Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 92 (Type 232) |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1997. Locomotief 9209 wordt bewaard door het TSP/PFT |
||
1)Dieselmotor; 2)Turboblazer; 3)Hydraulische versnellingskast; 4)Omkeer-reductor; 5)Compressoren 6)Kruk met valse as; 7)Radiatoren; 8)Ventilator; 9)Hoofdreservoirs; 10)Gasoliereservoirs |
De 9209 te Saint-Ghislain - 2010 |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Aantal eenheden gebouwd As indeling Rijklaar Maximum massa per as Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid baan Maximum snelheid rangering Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
1960 232.001 - 232.025 9201 - 9225 25 C 50,55 ton - 225 kW 210 kW 124 kN rangeringsregime / 102kN baanregime 45 Km/H 25 Km/H 59 t 51 t |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Bochtstraal |
10400 mm 2890 mm nvt 1800 - 2750 mm nvt 1050 mm 4200 mm 1262 mm 75 m |
|
Bevoorradingen: | ||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
2400 L 85 L 255 L - L 200 L 450 kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | BN te Nijvel | |
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Maximum draaisnelheid Traagloopsnelheid Aantal / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
SEM Gent SEM6K113HS 4 takt overvoed met turboblazer Brown-Boveri Rechtstreeks Pneumatisch met smoorklep controle Bosch 255 kW 1300 tr/min - tr/min 6 / Horizontaal in lijn 175mm 240mm 3,50 ton 200 bar 6,65 bar 10,4 m/s 189 daNm |
|
Overbrenging: |
||
Bouwer Type |
Voith (Heidenheim - Duitsland Turbo-overbrenging Voith L37U Keerkoppeling / vertrager Cockerill |
|
Remming: - Rechtstreekse rem type Oerlikon met machinistenkraan type FD1, automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinistenkraan type FV3. - De compressor is van het type Westinghouse 242VBZ door riemen aangedreven. Hij voedt 2 reservoirs, met een inhoud van 800 liter. - Handrem met schroef werkend op 2 assen. Bedieningsinrichting: - Dubbele pneumatische bediening in stuurpost met automatische waakinrichting. - Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, deze voedt de servomotor voor versnelling van de diesel en bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie. - Deze bedient ook de cilinders voor de keerkoppeling en het regime. - Het versnellingswiel kan 5 standen innemen. Werkingsprinciepe: - De turbo overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en 2 hydraulische koppelaars. - De keerkoppeling / vertrager Cockerill omvat een inrichting tot het omkeren van de rijrichting of keerkoppeling en een gangwisselaar voor rangeerdienst en baandienst Aandrijving van de assen: - Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling / vertrager en 6 stangen. |