Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 13 |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds eind maart 1931 Locomotief niet bewaard. |
||
|
|||
Algemeenheden | |||
Nummering : 1301 en 1302 Bouwtype : Baltic Constructeur : Tubize Fabrieksvoorsteling Type 13: |
|||
Bouwjaar As indeling Trekkracht |
⇒ ⇒ t |
1913 4-6-4 of 2C2t 9,784 |
|
Mechanisme | |||
Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Drijfwiel - diameter Draagwiel bogie vooraan- diameter Draagwiel bogie achteraan- diameter Radstand Minimum boogstraal |
⇒ mm mm mm mm mm mm m m |
4 420 Geen 640 1800 900 900 12,710 - |
|
Ketel | |||
Druk (p) Type vuurhaard Roosteroppervlakte Roosterlengte Roosterbreedte Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) | bar ⇒ m² m m m² |
12 Flamme 3,15 3,026 1,040 16 |
|
Pijpenbundel | |||
Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm ⇒ m² mm ⇒ m² |
45/50 168 93 118/127 21 30,62 |
|
Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
139,62 27/34 30,15 |
|
Ketelromp | |||
Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1600 15 |
|
Vuurhaard | |||
Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
15 en 21 20 20 15 a 27 - |
|
Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
||
Verhouding S/G Verhouding S1/S Inhoud van de watertanks Inhoud van de kolenbunker Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
⇒ ⇒ m³ t t t t ⇒ ⇒ |
44,2 0,215 14 6 89 117,20 55,40 1/5,65 Achteraan |
|
Opmerking: Het laatste locomotieftype dat in België vóór de eerste wereldoorlog werd gebouwd, was een machtige 4-6-4 “Baltic” met wielen van 1,80 m, type 13 genoemd. De machines 4701 en 4702 werden op 13 september 1912 besteld bij de N.V. Les Ateliers Métallurgiques. Deze prachtige machine, uitgerust met zeer grote waterreservoirs, woog rijvaardig 117 t en haalde 110 km/h. Zij werden op 24 maart 1931 buiten dienst gesteld. |