Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 73 (Type 273)

Rollend materiaal
Heden is er nog 1 in dienst als zwaar werkplaatsmateriaal.
Verscheidene locs zijn bewaard door verschillende verenigingen.
 

Technische gegevens Locomotief 7305 te Spontin - 2012Locomotief 7305 te Senenne - 2019

Locomotief 7322 te Saint-Ghislain - 2010

1)Dieselmotor; 2)Overvoedingsturbine; 3)Turbo-overbrenging; 4)Keerkoppeling
5)Kruk met valse as; 6)Koelgroep; 7)Hoofdreservoirs; 8)Compressor; 9)Generatoren
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Aantal eenheden gebouwd
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid lijn
Maximum snelheid rangeer
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1965-66
273.001 - 273.035
7301-7335
35
C
56 ton
18,7t / 18,5t / 18,8t
550 kW
450 kW
137 kN
60Km/H
30Km/H
56t
57t
1973-74
7336-7375
idem
40
C
56 ton
18,7t/18,5t/18,8t
550 kW
450 kW
145 kN
60Km/H
30Km/H
56t
57t
1976-77
7376-7395-
idem
20
C
56 ton
18,7t/18,5t/18,8t
550 kW
450 kW
145 kN
60Km/H
30Km/H
56t
57t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
11170 mm
3050 mm
n.v.t.
1800/2750 mm
n.v.t.
1050 mm
4280 mm
1262 mm
75 m
11404mm
3050 mm
n.v.t.
1800/2750 mm
n.v.t.
1050 mm
4280 mm
1262 mm
75 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3000 L
500 L
220 L
200 L
600 L
480kg
3000 L
500 L
220 L
200 L
600 L
225kg
Kastgedeelte:
Bouwer BN
Bouwer ABR
7301 - 7325; 7336 - 7395
7326 - 7335
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Cockerill-Ougrée te Seraing
TH695SA
Cockerill-Ougrée te Seraing
6T240C0
Werking
Overvoeding
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
4 taktturbo blazer Brown-Boveri VTR250
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Door elektrische starter Bosch type AL/FTB/18/72
550 kW
950 tr/min
475 tr/min
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
6 / Verticaal in lijn
241,3mm
304,8mm
8,95 ton
280 bar
8,46 bar
9,65 m/s
628 daNm
6 / Verticaal in lijn
241,3mm
304,8mm
8,95 ton
280 bar
8,46 bar
9,65 m/s
628 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Voith (Heidenheim - Duitsland
Turbo-overbrenging Voith L217U
Cockerill keerkoppeling met één snelheidsgamma
Werkingsprinciepe:
- De Voith turbo transmissie heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van 2 koppel omvormers en 1 hydraulische koppelaar.
- De Cockerill keerkoppeling omvat een inrichting voor het omkeren van de rijrichting, 1 stel rechte tandwielen zorgen voor het snelheidsgamma van 60Km/H. en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as.
Aandrijving van de assen:
- Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling en 6 stangen.
Remming:
- Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen Fd1 en FV4.
- De compressor is van het type Westinghouse 242 VBZ door riemen aangedreven.
- Hij voedt 2 reservoirs, elk met een inhoud van 500 liter.
Bedieningsinrichting:
- Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting.
- Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, deze voedt de servomotor voor versnelling van de diesel en bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie.
- Het versnellingswiel kan 5 standen innemen.
Uitrusting dubbele tractie:
- 7376 - 7395 kunnen vanop afstand elektrisch bedient worden..