Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 84 (Type 250.0/250.1)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2005.
Meerdere locomotieven zijn bewaard door verenigingen.
 


1)Dieselmotor; 2)Vuldrukturbo; 3)Hydraulische transmissie; 4)Omkeer-reductor; 5)Kruk met valse as
6)Radiatoren; 7)Ventilator; 8)Aanzetreservoirs; 9)Hoofdreservoir; 10)Waterpomp
Locomotief 8428 WDT Saint-Ghislain - 2020

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Aantal eenheden gebouwd
1955 / 56
250.001 - 250.025
8401 - 8425
25
1962 / 63
250.101 - 250.135
8426 - 8460
35
Totaal
60
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid lijn
Maximum snelheid rangeer
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
C
54,2 ton
-
405 kW
330 kW
133 kN
50 Km/H
30 Km/H
59 t
-t
C
55,8 ton
-
405 kW
330 kW
137 kN
50 Km/H
30 Km/H
59 t
-t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
Type 250.0 : 10150 mm; Type 250.1 : 10650mm)
2930 mm
nvt
1800/2750 mm
n.v.t.
1050 mm
3775 mm
1262 mm
75 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3000 L
360 L
220 L
50 L
575 L
600 kg
Kastgedeelte:
Bouwer Type 250.0 : Baume et Marpent à Morlanwelz
Type 250.1 : SA ABR te Familleureux
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Overvoeding
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Compressor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Anglo-Belgian Company Gent
6DUS
4 takt
Turboblazer Brown-Boveri
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Pneumatisch door middel van 2 cilinders van 30 bar
Nova 21NS
405 kW
680 tr/min
400 tr/min
6 / Verticaal in lijn
242mm
320mm
9 ton
250 bar
8,25 bar
7,25 m/s
569 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Voith (Heidenheim - Duitsland)
Turbo-overbrenging Voith L37U
Keerkoppeling / vertrager Mylius type SWB37
Werkingsprincipe:
- De turbo overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppel omvormer en 2 hydraulische koppelaars.
- De keerkoppeling / vertrager Mylius omvat een inrichting tot het omkeren van de rijrichting of keerkoppeling, 2 stellen rechte tandwielen die het snelheidsgamma van 33 en 50Km/H bepalen en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as.
Aandrijving van de assen:
- Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling / vertrager en 6 stangen.
Remming:
- Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen FD1 en FV3.
- De compressor is van het type Arpic HS96 (later vervangen door Westinghouse 242VBZ) door riemen aangedreven.
- Hij voedt 1 reservoir, met een inhoud van 800 liter.
Bedieningsinrichting:
- Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting.
- Het bedieningshandwiel beveelt een centrale versnellingsklep die op haar beurt bedient de versnelingsservomotor van de dieselmotor, de cilinder van de aanzetklep van de hydraulische transmissie en de cilinders voor de verandering van de rijrichting en de snelheidsregimes.
- Het versnellingswiel kan 4 standen innemen.