Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 84 (Type 251)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2005.
Meerdere locomotieven zijn bewaard door verenigingen.
 


1)Dieselmotor; 2)Hydraulische transmissie; 3)Kruk met valse as; 4)Aanzetreservoir; 5)Hoofdreservoir
6)Radiatoren; 7)Ventilator; 8)Gasoliereservoir; 9)Compressor; 10)Overvoedingsturbine
Locomotief 8461 te AntwerpenLocomotief van het Stoomcentrum Dendermonde Puurs
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering bij levering
Nummering daarna
nummering vanaf 01/01/1971
Uiteindelijke nummering
Aantal eenheden gebouwd
As indeling
1959
252.026 - 252.035
252.101 - 252.110

8526 - 8535
8461 - 8470
10
C
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Bochtstraal
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid baan
Maximum snelheid rangering
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
10150 mm
2930 mm
n.v.t.
1800/2750 mm
n.v.t.
1050 mm
3775 mm
1262 mm
75 m
57,3 ton
-
405 kW
330 kW
141 kN rangeringsregime / 137kN baanregime
50 Km/H
33 Km/H
59 t
-t
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3000 L
330 L
220 L
100 L
300 L
- kg
Kastgedeelte:
Bouwer Baume et Marpent à Morlanwelz
Dieselmotor origineel:
Bouwer SEM6B3
Dieselmotor na de verbouwing in 1968:
Bouwer
Type
Werking
Overvoeding
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Compressor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Anglo-Belgian Company Gent
6DXS
4 takt
turboblazer Brown-Boveri
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Pneumatisch door middel van 2 cilinders van 30 bar
Nova 21NS
405 kW
680 tr/min
400 tr/min
6 / Verticaal in lijn
242mm
320mm
8,55 ton
225 bar
8,25 bar
7,25 m/s
569 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Voith (Heidenheim - Duitsland
Turbo-overbrenging Voith L37U
Keerkoppeling / vertrager SEM B122
Werkingsprinciepe:
- De turbo overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppel omvormer en 2 hydraulische koppelaars.
- De keerkoppeling / vertrager SEM omvat een inrichting tot het omkeren van de rijrichting of keerkoppeling, 2 stellen rechte tandwielen die het snelheidsgamma van 33 en 50Km/H bepalen en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as.
Aandrijving van de assen:
- Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling / vertrager en 6 stangen.
Remming:
- Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen FD1 en FV5.
- De compressor is van het type Westinghouse 242VBZ door riemen aangedreven.
- Hij voedt 1 reservoir, met een inhoud van 800 liter.
Bedieningsinrichting:
- Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting.
- Het bedieningshandwiel beveelt een centrale versnellingsklep die op haar beurt bedient de versnelingsservomotor van de dieselmotor, de cilinder van de aanzetklep van de turbo overbrenging en de cilinders voor de verandering van de rijrichting en de snelheidsregimes.
- Het versnellingswiel kan 4 standen innemen.