Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 99

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1974. Niet bewaard gebleven.
Gelijkaardige locotractoren zijn in dienst bij de verschillende verenigingen.
 

Algemeenheden:
De locotractor van de voormalige suikerfabriek te Moerbeke Waas, opgesteld als monument voor het voormalige en gerestaureerde station van Moerbeke Waas. Dit type locotractor was ook de 9901 van de NMBS.


Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Effectief
As indeling
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
1957
9901
1

B
55 PK
- PK
3,4 kN
15 Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
5730 mm
2538 mm
nvt
2500 mm
1615 mm
1050 mm
3017 mm
850 mm
50 m
Massa:
Rijklaar
Maximum massa per as
14 ton
-
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
85 l
13 l
- l
- l
- l
- kg
Kastgedeelte:
Bouwer Klöckner-Humboldt-Deutz, nummer 56.767
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Maximum toerental
Deutz
A4L514
4 takt
Met voorverbrandingskamer
Door inspuitregeling
Elektrische starter
55 PK
1500 tr/min
Cilinders
Aantal
Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
4
In L
110mm
140mm
- ton
150 bar
- bar
- m/s
- daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Voith-Sinclair-Deutz
Mechanisch
Werkingsprinciepe:
-De aandrijfas van de Dieselmotor is aangebracht op een hydraulische koppeling.
-Een cardanas verbindt de hydraulische koppeling met de Deutz versnellingsbak.
-Deutz versnellingsbak met 4 gesynchroniseerde versnellingen.
Aandrijving van de assen:
-De versnellingsbak is direct aangebracht op de achterste as, die de beweging overbrengt naar de voorste as d.m.v. twee drijfstangen.
Remming:
-Handrem met hefboomsysteem die op de vier wielen ingrijpt. (Eén gietmetalen remblok per wiel)
Bedieningsinrichting:
-De locomotief is voorzien van dubbele bediening in de stuurpost, met onkoppelingspedaal, tractie- en schakelhendels.
Zandstrooiers:
-4 zandleidingen komen bij de wielen uit, lang de binnenzijde. Het zand bevindt zich in een reservoir op de motorkap, tegen de stuurpost.