Dieselhydraulische spoorvoertuigen van de

Belgische spoorwegen

Reeks 97

Rollend materiaal
Heden zijn alle spoorvoertuigen in dienst.
 

Algemeenheden: De 9706 te FKR


9701 CW Mechelen
9702 Latour
9703 TW Hasselt
9704 - 9708 TW Schaarbeek
9705 - 9707 CHW Antwerpen-Noord
9706 PW Melle
9709 -
9710 - 9713 Kinkempois
9711 - 9712 Charleroi
 

Bouwjaar
Aantal eenheden gebouwd
Nummering
Type
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Trekkracht
Maximum snelheid baangang
Maximum snelheid rangeergang
2015
8
9701 - 9713
RR2444
A'A'
24t
-t
180kW
-kW
2700t
-km/h
-km/h
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen de assen
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter spoorwielen / banden
Boogstraal
7790mm
2550mm
-mm
-1050mm
3550mm
400mm / -mm
-mm
Bevoorradingen:
Gasolie
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
450l
-l
-l
-l
-l
Kastgedeelte:
MOL  
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Deutz
-
4 takt
Rechtstreeks
-
-
180kW
-
4 in lijn
-
-
-
-
-
-
-
Compressor
Type
Aantal
Debiet
Hydrostatisch aangedreven
1
3600l/min bij 10 bar
Overbrenging:
Bouwer
Type
-
-
Werkingsprinciepe:
- De motor drijft via een koppelomvormer en een lastgeschakelde transmissie de aandrijfassen aan.
Aandrijving van de assen:
- Via cardanassen, waarbij de dwarsdifferentiëlen van de aandrijfassen sperren tijden spoorgebruik.
- Een antisplipregeling voorkomt doorslippen van de aandrijfwielen.
Bedieningsinrichting:
- kan aangepast worden naargelang de rijrichting
- Afstandsbediening
Remming:
- Uitgerust met twee remsystemen: enerzijds de voertuigrem (directe rem) en anderzijds een volwaardige wagonremuitrusting (indirecte rem).
- De voertuigremmen zijn pneumatisch bediende remmen ontworpen volgens het tweekringsprincipe, gekend van de vrachtwagens en autobussen.
- De noodrem en parkeerrem verzekeren dat het voertuig steeds tot stilstand kan gebracht worden, zelfs wanneer geen luchtdruk aanwezig is (failsafe)
- De impulsgestuurde machinistenkraan uitgerust met volgende functies :
- 1) Eerste snelle drukdaling; Automatisch lossen bij het bereiken van een druk van ca. 4,8 bar; Neutrale functie; Overlading, druk verhogen met 0,4 bar boven de nominale druk
- 2) Automatische vulling tot aan een druk van ca. 3 bar beveelt de remmen van de complete trein.; De voorijling van de remmen van de wagons verhindert dat de wagons opbotsen tegen het spoor-weg voertuig.
- 3) Het wagonremsysteem bedient eveneens de remmen van het spoorweg voertuig tijdens zijn gebruik op het spoor.
- 4) Een noodremkraan, volledig onafhankelijk van de machinistenkraan, opent de algemene remleiding in een noodsituatie.
- 5) Beide remsystemen hebben een eigen compressor en luchtvoorraden.
-Een cylindercompressor is gemonteerd op de dieselmotor en levert de benodigde energie voor de bediening van de voertuigremmen.