Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 72 (Type 272) | |
Rollend materiaal | ||
Huidige status : Buiten dienst sinds 1985. Locomotief 7209 wordt bewaard door de NMBS. |
||
1)Dieselmotor; 2)Hydraulische overbrenging; 3)Valse as; 4)Aanzetreservoirs; 5)Hoofdreservoir 6)Radiatoren; 7)Ventilator; 8)Gasoilreservoir; 9)Turbo blazer; 10)Compressor |
Locomotief 7201 te Antwerpen |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Aantal eenheden gebouwd Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 As indeling Rijklare massa Maximum massa per as Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid baan Maximum snelheid rangering Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
1956 15 272.001 - 272.015 7201 - 7215 D 78,65 ton - 550 kW 450 kW 216 kN rangeringsregime / 194 kN baanregime 30 Km/H 50 Km/H - t 80 t |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
12080 mm 2936 mm nvt 1700 mm nvt 1050 mm 4146,5 mm 1262 mm 80 m |
|
Bevoorradingen: | ||
Gasoil Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
4000 l 340 l 220 l 50 l 400 l - kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | La Bourgeois-Nivelles te Nivelles | |
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Compressor Nominaal vermogen Maximum draaisnelheid Traagloopsnelheid Aantal cilinder / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
SEM Gent 6B3S 4 takt overvoed door turbo blazer Brown Boveri VTR250 Rechtstreeks Door injectieregeling Pneumatisch door middel van 2 luchtdrukflessen op 30kg/cm² Nova 21NS. 550 kW 680 tr/min 380 tr/min 6 / Verticaal in lijn 270 mm 360 mm 14,5 ton 240 bar 8,05 bar 8,16 m/s 775 daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer Type |
Turbo overbrenging Voith (Heidenheim - Duitsland), L37Z Mylius S.W. B37 met omkeer reductor. |
|
Werkingsprincipe: - De turbo-overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en 2 hydraulische koppelaars. - De omkeer-reductor Mylius S.W. B37 omvat: - Een inrichting voor het omkeren van de rijrichting; 2 stellen rechte tandwielen voor de snelheden 33 en 50 Km/H; een stel rechte tandwielen voor het aandrijven van de valse as. Aandrijving van de assen: - Het stangenstelsel omvat 2 krukken op de valse as, een omkeer-reductor en 8 stangen. Remming: - Rechtstreekse en automatische rem type Oerlikon met verdeler LST1 en machinistenkranen type FD1 en FV3. - De door riemen aangedreven compressor type Lebrun A16 voedt een reservoir van 900liter. Bedieningsinrichting: - Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting. - De bedieningshandwielen bevelen een versnellingsklep die de versnellingsservomotor van de dieselmotor, de cilinder van de vullingsklep van de turbo overbrenging, de cilinders voor de verandering van de rijrichting en de snelheidsgammas bedient. - Het versnellinghandwiel kan 4 standen innemen. |