Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 85 (Type 252) | |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 2002. Meerdere locomotieven zijn bewaard door verenigingen. |
||
1)Dieselmotor; 2)Hydraulische transmissie; 3)Kruk met valse as; 4)Aanzetreservoir; 5)Hoofdreservoir 6)Radiatoren; 7)Ventilator; 8)Gasoliereservoir; 9)Compressor; 10)Overvoedingsturbine |
Locomotief 8502 te Schaarbeek - 2005 Locomotief 8524 te Saint-Ghislain - 2010 |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 As indeling Aantal eenheden gebouwd Rijklare massa Maximum massa per as Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid baan Maximum snelheid rangering Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
1956/57 252.001 - 252.025 8501 - 8525 C 25 57,3 ton - 405 kW 330 kW 141 kN rangeringsregime / 137kN baanregime 50 Km/H 30 Km/H 59 t -t |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Bochtstraal |
10000 mm 2850 mm nvt 1800/2750 mm nvt 1050 mm 4080 mm 1262 mm 75 m |
|
Bevoorradingen: | ||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
3000 L 330 L 220 L 100 L 300 L - kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | S.A. Forges Usines&Fonderies d'Haine St. Pierre | |
Dieselmotor oorspronkelijk | ||
Bouwer | SEM 6B3 | |
Dieselmotor na verbouwing in 1975 | ||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Compressor Nominaal vermogen Maximum draaisnelheid Traagloopsnelheid Aantal cilinders/ Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
Anglo-Belgian Company Gent 6DXS 4 takt overvoed. Rechtstreeks Door regeling van de inspuiting Pneumatisch door middel van 2 cilinders van 30 bar Nova 21NS 405 kW 680 tr/min 400 tr/min 6 / Verticaal in lijn 242mm 320mm 8,55 ton 225 bar 8,25 bar 7,25 m/s 569 daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer Type |
Voith (Heidenheim - Duitsland Turbo-overbrenging Voith L37U Keerkoppeling / vertrager SEM B122 |
|
Werkingsprinciepe: - De turbo overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en 2 hydraulische koppelaars. - De keerkoppeling / vertrager SEM omvat een inrichting tot het omkeren van de rijrichting of keerkoppeling, 2 stellen rechte tandwielen die het snelheidsgamma van 33 en 50Km/H bepalen en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as. Aandrijving van de assen: - Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling / vertrager en 6 stangen. Remming: - Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen Fd1 en FV5. - De compressor is van het type Westinghouse 242VBZ door riemen aangedreven. - Hij voedt 1 reservoir, met een inhoud van 800 liter. Bedieningsinrichting: - Dubbele pneumatische bediening in stuurpost met automatische waakinrichting. - Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, deze voedt de servomotor voor versnelling van de diesel en bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie en bedient ook de cilinders voor de keerkoppeling en het regime. - Het versnellingswiel kan 4 standen innemen. |