Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 81 (Type 261) | |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1980. Niet bewaard gebleven. | ||
1)Diesel motor; 2)Hydraulische versnellingskast; 3)Omkeer-reductor; 4)Compressor 5)Kruk met valse as; 6)Radiator; 7)Ventilator; 8)Hoofdreservoir; 9)Gasoliereservoir |
Locomotief 8103 TW Kinkempois 1970 Locomotief 8103 aan de port de Renory 1971 |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Aantal eenheden gebouwd As indeling Rijklare massa Maximum massa per as Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid lijn Maximum snelheid rangeer Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
1961 261.001 - 261.003 8101 - 8103 3 C 55,6 ton - 496 kW 408 kW 178,5 kN bij rangering ; 100 kN bij baanregime 60Km/H 30Km/H - t - t |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
10450 mm 3024 mm n.v.t. 1800/2750 mm n.v.t. 1050 mm 4162 mm 1262 mm 80 m |
|
Bevoorradingen: | ||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
3000 l - l - l - l 250 l 270 kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | N.V. Cockerill-Ougrée te Seraing (Luik) | |
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
N.V. Cockerill-Ougrée te Seraing (Luik) 12V175CO 4 takt Rechtstreeks Door regeling van de inspuiting Startmotor Bosch 496 kW 1800 tr/min 12 / in V op 60° 175 mm 175 mm 3,9 ton 125 bar 6.68 bar 10,5 m/s 268,57 daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer Type Aard |
Voith (Heidenheim - Duitsland L 37 z Ub met omkeer-reductor Cockerill. 1 hydraulische koppelomvormer en 2 hydraulische koppelingen. |
|
Werkingsprincipe: - De turbooverbrenging Voith met 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en 2 koppelingen. -De omkeer-reductor Cockerill omvat een ritomschakelaar en een gangwisselaar voor rangeerdienst en baandienst. Aandrijving van de assen: - Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de omkeer-reductor en 8 stangen. Remming: - Rechtstreekse rem Oerlikon met machinistenkraan type FD1. - Automatische rem Oerlikon met machinistenkraan FV3b en verdeler LST1. - Compressor Westinghouse 242VBZ met een debiet van 200l/min, voedt een reservoir van 800L. - De handrem is een schroefrem die ingrijpt op 1 as. Bedieningsinrichting: - Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met een dodemansinrichting. - De versnellingshandwielen stellen een versnellingsklep in werking die de servomotor voeden van de versnelling van de Diesel, de cilinder van de vulklep der turbo-overbrenging en de cilinders voor de bediening der omzetting en gangwissel. - Het versnellingshandwiel kan 5 standen innemen. |