Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 8275 'het kalf' | |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst. Geschrapt na een aanrijding op 28 december 2001 in de Antwerpse haven... |
||
1)Dieselmotor; 2)Overvoedingsturbine; 3)Turbo-overbrenging; 4)Keerkoppeling 5)Kruk met valse as; 6)Koelgroep; 7)Hoofdreservoirs; 8)Compressor; 9)Generatoren 10)Oliehulpreservoirs; 11)Elektrische kast |
*Omdat deze locomotieven regelmatig in dubbeltractie reden, en het zicht vanuit de tweede machine dikwijls ontoereikend was, werd bij wijze van test de stuurcabine van de 8275 verwijderd. Deze locomotief werd om die reden het kalf genoemd. aangezien deze test niet het gewenste resultaat opleverde bleef het bij dit ene experiment. |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Omgebouwd in Nummering oorspronkelijk Aantal eenheden omgebouwd As indeling Rijklare massa Maximum massa per as Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid lijn Maximum snelheid rangeer Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
1973 1977* 8275 1 C 56 ton 19t; 18,4t; 18,6t 480 kW 395 kW 137 kN 60Km/H 30Km/H 56t 57t |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-schouw Wieldiameter Boogstraal |
11170 mm 3050 mm n.v.t. 1800/2750 mm n.v.t. 1050 mm 4280 mm 1262 mm 75 m |
|
Bevoorradingen: | ||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
3000 L 360 L 220 L 50 L 575 L 225kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer BN | 8275 | |
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Overvoeding Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Maximum draaisnelheid Traagloopsnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
Anglo-Belgian Company Gent 6 cilindermotor 6DXS 4 takt turbo blazer Brown-Boveri Rechtstreeks Door regeling van de inspuiting Door elektrische starter Bosch type AL/FTB/18/72 480 kW 750 tr/min 400 tr/min 6 / Verticaal in lijn 242mm 320mm 8,55 ton 220 bar 8,82 bar 8 m/s 608 daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer Type - |
Voith (Heidenheim - Duitsland Turbo-overbrenging Voith L217U Cockerill keerkoppeling met één snelheidsgamma |
|
Werkingsprincipe: - De Voith turbo transmissie heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van 2 koppel omvormers en 1 hydraulische koppelaar. - De Cockerill keerkoppeling omvat een inrichting voor het omkeren van de rijrichting 1 stel rechte tandwielen zorgen voor het snelheidsgamma van 60Km/H. en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as. Aandrijving van de assen: - Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling en 6 stangen. Remming: - Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen Fd1 en FV4. - De compressor is van het type Westinghouse 242 VBZ door riemen aangedreven. - Hij voedt 2 reservoirs, elk met een inhoud van 500 liter. Bedieningsinrichting: - Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting. - Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, deze voedt de servomotor voor versnelling van de diesel en bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie. |