Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 81 (Type 261)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1980. Niet bewaard gebleven.
 


1)Diesel motor; 2)Hydraulische versnellingskast; 3)Omkeer-reductor; 4)Compressor
5)Kruk met valse as; 6)Radiator; 7)Ventilator; 8)Hoofdreservoir; 9)Gasoliereservoir

Locomotief 8103 TW Kinkempois 1970
Locomotief 8103 aan de port de Renory 1971

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Aantal eenheden gebouwd
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid lijn
Maximum snelheid rangeer
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1961
261.001 - 261.003
8101 - 8103
3
C
55,6 ton
-
496 kW
408 kW
178,5 kN bij rangering ; 100 kN bij baanregime
60Km/H
30Km/H
- t
- t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
10450 mm
3024 mm
n.v.t.
1800/2750 mm
n.v.t.
1050 mm
4162 mm
1262 mm
80 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3000 l
- l
- l
- l
250 l
270 kg
Kastgedeelte:
Bouwer N.V. Cockerill-Ougrée te Seraing (Luik)
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
N.V. Cockerill-Ougrée te Seraing (Luik)
12V175CO
4 takt
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Startmotor Bosch
496 kW
1800 tr/min
12 / in V op 60°
175 mm
175 mm
3,9 ton
125 bar
6.68 bar
10,5 m/s
268,57 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Aard
Voith (Heidenheim - Duitsland
L 37 z Ub met omkeer-reductor Cockerill.
1 hydraulische koppelomvormer en 2 hydraulische koppelingen.
Werkingsprincipe:
- De turbooverbrenging Voith met 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en 2 koppelingen.
-De omkeer-reductor Cockerill omvat een ritomschakelaar en een gangwisselaar voor rangeerdienst en baandienst.
Aandrijving van de assen:
- Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de omkeer-reductor en 8 stangen.
Remming:
- Rechtstreekse rem Oerlikon met machinistenkraan type FD1.
- Automatische rem Oerlikon met machinistenkraan FV3b en verdeler LST1.
- Compressor Westinghouse 242VBZ met een debiet van 200l/min, voedt een reservoir van 800L.
- De handrem is een schroefrem die ingrijpt op 1 as.
Bedieningsinrichting:
- Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met een dodemansinrichting.
- De versnellingshandwielen stellen een versnellingsklep in werking die de servomotor voeden van de versnelling van de Diesel, de cilinder van de vulklep der turbo-overbrenging en de cilinders voor de bediening der omzetting en gangwissel.
- Het versnellingshandwiel kan 5 standen innemen.