghouse rempomp met enkelvoudige werking, daarna vervangen door een bi compound compressor.
Automatische Westinghouse rem; manuele en pneumatische zandstrooiers.
Tender:    
Type
Assen
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Waterinhoud
Kolen


t
t
l
t
type 2 of 3 van 14,500 m3 of type 4 van 20 m3
3
16,2
35,4
14500
4 (300kg uitruting inbegrepen)

Opmerking:
Tussen de beide wereldoorlogen werden deze locomotieven aan de stelplaatsen van Kinkempois en St- Martin toegewezen.
Tussen 1934 en 1938 bevonden de nrs 340 - 343 en 351 - 362 zich te Kinkempois en de nrs 321 - 339 en 344,345 te St- Martin.
Tijdens de bezetting werden zij aan de stelplaatsen van Montignies, St- Martin en Kinkempois toegewezen.