Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 15

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds eind maart 1931
Locomotief niet bewaard.    
 

Locomotief 15.019 in Charleroi-Zuid

Algemeenheden
Nummering : 15.001 - 15.047
Bouwtype :
Atlantic
Constructeur :
Fabrieksvoorsteling Type 15:
Bouwjaar
As indeling
Trekkracht


t
1899
4-4-2 of 2B1t
5,330
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Drijfwiel - diameter
Draagwiel bogie vooraan- diameter
Draagwiel bogie achteraan- diameter
Radstand
Minimum boogstraal

mm
mm
mm
mm
mm
mm
m
m
2 intern
440
Geen
610
1800
1067
1067
8,434
-
Ketel  
Druk (p)
Type vuurhaard
Roosteroppervlakte
Roosterlengte
Roosterbreedte
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
bar


m
m
12,5
-
2,52
2,450
1,030
11,70
Pijpenbundel    
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm


mm

40/45
218
85,52
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
97,22
Geen
Niet van toepassing
Ketelromp    
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1324
14
Vuurhaard    
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
mm
16 en 20
20
16
16 a 27
22
Niet van toepassing
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


3,530
1,330
6,10
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Inhoud van de watertanks
Inhoud van de kolenbunker
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling



t
t
t
t

38,5
Niet van toepassing
6,5
2
53,125
64
34,20
1/6,42
Achteraan

Opmerking: