Dieselelektrische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 231 - ex WR 360 C (Wehrmacht)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst.
Enkelen zij bewaard gebleven...
 


1)Diesel motor; 2)Hydraulische koppeling; 3)Kruk met valse as; 4)Start luchtcilinder
5)Radiator; 6)Ventilator; 7)Gasoliereservoir; 8)Knorr Compressor
Locomotief 231.01 (1951)

Locomotief 42.550 (ex 21.141) van het Belgisch leger


Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering origineel
Nummering na overname
Nummering vanaf 1952
Nummering vanaf 04/1954
Effectief
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Beschikbaar vermogen
Maximum trekkracht bij aanzetten
Voortdurende trekkracht
Maximum snelheid reizigers
Maximum snelheid goederen
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1938
21.118
21.118
231.01
231.001

1
C
39,3 ton
- ton
242,88 kW
- kN
127,530 kN reizigers; 96,138 kN goederen
60 Km/H
30 Km/H
- t
- t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Bochtstraal
9200 mm
2705 mm
n.v.t.
1350 / 2600mm
nvt
1054 mm
3860 mm
1080 mm
- m
Bevoorrading:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
350 l
90 l
220 l
- l
500 l
- kg
Kastgedeelte:
Bouwer Deutz-Koln
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starten motor
Nominaal vermogen
Maximaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Deutz-Koln
-
4 takt
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door druklucht
264,96 kW
-
600 tr/min
- tr/min
6 / Verticaal in lijn
240 mm
360 mm
8,085 ton
300 bar
5,52 bar
7,20 m/s
Overbrenging:
Bouwer
Type
Werking
Tandwieloverbrenging
Orenstein & Koppel - Berlijn
Voith
Hydro mechanisch
Met omkeerreductor Deutz
Werkingsprinciepe:
- Overbrenging bestaande uit een koppelomvormer en 2 koppelaars met 3 automatische versnellingen en 2 reductietandwielen.
- Manipulator voor het instellen van dienst goederen of passagiers bij stilstand van de locomotief.
- De omkeerinrichting bevindt zich in de overbrenging en bestaat uit conische tandwielen, door de verplaatsing van een tandwiel en wordt manueel bedient.
Aandrijving van de assen:
- Een valse as drijft een krukas aan die verbonden is met de drijfstangen.
Remming:
- Rechtstreekse en automatische Knorr rem.
- Handrem met tegengewichten die ingrijpt op de drie assen.
- Compressor type Knorr-Bremse type VV 100/100
Bedieningsinrichting:
- De locomotief is niet voorzien van een meervoudige bediening, maar beschikt wel over een automatische waakinrichting.
Opmerking :
- Locomotief 21.141 werd na de tweede wereldoorlog verkocht aan een Belgische legerdivisie die in Duitsland gestationeerd was. In 1960 kwam deze locomotief naar Belgiƫ om dienst te doen in het legerkamp van Brasschaat. Daar kreeg hij het immatriculatienummer 42.550. Thans zou deze in het bezit zijn van het TSP.
- De firma CCB (Compagnie des Ciments Belges) verwierf eveneens 2 van deze type's locomotieven. Ze werden vernummerd naar 215 en 216. Rond 1992 werden ze definitief afgesteld en kwamen deze eveneens in het bezit van het TSP. De plannen zijn om de 216 te restaureren zoals de voormalige 231.001van de NMBS en deze het nummer 231.002 te geven...