Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 75 (Type 213)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2001
Niet bewaard gebleven...(7502 tot 7506 zijn verkocht in Italiƫ)


1)Dieselmotor; 2)Filter; 3)Knalpot; 4)Turbo-transmissie; 5)Compressor; 6)Stoomketel; 7)Waterreservoir
8)Ventilator; 9)Luchtreservoir; 10)Oliewarmtewisselaar voor turbo; 11)Elektrische kast; 12)Kleerkast
13)Gasoliereservoir; 14)Radiatoren; 15)Expansievat; 16)Asbrug
Locomotief 7501 te Neerpelt
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Nummering vanaf 1982
Effectief
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Nuttig vermogen
Bestendige trekkracht reizigers
Bestendige trekkracht goederen
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid reizigers
Maximum snelheid goederen
1965
213.001 - 213.006
6501 - 6506
7501 - 7506
6
Bo'Bo'
79 ton
19,750 ton
860 kW
113 kN
167 kN
191 kN
120Km/H
82Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
16790 mm
2900 mm
8500 mm
2800 mm
3570 mm
1050 mm
4250 mm
1010 mm
90 m
Bevoorrading:
Gasolie
Smeerolie motor
Smeerolie Overbrenging
Water voor verwarming
Water voor koeling
Zand
3000 l
625 l
220 l
3000 l
700 l
400 Kg
Kastgedeelte:
Bouwer S.A. La Brugeoise et Nivelles te Nijvel
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomproductie capaciteit
Druk
Stoomdrukregime
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H
14 bar
regelbaar tot 6 bar In de verwarmingsleiding.
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Motorspoeling
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominaal toerental
Traaglooptoerental
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Cilinderinhoud
Maximum koppel
General Motors USA
12-567D-1
2 tact
Door middel van mechanische blaasinrichting Roots.
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van 2 elektrische GM starters van 11kW.
1050 kW, of 1400PK
835 tr/min
275 tr/min
12 / in V
216mm
254mm
11,7 ton
84 bar
6,86 bar
7,07 m/s
112 l
1226 daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type Voith - L216
Werkingsprinciepe:
- Vol automatische hydrodynamische overbrenging type L216.
- Drie trappen verbinden 2 koppelomvormers en een hydrodynamische koppelaar, en bevattend in een ingebouwd mechanisch deel, een keerkoppeling met 2 gangwissels, waarvan de maximum snelheden respectievelijk 82 en 120km/h bedragen.
Aandrijving van de wielen :
- Aangedreven door asbruggen Mylius V20, gebouwd door Cockerill-Ougrée.
- De wielassen zijn met cardanassen aan elkaar verbonden; de binnenste asbrug is met de uitgangsas van de omkeerkoppeling, ingebouwd in de turbo overbrenging, verbonden.
Remming:
- Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen, met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1.
- De compressor Gardner-Denver WXO, aangedreven met elastische koppeling, voedt 4 vergaarbakken met een totale inhoud van 1000L.
- In elke stuurpost is een handrem met schroef geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen.
Bedieningsinrichting:
 - Pneumatische bediening met automatische waakinrichting.
- Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, welke een cilinder voedt met 8 standen (merk Westinghouse), die de controleassen van de inspuiting bedient door tussenkomst van een stangenwerk.
- Deze bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie.