Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 19 (Ex type 18S)

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds eind maart 1931
Locomotief 18.051 wordt bewaard.    
 

Locomotief 1902 (19.002 vanaf 1946)

Algemeenheden
Nummering : 19.001 - 19.003
Bouwtype :
American
Constructeur :
Fabrieksvoorsteling Type 19:
Bouwjaar
As indeling
Trekkracht


t
1905
4-4-0 of 2B
7,320
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Drijfwiel - diameter
Draagwiel bogie vooraan- diameter
Draagwiel bogie achteraan- diameter
Radstand
Minimum boogstraal

mm
mm
mm
mm
mm
mm
m
m
2 intern
500
Geen
660
1980
1067
Geen
7,178
-
Ketel  
Druk (p)
Type vuurhaard
Roosteroppervlakte
Roosterlengte
Roosterbreedte
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
bar


m
m
13,5
-
2,07
1,937
1,070
2,07
Pijpenbundel    
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm


mm

40/45
153
66,70
118/127
18
23,20

Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
102,11
27/34
24,51
Ketelromp    
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1427
15
Vuurhaard    
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
mm
16 en 20
20
14,5
16 a 27
22
-
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


3,950
1
5,90
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Inhoud van de watertanks
Inhoud van de kolenbunker
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling



t
t
t
t

49,5
0,240
-
-
51
55,56
35,96
1/4,91
Achteraan

Opmerking: