Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 82 (Type 262)

Rollend materiaal
Heden is er nog 1 in dienst als zwaar werkplaats materieel.
Verscheidene locs zijn bewaard door verschillende verenigingen.
 

Technische gegevens Locomotief 8263 te Saint-Ghislain - 2010

1)Dieselmotor; 2)Overvoedingsturbine; 3)Turbo-overbrenging; 4)Keerkoppeling; 5)Kruk met valse as
6)Koelgroep; 7)Hoofdreservoirs; 8)Compressor; 9)Generatoren; 10)Oliehulpreservoir
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Aantal eenheden gebouwd
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid lijn
Maximum snelheid rangeer
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1965-66
262.001 - 262.055
8201 - 8255
55
C
57 ton
19,25t / 18,75t / 19t
480 kW
395kW
137 kN
60Km/H
30Km/H
56t
57t
1973
8256 - 8275
idem
20
C
59ton
19,25t / 18,75t / 19t
480 kW
395 kW
137 kN
60Km/H
30Km/H
56t
57t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
11170 mm
1350 mm
n.v.t.
1800/2750 mm
n.v.t.
1050 mm
4280 mm
1262 mm
75 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3000 L
360 L
220 L
50 L
575 L
8201-8255:480kg / 8256-8274:225kg
Kastgedeelte:
Bouwer ABR
Bouwer BN
8201-8240+8246-8255
8241-8245+8256-8274
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Overvoeding
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Anglo-Belgian Company Gent
6 cilindermotor 6DXS
4 takt
overvoedturbo blazer Brown-Boveri
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Door elektrische starter Bosch type AL/FTB/18/72
480 kW
750 tr/min
400 tr/min
6 / Verticaal in lijn
242mm
320mm
8,55 ton
220 bar
8,82 bar
8 m/s
608 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Voith (Heidenheim - Duitsland
Turbo-overbrenging Voith L217U
Cockerill keerkoppeling met één snelheidsgamma
Werkingsprincipe:
- De Voith turbo transmissie heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van 2 koppel omvormers en 1 hydraulische koppelaar.
- De Cockerill keerkoppeling omvat een inrichting voor het omkeren van de rijrichting, 1 stel rechte tandwielen zorgen voor het snelheidsgamma van 60Km/H en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as.
Aandrijving van de assen:
- Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling en 6 stangen.
Remming:
- Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen Fd1 en FV4.
- De compressor is van het type Westinghouse 242 VBZ door riemen aangedreven.
- Hij voedt 2 reservoirs, elk met een inhoud van 500 liter.
Bedieningsinrichting:
- Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting.
- Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, deze voedt de servomotor voor versnelling van de diesel en bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie.
Uitrusting dubbele tractie:
- 8256 t.e.m. 8274 kunnen van op afstand elektrisch bedient worden..