Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Reeks 83 (Type 253) |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1993. Locomotief 8319 is bewaard door de NMBS en 8320 door het TSP/PFT |
||
![]() 1)Dieselmotor; 2)Koelgroep Voith; 3)Ventilator; 4)Turbo transmissie; 5)Omkeerder-reductor 6)Valse as; 7)Compressor; 8)Aanzetreservoirs; 9)Hoofdreservoir; 10)Stuurpost |
Locomotief 253.004 (Merelbeke 1956)![]() Locomotief 8319 te Treignes - 2018 ![]() ![]() |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Aantal eenheden gebouwd As indeling Rijklare massa Maximum massa per as Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid lijn Maximum snelheid rangeer Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
1956 253.001 - 253.025 ⇒ NUMMERLIJST 8301 - 8325 25 C 57 ton 19 t 405 kW 330 kW 140 kN bij rangering; 137kN bij baanregime 50 Km/H 33 Km/H 59 t -t |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Bochtstraal |
10750 mm 2970 mm n.v.t. 1800/2750 mm n.v.t. 1050 mm 3725 mm 1262 mm 75 m |
|
Bevoorradingen: | ||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
3000 L 500 L 220 L 125 L 400 L - kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | Cockerill Ougrée te Seraing (Luik) | |
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Compressor Nominaal vermogen Maximum draaisnelheid Traagloopsnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
N.V. Cockerill (Ougrée) 695SA 4 takt Rechtstreeks Door regeling van de inspuiting Pneumatisch door middel van 2 cilinders van 30 bar. Nova 21NS 405 kW 950 tr/min 475 tr/min 6 / Verticaal in lijn 241mm 305mm 8,7 ton 250 bar 6,2 bar 9,6 m/s 407 daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer Type |
Voith (Heidenheim - Duitsland Turbo-overbrenging Voith L37U Keerkoppeling / vertrager Cockerill |
|
Werkingsprinciepe: - De turbo overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en 2 hydraulische koppelaars. - De keerkoppeling / vertrager Cockerill omvat : een inrichting tot het omkeren van de rijrichting, 2 stellen rechte tandwielen die het snelheidsgamma van 33 en 50Km/H bepalen en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as. Aandrijving van de assen: - Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling / vertrager en 6 stangen. Remming: - Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen FD1 en FV3. - De compressor is van het type Arpic HS75 (later vervangen door Westinghouse 242VBZ) door riemen aangedreven. Hij voedt 1 reservoir, met een inhoud van 800 liter. Bedieningsinrichting: - Dubbele pneumatische bediening in stuurpost met automatische waakinrichting. - Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, deze voedt de servomotor voor versnelling van de diesel en bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie. - Deze bedient ook de cilinders voor de keerkoppeling en het regime. - Het versnellingswiel kan 4 standen innemen. |