Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Reeks 75 (Type 213) |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 2001 Niet bewaard gebleven...(7502 tot 7506 zijn verkocht in Italiƫ) |
||
![]() |
![]() 1)Dieselmotor; 2)Filter; 3)Knalpot; 4)Turbo-transmissie; 5)Compressor; 6)Stoomketel; 7)Waterreservoir 8)Ventilator; 9)Luchtreservoir; 10)Oliewarmtewisselaar voor turbo; 11)Elektrische kast; 12)Kleerkast 13)Gasoliereservoir; 14)Radiatoren; 15)Expansievat; 16)Asbrug |
Locomotief 7501 te Neerpelt![]() |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Nummering vanaf 1982 Effectief As indeling Rijklare massa Maximum massa per as Nuttig vermogen Bestendige trekkracht reizigers Bestendige trekkracht goederen Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid reizigers Maximum snelheid goederen |
1965 213.001 - 213.006 6501 - 6506 7501 - 7506 6 Bo'Bo' 79 ton 19,750 ton 860 kW 113 kN 167 kN 191 kN 120Km/H 82Km/H |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
16790 mm 2900 mm 8500 mm 2800 mm 3570 mm 1050 mm 4250 mm 1010 mm 90 m |
|
Bevoorrading: | ||
Gasolie Smeerolie motor Smeerolie Overbrenging Water voor verwarming Water voor koeling Zand |
3000 l 625 l 220 l 3000 l 700 l 400 Kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | S.A. La Brugeoise et Nivelles te Nijvel | |
Verwarmingsinrichting: | ||
Type - Fabrikant Stoomproductie capaciteit Druk Stoomdrukregime |
OK4616 - Vapor International Corp (USA) 780Kg/H 14 bar regelbaar tot 6 bar In de verwarmingsleiding. |
|
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Motorspoeling Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominaal toerental Traaglooptoerental Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Cilinderinhoud Maximum koppel |
General Motors USA 12-567D-1 2 tact Door middel van mechanische blaasinrichting Roots. Rechtstreeks Door snelheidsregeling Door middel van 2 elektrische GM starters van 11kW. 1050 kW, of 1400PK 835 tr/min 275 tr/min 12 / in V 216mm 254mm 11,7 ton 84 bar 6,86 bar 7,07 m/s 112 l 1226 daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer - Type | Voith - L216 | |
Werkingsprinciepe: - Vol automatische hydrodynamische overbrenging type L216. - Drie trappen verbinden 2 koppelomvormers en een hydrodynamische koppelaar, en bevattend in een ingebouwd mechanisch deel, een keerkoppeling met 2 gangwissels, waarvan de maximum snelheden respectievelijk 82 en 120km/h bedragen. Aandrijving van de wielen : - Aangedreven door asbruggen Mylius V20, gebouwd door Cockerill-Ougrée. - De wielassen zijn met cardanassen aan elkaar verbonden; de binnenste asbrug is met de uitgangsas van de omkeerkoppeling, ingebouwd in de turbo overbrenging, verbonden. Remming: - Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen, met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1. - De compressor Gardner-Denver WXO, aangedreven met elastische koppeling, voedt 4 vergaarbakken met een totale inhoud van 1000L. - In elke stuurpost is een handrem met schroef geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen. Bedieningsinrichting: - Pneumatische bediening met automatische waakinrichting. - Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, welke een cilinder voedt met 8 standen (merk Westinghouse), die de controleassen van de inspuiting bedient door tussenkomst van een stangenwerk. - Deze bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie. |