Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 80 (Type 260)

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2003, eind 2017 is de 8035 nog in dienst als groot werkplaatsmaterieel te Schaarbeek.
Verscheidene locs zijn bewaard door verschillende verenigingen.
 

Technische gegevens Locomotief 260.040 te Maldegem
De 8061 te Saint-Ghislain - 2010
Line-up te Schaarbeek - 2005

1)Dieselmotor; 2)Hydraulische versnellingskast; 3)Omkeer-reductor; 4)Turboblazer; 5)Compressoren
6)Kruk met valse as; 7)Radiatoren; 8)Ventilator; 9)Gasoliereservoir; 10)Hoofdreservoirs
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Aantal eenheden gebouwd
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid lijn
Maximum snelheid rangeer
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
8001 tot 8042:1960/61; 8043 tot 8069:1963
260.001 - 260.069
8001 - 8069
69
C
52,1 ton
-
480 kW
395 kW
120 kN bij rangering ; 125 kN bij baanregime
60Km/H
30Km/H
- t
33t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
10360 mm
3100 mm
n.v.t.
1750 / 2650 mm
n.v.t.
1050 mm
4540 mm
1262 mm
75 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
8001 tot 8042:1500 L; 8043 tot 8069:2280 L
80 L
255 L
48 L
350 L
300kg
Kastgedeelte:
Bouwer BN
Bouwer ABR Familleureux
8001 tot 8021 + 8043 tot 8069
8022 tot 8042
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Werking
Startmotor
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Voorverwarming
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Maybach-Motorenbau GmbH Friedrichshaffen
G.T.0.6A4 overvoed door turboblazer Maybach.
4 takt
Rechtstreeks en mechanisch
Door regelaar R31f
op de snelheid en het debiet van de injectie.
Elektrische starter Bosch type DTG 15/24 CRL
480 kW
1400 tr/min
12 / in V op 60°
160 mm
200 mm
Webasto
3,8 ton
200 bar
8,65 bar
9,333 m/s
326 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Genre
Voith (Heidenheim - Duitsland
L 37 z Ub met 3 niveaus, met koppelomvormer en 2 koppelaars
1 hydraulische koppelomvormer en 2 hydraulische koppelaars
Werkingsprincipe:
- De Voith turbo transmissie heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en 2 hydraulische koppelaars.
- De Gmeinder keerkoppeling en vertrager omvat:
- Een inrichting voor het omkeren van de rijrichting een gammawisselaar voor baan of rangeer regime
Aandrijving van de assen:
- Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling en 6 stangen.
- De middenas kan zich 2X30mm verplaatsen.
Remming:
- Rechtstreekse rem Oerlikon met machinistenkraan FD1.
- Automatische rem Oerlikon met machinistenkraan FV3 en verdeler LST1.
- De 2 compressoren door middel van riemen aangedreven voeden een reservoir van 750L zijnde van het type :
- Knorr VV00/100 met 2 niveaus voor de locs 8001 tot 8042
- Gardner ADK974 met 2 niveaus voor de locs 8043 tot 8069
- Handrem met schroef die ingrijpt op 1 as.
Bedieningsinrichting SIFA:
- Een veiligheidstoestel vervangt de automatische waakinrichting.
- Het toestel omvat een veiligheids BBC en een BBC voor bijkomende instelling.