Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 82 (Type 262) | |
Rollend materiaal | ||
Heden is er nog 1 in dienst als zwaar werkplaats materieel. Verscheidene locs zijn bewaard door verschillende verenigingen. |
||
Technische gegevens | Locomotief 8263 te Saint-Ghislain - 2010 | ||
1)Dieselmotor; 2)Overvoedingsturbine; 3)Turbo-overbrenging; 4)Keerkoppeling; 5)Kruk met valse as 6)Koelgroep; 7)Hoofdreservoirs; 8)Compressor; 9)Generatoren; 10)Oliehulpreservoir |
|||
Algemeenheden: | |||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Aantal eenheden gebouwd As indeling Rijklare massa Maximum massa per as Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid lijn Maximum snelheid rangeer Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
1965-66 262.001 - 262.055 8201 - 8255 55 C 57 ton 19,25t / 18,75t / 19t 480 kW 395kW 137 kN 60Km/H 30Km/H 56t 57t |
1973 8256 - 8275 idem 20 C 59ton 19,25t / 18,75t / 19t 480 kW 395 kW 137 kN 60Km/H 30Km/H 56t 57t |
|
Afmetingen: | |||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
11170 mm 1350 mm n.v.t. 1800/2750 mm n.v.t. 1050 mm 4280 mm 1262 mm 75 m |
||
Bevoorradingen: | |||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
3000 L 360 L 220 L 50 L 575 L 8201-8255:480kg / 8256-8274:225kg |
||
Kastgedeelte: | |||
Bouwer ABR Bouwer BN |
8201-8240+8246-8255 8241-8245+8256-8274 |
||
Dieselmotor: | |||
Bouwer Type Werking Overvoeding Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Maximum draaisnelheid Traagloopsnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
Anglo-Belgian Company Gent 6 cilindermotor 6DXS 4 takt overvoedturbo blazer Brown-Boveri Rechtstreeks Door regeling van de inspuiting Door elektrische starter Bosch type AL/FTB/18/72 480 kW 750 tr/min 400 tr/min 6 / Verticaal in lijn 242mm 320mm 8,55 ton 220 bar 8,82 bar 8 m/s 608 daNm |
||
Overbrenging: | |||
Bouwer Type |
Voith (Heidenheim - Duitsland Turbo-overbrenging Voith L217U Cockerill keerkoppeling met één snelheidsgamma |
||
Werkingsprincipe: - De Voith turbo transmissie heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van 2 koppel omvormers en 1 hydraulische koppelaar. - De Cockerill keerkoppeling omvat een inrichting voor het omkeren van de rijrichting, 1 stel rechte tandwielen zorgen voor het snelheidsgamma van 60Km/H en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as. Aandrijving van de assen: - Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling en 6 stangen. Remming: - Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen Fd1 en FV4. - De compressor is van het type Westinghouse 242 VBZ door riemen aangedreven. - Hij voedt 2 reservoirs, elk met een inhoud van 500 liter. Bedieningsinrichting: - Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting. - Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, deze voedt de servomotor voor versnelling van de diesel en bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie. Uitrusting dubbele tractie: - 8256 t.e.m. 8274 kunnen van op afstand elektrisch bedient worden.. |