Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 84 (Type 251) | |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 2005. Meerdere locomotieven zijn bewaard door verenigingen. |
||
1)Dieselmotor; 2)Hydraulische transmissie; 3)Kruk met valse as; 4)Aanzetreservoir; 5)Hoofdreservoir 6)Radiatoren; 7)Ventilator; 8)Gasoliereservoir; 9)Compressor; 10)Overvoedingsturbine |
Locomotief 8461 te AntwerpenLocomotief van het Stoomcentrum Dendermonde Puurs | |
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering bij levering Nummering daarna nummering vanaf 01/01/1971 Uiteindelijke nummering Aantal eenheden gebouwd As indeling |
1959 252.026 - 252.035 252.101 - 252.110 8526 - 8535 8461 - 8470 10 C |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Bochtstraal Rijklare massa Maximum massa per as Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid baan Maximum snelheid rangering Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
10150 mm 2930 mm n.v.t. 1800/2750 mm n.v.t. 1050 mm 3775 mm 1262 mm 75 m 57,3 ton - 405 kW 330 kW 141 kN rangeringsregime / 137kN baanregime 50 Km/H 33 Km/H 59 t -t |
|
Bevoorradingen: | ||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
3000 L 330 L 220 L 100 L 300 L - kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | Baume et Marpent à Morlanwelz | |
Dieselmotor origineel: | ||
Bouwer | SEM6B3 | |
Dieselmotor na de verbouwing in 1968: | ||
Bouwer Type Werking Overvoeding Injectie Vermogensregeling Startmotor Compressor Nominaal vermogen Maximum draaisnelheid Traagloopsnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
Anglo-Belgian Company Gent 6DXS 4 takt turboblazer Brown-Boveri Rechtstreeks Door regeling van de inspuiting Pneumatisch door middel van 2 cilinders van 30 bar Nova 21NS 405 kW 680 tr/min 400 tr/min 6 / Verticaal in lijn 242mm 320mm 8,55 ton 225 bar 8,25 bar 7,25 m/s 569 daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer Type |
Voith (Heidenheim - Duitsland Turbo-overbrenging Voith L37U Keerkoppeling / vertrager SEM B122 |
|
Werkingsprinciepe: - De turbo overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppel omvormer en 2 hydraulische koppelaars. - De keerkoppeling / vertrager SEM omvat een inrichting tot het omkeren van de rijrichting of keerkoppeling, 2 stellen rechte tandwielen die het snelheidsgamma van 33 en 50Km/H bepalen en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as. Aandrijving van de assen: - Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling / vertrager en 6 stangen. Remming: - Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen FD1 en FV5. - De compressor is van het type Westinghouse 242VBZ door riemen aangedreven. - Hij voedt 1 reservoir, met een inhoud van 800 liter. Bedieningsinrichting: - Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting. - Het bedieningshandwiel beveelt een centrale versnellingsklep die op haar beurt bedient de versnelingsservomotor van de dieselmotor, de cilinder van de aanzetklep van de turbo overbrenging en de cilinders voor de verandering van de rijrichting en de snelheidsregimes. - Het versnellingswiel kan 4 standen innemen. |