Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 92 (Type 232)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1997.
Locomotief 9209 wordt bewaard door het TSP/PFT
 


1)Dieselmotor; 2)Turboblazer; 3)Hydraulische versnellingskast; 4)Omkeer-reductor; 5)Compressoren
6)Kruk met valse as; 7)Radiatoren; 8)Ventilator; 9)Hoofdreservoirs; 10)Gasoliereservoirs
De 9209 te Saint-Ghislain - 2010
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Aantal eenheden gebouwd
As indeling
Rijklaar
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid baan
Maximum snelheid rangering
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1960
232.001 - 232.025
9201 - 9225
25
C
50,55 ton
-
225 kW
210 kW
124 kN rangeringsregime / 102kN baanregime
45 Km/H
25 Km/H
59 t
51 t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Bochtstraal
10400 mm
2890 mm
nvt
1800 - 2750 mm
nvt
1050 mm
4200 mm
1262 mm
75 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
2400 L
85 L
255 L
- L
200 L
450 kg
Kastgedeelte:
Bouwer BN te Nijvel
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
SEM Gent
SEM6K113HS
4 takt overvoed met turboblazer Brown-Boveri
Rechtstreeks
Pneumatisch met smoorklep controle
Bosch
255 kW
1300 tr/min
- tr/min
6 / Horizontaal in lijn
175mm
240mm
3,50 ton
200 bar
6,65 bar
10,4 m/s
189 daNm

Overbrenging:

Bouwer
Type
Voith (Heidenheim - Duitsland
Turbo-overbrenging Voith L37U
Keerkoppeling / vertrager Cockerill
Remming:
- Rechtstreekse rem type Oerlikon met machinistenkraan type FD1, automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinistenkraan type FV3.
- De compressor is van het type Westinghouse 242VBZ door riemen aangedreven. Hij voedt 2 reservoirs, met een inhoud van 800 liter.
- Handrem met schroef werkend op 2 assen.
Bedieningsinrichting:
- Dubbele pneumatische bediening in stuurpost met automatische waakinrichting.
- Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, deze voedt de servomotor voor versnelling van de diesel en bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie.
- Deze bedient ook de cilinders voor de keerkoppeling en het regime.
- Het versnellingswiel kan 5 standen innemen.
Werkingsprinciepe:
- De turbo overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en 2 hydraulische koppelaars.
- De keerkoppeling / vertrager Cockerill omvat een inrichting tot het omkeren van de rijrichting of keerkoppeling en een gangwisselaar voor rangeerdienst en baandienst
Aandrijving van de assen:
- Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling / vertrager en 6 stangen.