Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 84 (Type 250.0/250.1) | |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 2005. Meerdere locomotieven zijn bewaard door verenigingen. |
||
1)Dieselmotor; 2)Vuldrukturbo; 3)Hydraulische transmissie; 4)Omkeer-reductor; 5)Kruk met valse as 6)Radiatoren; 7)Ventilator; 8)Aanzetreservoirs; 9)Hoofdreservoir; 10)Waterpomp |
Locomotief 8428 WDT Saint-Ghislain - 2020 |
|||
Algemeenheden: | ||||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Aantal eenheden gebouwd |
1955 / 56 250.001 - 250.025 8401 - 8425 25 |
1962 / 63 250.101 - 250.135 8426 - 8460 35 |
Totaal | |
60 | ||||
As indeling Rijklare massa Maximum massa per as Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid lijn Maximum snelheid rangeer Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
C 54,2 ton - 405 kW 330 kW 133 kN 50 Km/H 30 Km/H 59 t -t |
C 55,8 ton - 405 kW 330 kW 137 kN 50 Km/H 30 Km/H 59 t -t |
||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
Type 250.0 : 10150 mm; Type 250.1 : 10650mm) 2930 mm nvt 1800/2750 mm n.v.t. 1050 mm 3775 mm 1262 mm 75 m |
|||
Bevoorradingen: | ||||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
3000 L 360 L 220 L 50 L 575 L 600 kg |
|||
Kastgedeelte: | ||||
Bouwer | Type 250.0 : Baume et Marpent à Morlanwelz Type 250.1 : SA ABR te Familleureux |
|||
Dieselmotor: | ||||
Bouwer Type Werking Overvoeding Injectie Vermogensregeling Startmotor Compressor Nominaal vermogen Maximum draaisnelheid Traagloopsnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
Anglo-Belgian Company Gent 6DUS 4 takt Turboblazer Brown-Boveri Rechtstreeks Door regeling van de inspuiting Pneumatisch door middel van 2 cilinders van 30 bar Nova 21NS 405 kW 680 tr/min 400 tr/min 6 / Verticaal in lijn 242mm 320mm 9 ton 250 bar 8,25 bar 7,25 m/s 569 daNm |
|||
Overbrenging: | ||||
Bouwer Type |
Voith (Heidenheim - Duitsland) Turbo-overbrenging Voith L37U Keerkoppeling / vertrager Mylius type SWB37 |
|||
Werkingsprincipe: - De turbo overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppel omvormer en 2 hydraulische koppelaars. - De keerkoppeling / vertrager Mylius omvat een inrichting tot het omkeren van de rijrichting of keerkoppeling, 2 stellen rechte tandwielen die het snelheidsgamma van 33 en 50Km/H bepalen en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as. Aandrijving van de assen: - Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling / vertrager en 6 stangen. Remming: - Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen FD1 en FV3. - De compressor is van het type Arpic HS96 (later vervangen door Westinghouse 242VBZ) door riemen aangedreven. - Hij voedt 1 reservoir, met een inhoud van 800 liter. Bedieningsinrichting: - Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting. - Het bedieningshandwiel beveelt een centrale versnellingsklep die op haar beurt bedient de versnelingsservomotor van de dieselmotor, de cilinder van de aanzetklep van de hydraulische transmissie en de cilinders voor de verandering van de rijrichting en de snelheidsregimes. - Het versnellingswiel kan 4 standen innemen. |