Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 10

Menu - rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1958.
Locomotief 10.018 wordt statisch bewaard.

 

De bewaarde 10.018

Locomotief 10.018 in het museum van Train World

Algemeenheden Type 10 - I Type 10 - 1 mod Type 10 -II Type 10 -II mod
Nummerlijst
Nummering :
10.
Bouwtype :
Pacific
Fabrieksvoorsteling Type 10
Bouwjaar
As indeling
Trekkracht           


t
1910
4-6-2 of 2C1
15,16
1925
4-6-2 of 2C1
15,16
1912
4-6-2 of 2C1
15,16
1925
4-6-2 of 2C1
15,16
Mechanisme          
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Drijfwiel - diameter
Draagwie vooraan/achteraanl - diameter
Radstand
Minimum boogstraal

mm
mm
mm
mm
mm
m
m
4
445
-
640
1980
900/1262
11,425
150
4
445
-
640
1980
900/1262
11,425
130
4
445
-
640
1980
900/1262
11,425
150
4
445
-
640
1980
900/1262
11,425
130
Ketel          
Druk (p)
Type vuurhaard - koper
Roosteroppervlakte (G)
Roosterlengte
Roosterbreedte
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
bar


m
m
14
-
5
2,5
2
20
14
-
4,58
2,5
1,832
19,50
14
-
5
2,5
2
20
14
-
4,58
2,5
1,832
19,50
Pijpenbundel          
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm


mm

45/50
230
162,577
118/122,5
31
57,46
45/50
190
134,24
125/133
40
78,54
45/50
230
162,577
118/122,5
31
57,46
45/50
190
134,24
125/133
40
78,54
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
240
27/30,5
62
232,28
30,5/38
75,79
232,69
27/30,5
62
232,28
30,5/38
75,79
Ketelromp          
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1800
19
1800
19
1800
19
1800
19
Vuurhaard          
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de rookkast pijpenplaten
Lengte van de pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
m
18 en 30
20
17
18 a 27
5
15 en 25
17
17
17 a27
5
18 en 30
20
17
18 a 27
5
15 en 25
17
17
17 a 27
5
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Verdampingsoppervlak


8,68
2,67
12,25
8,1
3,25
11,50
8.68
2,67
12,25
8,1
3,25
11,50
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling


t
t
t

48
0,258
92
102
57
1/3,75
Achteraan
50,7
0,326
104
115
67,50
1/4,4
Achteraan
48
0,258
88
98
57
1/3,75
Achteraan
50,7
0,326
101,5
112
66
1/4,4
Achteraan
Opmerking:
De 10.018 werd rijvaardig bewaard maar is sinds 19xx helaas niet meer rijvaardig wegens oneerdeelkundig gebruik met een gescheurde vuurkist en defecte vlampijpen tot gevolg ...