Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 80 (Type 260) | |
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 2003, eind 2017 is de 8035 nog in dienst als groot werkplaatsmaterieel te Schaarbeek. Verscheidene locs zijn bewaard door verschillende verenigingen. |
||
Technische gegevens | Locomotief 260.040 te Maldegem De 8061 te Saint-Ghislain - 2010 Line-up te Schaarbeek - 2005 |
|
1)Dieselmotor; 2)Hydraulische versnellingskast; 3)Omkeer-reductor; 4)Turboblazer; 5)Compressoren 6)Kruk met valse as; 7)Radiatoren; 8)Ventilator; 9)Gasoliereservoir; 10)Hoofdreservoirs |
||
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Aantal eenheden gebouwd As indeling Rijklare massa Maximum massa per as Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid lijn Maximum snelheid rangeer Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
8001 tot 8042:1960/61; 8043 tot 8069:1963 260.001 - 260.069 8001 - 8069 69 C 52,1 ton - 480 kW 395 kW 120 kN bij rangering ; 125 kN bij baanregime 60Km/H 30Km/H - t 33t |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
10360 mm 3100 mm n.v.t. 1750 / 2650 mm n.v.t. 1050 mm 4540 mm 1262 mm 75 m |
|
Bevoorradingen: | ||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
8001 tot 8042:1500 L; 8043 tot 8069:2280 L 80 L 255 L 48 L 350 L 300kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer BN Bouwer ABR Familleureux |
8001 tot 8021 + 8043 tot 8069 8022 tot 8042 |
|
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Werking Startmotor Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Voorverwarming Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
Maybach-Motorenbau GmbH Friedrichshaffen G.T.0.6A4 overvoed door turboblazer Maybach. 4 takt Rechtstreeks en mechanisch Door regelaar R31f op de snelheid en het debiet van de injectie. Elektrische starter Bosch type DTG 15/24 CRL 480 kW 1400 tr/min 12 / in V op 60° 160 mm 200 mm Webasto 3,8 ton 200 bar 8,65 bar 9,333 m/s 326 daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer Type Genre |
Voith (Heidenheim - Duitsland L 37 z Ub met 3 niveaus, met koppelomvormer en 2 koppelaars 1 hydraulische koppelomvormer en 2 hydraulische koppelaars |
|
Werkingsprincipe: - De Voith turbo transmissie heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en 2 hydraulische koppelaars. - De Gmeinder keerkoppeling en vertrager omvat: - Een inrichting voor het omkeren van de rijrichting een gammawisselaar voor baan of rangeer regime Aandrijving van de assen: - Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling en 6 stangen. - De middenas kan zich 2X30mm verplaatsen. Remming: - Rechtstreekse rem Oerlikon met machinistenkraan FD1. - Automatische rem Oerlikon met machinistenkraan FV3 en verdeler LST1. - De 2 compressoren door middel van riemen aangedreven voeden een reservoir van 750L zijnde van het type : - Knorr VV00/100 met 2 niveaus voor de locs 8001 tot 8042 - Gardner ADK974 met 2 niveaus voor de locs 8043 tot 8069 - Handrem met schroef die ingrijpt op 1 as. Bedieningsinrichting SIFA: - Een veiligheidstoestel vervangt de automatische waakinrichting. - Het toestel omvat een veiligheids BBC en een BBC voor bijkomende instelling. |