Dieselelektrische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Type 231 - ex WR 360 C (Wehrmacht) |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst. Enkelen zij bewaard gebleven... |
||
![]() 1)Diesel motor; 2)Hydraulische koppeling; 3)Kruk met valse as; 4)Start luchtcilinder 5)Radiator; 6)Ventilator; 7)Gasoliereservoir; 8)Knorr Compressor |
Locomotief 231.01 (1951)![]() Locomotief 42.550 (ex 21.141) van het Belgisch leger ![]() |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering origineel Nummering na overname Nummering vanaf 1952 Nummering vanaf 04/1954 Effectief As indeling Rijklare massa Maximum massa per as Beschikbaar vermogen Maximum trekkracht bij aanzetten Voortdurende trekkracht Maximum snelheid reizigers Maximum snelheid goederen Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
1938 21.118 21.118 231.01 231.001 1 C 39,3 ton - ton 242,88 kW - kN 127,530 kN reizigers; 96,138 kN goederen 60 Km/H 30 Km/H - t - t |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Bochtstraal |
9200 mm 2705 mm n.v.t. 1350 / 2600mm nvt 1054 mm 3860 mm 1080 mm - m |
|
Bevoorrading: | ||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
350 l 90 l 220 l - l 500 l - kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | Deutz-Koln | |
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starten motor Nominaal vermogen Maximaal vermogen Maximum draaisnelheid Traagloopsnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid |
Deutz-Koln - 4 takt Rechtstreeks Door snelheidsregeling Door druklucht 264,96 kW - 600 tr/min - tr/min 6 / Verticaal in lijn 240 mm 360 mm 8,085 ton 300 bar 5,52 bar 7,20 m/s |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer Type Werking Tandwieloverbrenging |
Orenstein & Koppel - Berlijn Voith Hydro mechanisch Met omkeerreductor Deutz |
|
Werkingsprinciepe: - Overbrenging bestaande uit een koppelomvormer en 2 koppelaars met 3 automatische versnellingen en 2 reductietandwielen. - Manipulator voor het instellen van dienst goederen of passagiers bij stilstand van de locomotief. - De omkeerinrichting bevindt zich in de overbrenging en bestaat uit conische tandwielen, door de verplaatsing van een tandwiel en wordt manueel bedient. Aandrijving van de assen: - Een valse as drijft een krukas aan die verbonden is met de drijfstangen. Remming: - Rechtstreekse en automatische Knorr rem. - Handrem met tegengewichten die ingrijpt op de drie assen. - Compressor type Knorr-Bremse type VV 100/100 Bedieningsinrichting: - De locomotief is niet voorzien van een meervoudige bediening, maar beschikt wel over een automatische waakinrichting. |
||
Opmerking : - Locomotief 21.141 werd na de tweede wereldoorlog verkocht aan een Belgische legerdivisie die in Duitsland gestationeerd was. In 1960 kwam deze locomotief naar Belgiƫ om dienst te doen in het legerkamp van Brasschaat. Daar kreeg hij het immatriculatienummer 42.550. Thans zou deze in het bezit zijn van het TSP. - De firma CCB (Compagnie des Ciments Belges) verwierf eveneens 2 van deze type's locomotieven. Ze werden vernummerd naar 215 en 216. Rond 1992 werden ze definitief afgesteld en kwamen deze eveneens in het bezit van het TSP. De plannen zijn om de 216 te restaureren zoals de voormalige 231.001van de NMBS en deze het nummer 231.002 te geven... |