Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Reeks 71 (Type 271) |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1976. Locomotief 7103 wordt bewaard door het TSP/PFT. |
||
![]() 1)Motor SEM6B35; 2)Turbo overbrenging Voith; 3)Omkeer-reductor Mylius; 4)Startflessen 5)Warmtewisselaar; 6)Koelgroep Voith; 7)Oliefilter; 8)Compressor; 9)Waterpomp 10)Dynamo; 11)Gasoliereservoirs; 12)Hoofdreservoirs; 14) Expansievat |
Locomotief 7103 aan de WDT Saint-Ghisain - 2020![]() ![]() Locomotief 7105 te FKR. ![]() |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Aantal eenheden gebouwd As indeling Rijklaar Maximum massa per as Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
1956 271.001 - 271.005 7101 - 7105 5 D 82,5ton - 551kW 452kW 23,1 ton 50Km/H - ton - ton |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
11532 mm 2950 mm n.v.t. 1600 mm n.v.t. 1050 mm 4070 mm 1262 mm 80 m |
|
Bevoorradingen: | ||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
3900 l 340 l 240 l - l 400 l 800 kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | Baume & Marpent | |
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starten van de motor Voedingscompressor Nominaal vermogen Maximum draaisnelheid Traagloopsnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
SEM 6B3S 4 takt overvoed door blaasturbo Brown Boveri VTR250 Rechtstreeks Door regeling van de inspuiting Pneumatisch door middel van 2 luchtdrukflessen op 30bar Nova21NS 551kW 680 tr/min 380 tr/min 6 / Verticaal in lijn 270mm 360mm 14,5 ton 240 bar 8,05 bar 8,16 m/s 774 daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer Type |
Voith (Heidenheim - Duitsland Hydraulisch |
|
Remming: - Rechtstreekse rem Oerlikon, en automatische rem Westinghouse, met Driewegklep LUL en remkranen van de types FD1 en FD4. - De compressor is van het type Lebrun LA6 aangedreven door middel van riemen. - Hij voedt 4 reservoirs met een inhoud van 210L elk. Bedieningsinrichting: - Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting. - De bedieningshandwielen bevelen een versnellingsklep dewelke op haar beurt bedient: 1) De versnelingsservomoter van de Diesel 2) De cilinder van de vullingsklep van de turbo overbrenging. 3) Het bedieningshandwiel kan 5 standen innemen. Werkingsprincipe: -De turbo overbrenging Voith heeft 3 trappen van snelheid, verwezenlijkt door 2 koppelomvormers en een hydraulische koppelaar. -De omkeer-reductor Mylius WB217H omvat: 1) Een inrichting voor het omkeren van de rijrichting. 2) Een stel tandwielen voor het aandrijven van de valse as. Aandrijving van de assen: - Het stangenstelsel omvat 2 krukken op de valse as van de omkeer-reductor en omvat 8 stangen. Opmerking: - Verslag van de beschadiging aan de motoren 6B3S van de locomotieven reeks 71 op 16 augustus 1973 : Verslag |