Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Type 18 |
| Menu - Rollend materiaal | ||
| Niet meer in commerciële dienst sinds eind maart 1931 Locomotief 18.051 wordt bewaard. |
||
![]() |
||
Locomotief 18.051 in het Train World museum |
|||
| Algemeenheden | |||
| Nummering : 18.001 - 18.078 Bouwtype : American Constructeur : Fabrieksvoorsteling Type 18: |
|||
| Bouwjaar As indeling Trekkracht |
⇒ ⇒ t |
1901 4-4-0 of 2B 6,810 |
|
| Mechanisme | |||
| Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Drijfwiel - diameter Draagwiel bogie vooraan- diameter Draagwiel bogie achteraan- diameter Radstand Minimum boogstraal |
⇒ mm mm mm mm mm mm m m |
2 intern 482,5 Geen 660 1980 1067 Geen 7,187 - |
|
| Ketel | |||
| Druk (p) Type vuurhaard Roosteroppervlakte Roosterlengte Roosterbreedte Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) | bar ⇒ m² m m m² |
13,5 - 2,07 1,937 1,070 12,17 |
|
| Pijpenbundel | |||
| Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm ⇒ m² mm ⇒ m² |
40/45 265 115,45 Geen Niet van toepassing Niet van toepassing |
|
| Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
127,45 Geen Niet van toepassing |
|
| Ketelromp | |||
| Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1427 15 |
|
| Vuurhaard | |||
| Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
16 en 20 20 14,5 16 a 27 22 |
|
| Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
4,250 1 5,90 |
|
| Verhouding S/G Verhouding S1/S Inhoud van de watertanks Inhoud van de kolenbunker Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
⇒ ⇒ m³ t t t t ⇒ ⇒ |
61,5 Niet van toepassing - - 48,80 53,35 36,30 1/5,33 Achteraan |
|
Opmerking: De bewaarde locomotief 18.051 heeft na zijn buitendienststelling als mobiele stoomgenerator van oktober 1942 tot September 1955 |
|||