Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 72 (Type 272)

Rollend materiaal
Huidige status : Buiten dienst sinds 1985.
Locomotief 7209 wordt bewaard door de NMBS
.
 


1)Dieselmotor; 2)Hydraulische overbrenging; 3)Valse as; 4)Aanzetreservoirs; 5)Hoofdreservoir
6)Radiatoren; 7)Ventilator; 8)Gasoilreservoir; 9)Turbo blazer; 10)Compressor
Locomotief 7201 te Antwerpen
Algemeenheden:
Bouwjaar
Aantal eenheden gebouwd
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid baan
Maximum snelheid rangering
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1956
15
272.001 - 272.015
7201 - 7215
D
78,65 ton
-
550 kW
450 kW
216 kN rangeringsregime / 194 kN baanregime
30 Km/H
50 Km/H
- t
80 t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
12080 mm
2936 mm
nvt
1700 mm
nvt
1050 mm
4146,5 mm
1262 mm
80 m
Bevoorradingen:
Gasoil
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
4000 l
340 l
220 l
50 l
400 l
- kg
Kastgedeelte:
Bouwer La Bourgeois-Nivelles te Nivelles
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Compressor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal cilinder / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
SEM Gent
6B3S
4 takt overvoed door turbo blazer Brown Boveri VTR250
Rechtstreeks
Door injectieregeling
Pneumatisch door middel van 2 luchtdrukflessen op 30kg/cm²
Nova 21NS.
550 kW
680 tr/min
380 tr/min
6 / Verticaal in lijn
270 mm
360 mm
14,5 ton
240 bar
8,05 bar
8,16 m/s
775 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Turbo overbrenging Voith (Heidenheim - Duitsland), L37Z
Mylius S.W. B37 met omkeer reductor.
Werkingsprincipe:
- De turbo-overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en 2 hydraulische koppelaars.
- De omkeer-reductor Mylius S.W. B37 omvat:
- Een inrichting voor het omkeren van de rijrichting; 2 stellen rechte tandwielen voor de snelheden 33 en 50 Km/H; een stel rechte tandwielen voor het aandrijven van de valse as.
Aandrijving van de assen:
- Het stangenstelsel omvat 2 krukken op de valse as, een omkeer-reductor en 8 stangen.
Remming:
- Rechtstreekse en automatische rem type Oerlikon met verdeler LST1 en machinistenkranen type FD1 en FV3.
- De door riemen aangedreven compressor type Lebrun A16 voedt een reservoir van 900liter.
Bedieningsinrichting:
- Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting.
- De bedieningshandwielen bevelen een versnellingsklep die de versnellingsservomotor van de dieselmotor, de cilinder van de vullingsklep van de turbo overbrenging, de cilinders voor de verandering van de rijrichting en de snelheidsgammas bedient.
- Het versnellinghandwiel kan 4 standen innemen.