Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 83 (Type 253)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1993.
Locomotief 8319 is bewaard door de NMBS en 8320 door het TSP/PFT
 


1)Dieselmotor; 2)Koelgroep Voith; 3)Ventilator; 4)Turbo transmissie; 5)Omkeerder-reductor
6)Valse as; 7)Compressor; 8)Aanzetreservoirs; 9)Hoofdreservoir; 10)Stuurpost
Locomotief 253.004 (Merelbeke 1956)

Locomotief 8319 te Treignes - 2018
Locomotief 8320 WDT Saint-Ghislain - 2020
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Aantal eenheden gebouwd
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid lijn
Maximum snelheid rangeer
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1956
253.001 - 253.025NUMMERLIJST
8301 - 8325  
25
C
57 ton
19 t
405 kW
330 kW
140 kN bij rangering; 137kN bij baanregime
50 Km/H
33 Km/H
59 t
-t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Bochtstraal
10750 mm
2970 mm
n.v.t.
1800/2750 mm
n.v.t.
1050 mm
3725 mm
1262 mm
75 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3000 L
500 L
220 L
125 L
400 L
- kg
Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill Ougrée te Seraing (Luik)
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Compressor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
N.V. Cockerill (Ougrée)
695SA
4 takt
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Pneumatisch door middel van 2 cilinders van 30 bar.
Nova 21NS
405 kW
950 tr/min
475 tr/min
6 / Verticaal in lijn
241mm
305mm
8,7 ton
250 bar
6,2 bar
9,6 m/s
407 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Voith (Heidenheim - Duitsland
Turbo-overbrenging Voith L37U
Keerkoppeling / vertrager Cockerill
Werkingsprinciepe:
- De turbo overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en 2 hydraulische koppelaars.
- De keerkoppeling / vertrager Cockerill omvat : een inrichting tot het omkeren van de rijrichting, 2 stellen rechte tandwielen die het snelheidsgamma van 33 en 50Km/H bepalen en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as.
Aandrijving van de assen:
- Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling / vertrager en 6 stangen.
Remming:
- Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen FD1 en FV3.
- De compressor is van het type Arpic HS75 (later vervangen door Westinghouse 242VBZ) door riemen aangedreven. Hij voedt 1 reservoir, met een inhoud van 800 liter.
Bedieningsinrichting:
- Dubbele pneumatische bediening in stuurpost met automatische waakinrichting.
- Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, deze voedt de servomotor voor versnelling van de diesel en bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie.
- Deze bedient ook de cilinders voor de keerkoppeling en het regime.
- Het versnellingswiel kan 4 standen innemen.