Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 74 | |
Rollend materiaal | ||
Heden is er nog 1 in dienst als zwaar werkplaats materieel. Verscheidene locs zijn bewaard door verschillende verenigingen. |
||
1)Dieselmotor; 2)Overvoedingsturbine; 3)Turbooverbrenging; 4)Keerkoppeling 5)Kruk met valse as; 6)Koelgroep; 7)Hoofdreservoirs; 8)Compressor; 9)Generatoren |
Locomotief 7402 te Senenne - 2019 Locomotief 7408 te Eeklo - 2012 |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Aantal eenheden gebouwd As indeling Rijklare massa Maximum massa per as Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
1977 7401 - 7410 10 C 59 ton 20t / 19t / 20t 550 kW 450 kW 145 kN 60Km/H 56t 57t |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
11404mm 1350 mm n.v.t. 1800/2750 mm n.v.t. 1050 mm 4280 mm 1262 mm 75 m |
|
Bevoorradingen: | ||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
3000 L 500 L 220 L 200 L 650 L 480kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer BN-CFC | 7401 - 7410 | |
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Overvoeding Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Maximum draaisnelheid Traagloopsnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
ABC te Gent 6 DXC 4 takt overvoed 1 turbo blazer Brown-Boveri VTR200 Rechtstreeks Door regeling van de inspuiting Door elektrische starter Bosch type AL/FTB 22/72 550 kW 750 tr/min 400 tr/min 6 / Verticaal in lijn 242mm 320mm 9,2 ton 205 bar 10,23 bar 8 m/s 702 daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer Type |
Voith (Heidenheim - Duitsland) Turbo-overbrenging Voith L217U Cockerill keerkoppeling met één snelheidsgamma |
|
Werkingsprincipe: - De Voith turbo transmissie heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van 2 koppel omvormers en 1 hydraulische koppelaar. - De Cockerill keerkoppeling omvat een inrichting voor het omkeren van de rijrichting 1 stel rechte tandwielen zorgen voor het snelheidsgamma van 60Km/H en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as. Aandrijving van de assen: - Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling en 6 stangen. Bediening: - Locs 7401 tot 7408 zijn uitgerust met een automatische afstandsbediening Krauss-Maffei. - Alle locs zijn uitgerust met een elektrische afstandsbediening om in dubbel tractie te kunnen rijden. Remming: - Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen Fd1 en FV4. - De compressor is van het type Westinghouse 242 VBZ door riemen aangedreven. - Hij voedt 2 reservoirs, elk met een inhoud van 500 liter. - Locs 7401 tot 7408 zijn uitgerust met een directe remkraan - type FDS Bedieningsinrichting: - Dubbele elektro-pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting. - Afhankelijk van de positie van het versnellingshandwiel, verkrijgen we door een regelaar een variabele luchtdruk die een servomotor voedt voor het versnellen van de dieselmotor, en die de vullingsklep voedt van de turbo-transmissie. - Het versnellingswiel kan 5 standen innemen. |