Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 99 |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1974. Niet bewaard gebleven. Gelijkaardige locotractoren zijn in dienst bij de verschillende verenigingen. |
||
Algemeenheden: | De locotractor van de voormalige suikerfabriek te Moerbeke Waas, opgesteld als monument voor het voormalige en gerestaureerde station van Moerbeke Waas. Dit type locotractor was ook de 9901 van de NMBS. |
|
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Effectief As indeling Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid |
1957 9901 1 B 55 PK - PK 3,4 kN 15 Km/H |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand assen-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
5730 mm 2538 mm nvt 2500 mm 1615 mm 1050 mm 3017 mm 850 mm 50 m |
|
Massa: | ||
Rijklaar Maximum massa per as |
14 ton - |
|
Bevoorradingen: | ||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
85 l 13 l - l - l - l - kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | Klöckner-Humboldt-Deutz, nummer 56.767 | |
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Maximum toerental |
Deutz A4L514 4 takt Met voorverbrandingskamer Door inspuitregeling Elektrische starter 55 PK 1500 tr/min |
|
Cilinders | ||
Aantal Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
4 In L 110mm 140mm - ton 150 bar - bar - m/s - daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer Type |
Voith-Sinclair-Deutz Mechanisch |
|
Werkingsprinciepe: -De aandrijfas van de Dieselmotor is aangebracht op een hydraulische koppeling. -Een cardanas verbindt de hydraulische koppeling met de Deutz versnellingsbak. -Deutz versnellingsbak met 4 gesynchroniseerde versnellingen. Aandrijving van de assen: -De versnellingsbak is direct aangebracht op de achterste as, die de beweging overbrengt naar de voorste as d.m.v. twee drijfstangen. Remming: -Handrem met hefboomsysteem die op de vier wielen ingrijpt. (Eén gietmetalen remblok per wiel) Bedieningsinrichting: -De locomotief is voorzien van dubbele bediening in de stuurpost, met onkoppelingspedaal, tractie- en schakelhendels. Zandstrooiers: -4 zandleidingen komen bij de wielen uit, lang de binnenzijde. Het zand bevindt zich in een reservoir op de motorkap, tegen de stuurpost. |