Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 16 |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds eind maart 1931 Locomotief 16.042 wordt statisch bewaard. |
||
Locomotief 16.042 opgesteld in het museum van CFV3V te Treignes |
|||
Algemeenheden | |||
Nummering : 16.001 - 16.062 Bouwtype : Atlantic Constructeur : Fabrieksvoorsteling Type 16: |
|||
Bouwjaar As indeling Trekkracht |
⇒ ⇒ t |
1905 4-4-2 of 2B1t 6,090 |
|
Mechanisme | |||
Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Drijfwiel - diameter Draagwiel bogie vooraan- diameter Draagwiel bogie achteraan- diameter Radstand Minimum boogstraal |
⇒ mm mm mm mm mm mm m m |
2 intern 470 Geen 610 1800 1067 1067 8,552 - |
|
Ketel | |||
Druk (p) Type vuurhaard Roosteroppervlakte Roosterlengte Roosterbreedte Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) | bar ⇒ m² m m m² |
12,5 - 2,52 2,450 1,030 11,72 |
|
Pijpenbundel | |||
Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm ⇒ m² mm ⇒ m² |
40/45 132 51,80 118/127 15 17,35 |
|
Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
80,87 27/34 16,98g |
|
Ketelromp | |||
Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1324 14 |
|
Vuurhaard | |||
Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
16 en 20 20 16 16 a 27 22 |
|
Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
3,450 1,330 6,10 |
|
Verhouding S/G Verhouding S1/S Inhoud van de watertanks Inhoud van de kolenbunker Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
⇒ ⇒ m³ t t t t ⇒ ⇒ |
32 0,210 6,5 2 57,25 69,40 35,20 1/5,78 Achteraan |
|
Opmerking: |