Dieselhydraulische spoorvoertuigen van de Belgische spoorwegen |
Reeks 97 |
|
Rollend materiaal | ||
Heden zijn alle spoorvoertuigen in dienst. | ||
Algemeenheden: | De 9706 te FKR
|
|||||||||||||||||||
Bouwjaar Aantal eenheden gebouwd Nummering Type As indeling Rijklare massa Maximum massa per as Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Trekkracht Maximum snelheid baangang Maximum snelheid rangeergang |
2015 8 9701 - 9713 RR2444 A'A' 24t -t 180kW -kW 2700t -km/h -km/h |
|||||||||||||||||||
Afmetingen: | ||||||||||||||||||||
Totale lengte Breedte Afstand tussen de assen Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter spoorwielen / banden Boogstraal |
7790mm 2550mm -mm -1050mm 3550mm 400mm / -mm -mm |
|||||||||||||||||||
Bevoorradingen: | ||||||||||||||||||||
Gasolie Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling |
450l -l -l -l -l |
|||||||||||||||||||
Kastgedeelte: | ||||||||||||||||||||
MOL | ||||||||||||||||||||
Dieselmotor: | ||||||||||||||||||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominale draaisnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
Deutz - 4 takt Rechtstreeks - - 180kW - 4 in lijn - - - - - - - |
|||||||||||||||||||
Compressor | ||||||||||||||||||||
Type Aantal Debiet |
Hydrostatisch aangedreven 1 3600l/min bij 10 bar |
|||||||||||||||||||
Overbrenging: | ||||||||||||||||||||
Bouwer Type |
- - |
|||||||||||||||||||
Werkingsprinciepe: - De motor drijft via een koppelomvormer en een lastgeschakelde transmissie de aandrijfassen aan. Aandrijving van de assen: - Via cardanassen, waarbij de dwarsdifferentiëlen van de aandrijfassen sperren tijden spoorgebruik. - Een antisplipregeling voorkomt doorslippen van de aandrijfwielen. Bedieningsinrichting: - kan aangepast worden naargelang de rijrichting - Afstandsbediening Remming: - Uitgerust met twee remsystemen: enerzijds de voertuigrem (directe rem) en anderzijds een volwaardige wagonremuitrusting (indirecte rem). - De voertuigremmen zijn pneumatisch bediende remmen ontworpen volgens het tweekringsprincipe, gekend van de vrachtwagens en autobussen. - De noodrem en parkeerrem verzekeren dat het voertuig steeds tot stilstand kan gebracht worden, zelfs wanneer geen luchtdruk aanwezig is (failsafe) - De impulsgestuurde machinistenkraan uitgerust met volgende functies : - 1) Eerste snelle drukdaling; Automatisch lossen bij het bereiken van een druk van ca. 4,8 bar; Neutrale functie; Overlading, druk verhogen met 0,4 bar boven de nominale druk - 2) Automatische vulling tot aan een druk van ca. 3 bar beveelt de remmen van de complete trein.; De voorijling van de remmen van de wagons verhindert dat de wagons opbotsen tegen het spoor-weg voertuig. - 3) Het wagonremsysteem bedient eveneens de remmen van het spoorweg voertuig tijdens zijn gebruik op het spoor. - 4) Een noodremkraan, volledig onafhankelijk van de machinistenkraan, opent de algemene remleiding in een noodsituatie. - 5) Beide remsystemen hebben een eigen compressor en luchtvoorraden. -Een cylindercompressor is gemonteerd op de dieselmotor en levert de benodigde energie voor de bediening van de voertuigremmen. |