Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 85 (Type 252)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2002.
Meerdere locomotieven zijn bewaard door verenigingen.
 


1)Dieselmotor; 2)Hydraulische transmissie; 3)Kruk met valse as; 4)Aanzetreservoir; 5)Hoofdreservoir
6)Radiatoren; 7)Ventilator; 8)Gasoliereservoir; 9)Compressor; 10)Overvoedingsturbine
Locomotief 8502 te Schaarbeek - 2005
Locomotief 8524 te Saint-Ghislain - 2010
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
As indeling
Aantal eenheden gebouwd
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid baan
Maximum snelheid rangering
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1956/57
252.001 - 252.025
8501 - 8525
C
25
57,3 ton
-
405 kW
330 kW
141 kN rangeringsregime / 137kN baanregime
50 Km/H
30 Km/H
59 t
-t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Bochtstraal
10000 mm
2850 mm
nvt
1800/2750 mm
nvt
1050 mm
4080 mm
1262 mm
75 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3000 L
330 L
220 L
100 L
300 L
- kg
Kastgedeelte:
Bouwer S.A. Forges Usines&Fonderies d'Haine St. Pierre
Dieselmotor oorspronkelijk
Bouwer SEM 6B3
Dieselmotor na verbouwing in 1975
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Compressor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal cilinders/ Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Anglo-Belgian Company Gent
6DXS
4 takt overvoed.
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Pneumatisch door middel van 2 cilinders van 30 bar
Nova 21NS
405 kW
680 tr/min
400 tr/min
6 / Verticaal in lijn
242mm
320mm
8,55 ton
225 bar
8,25 bar
7,25 m/s
569 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type

Voith (Heidenheim - Duitsland
Turbo-overbrenging Voith L37U
Keerkoppeling / vertrager SEM B122
Werkingsprinciepe:
- De turbo overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en 2 hydraulische koppelaars.
- De keerkoppeling / vertrager SEM omvat een inrichting tot het omkeren van de rijrichting of keerkoppeling, 2 stellen rechte tandwielen die het snelheidsgamma van 33 en 50Km/H bepalen en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as.
Aandrijving van de assen:
- Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling / vertrager en 6 stangen.
Remming:
- Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen Fd1 en FV5.
- De compressor is van het type Westinghouse 242VBZ door riemen aangedreven.
- Hij voedt 1 reservoir, met een inhoud van 800 liter.
Bedieningsinrichting:
- Dubbele pneumatische bediening in stuurpost met automatische waakinrichting.
- Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, deze voedt de servomotor voor versnelling van de diesel en bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie en bedient ook de cilinders voor de keerkoppeling en het regime.
- Het versnellingswiel kan 4 standen innemen.