Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Type 15 |
| Menu - Rollend materiaal | ||
| Niet meer in commerciële dienst sinds eind maart 1931 Locomotief niet bewaard. |
||
![]() |
Locomotief 15.019 in Charleroi-Zuid |
||
| Algemeenheden | |||
| Nummering : 15.001 - 15.047 Bouwtype : Atlantic Constructeur : Fabrieksvoorsteling Type 15: |
|||
| Bouwjaar As indeling Trekkracht |
⇒ ⇒ t |
1899 4-4-2 of 2B1t 5,330 |
|
| Mechanisme | |||
| Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Drijfwiel - diameter Draagwiel bogie vooraan- diameter Draagwiel bogie achteraan- diameter Radstand Minimum boogstraal |
⇒ mm mm mm mm mm mm m m |
2 intern 440 Geen 610 1800 1067 1067 8,434 - |
|
| Ketel | |||
| Druk (p) Type vuurhaard Roosteroppervlakte Roosterlengte Roosterbreedte Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) | bar ⇒ m² m m m² |
12,5 - 2,52 2,450 1,030 11,70 |
|
| Pijpenbundel | |||
| Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm ⇒ m² mm ⇒ m² |
40/45 218 85,52 Geen Niet van toepassing Niet van toepassing |
|
| Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
97,22 Geen Niet van toepassing |
|
| Ketelromp | |||
| Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1324 14 |
|
| Vuurhaard | |||
| Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm mm |
16 en 20 20 16 16 a 27 22 Niet van toepassing |
|
| Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
3,530 1,330 6,10 |
|
| Verhouding S/G Verhouding S1/S Inhoud van de watertanks Inhoud van de kolenbunker Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
⇒ ⇒ m³ t t t t ⇒ ⇒ |
38,5 Niet van toepassing 6,5 2 53,125 64 34,20 1/6,42 Achteraan |
|
Opmerking: |
|||