Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 71 (Type 271)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1976.
Locomotief 7103 wordt bewaard door het TSP/PFT.
 


1)Motor SEM6B35; 2)Turbo overbrenging Voith; 3)Omkeer-reductor Mylius; 4)Startflessen
5)Warmtewisselaar; 6)Koelgroep Voith; 7)Oliefilter; 8)Compressor; 9)Waterpomp
10)Dynamo; 11)Gasoliereservoirs; 12)Hoofdreservoirs; 14) Expansievat
Locomotief 7103 aan de WDT Saint-Ghisain - 2020


Locomotief 7105 te FKR.


Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Aantal eenheden gebouwd
As indeling
Rijklaar
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1956
271.001 - 271.005
7101 - 7105
5
D
82,5ton
-
551kW
452kW
23,1 ton
50Km/H
- ton
- ton
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
11532 mm
2950 mm
n.v.t.
1600 mm
n.v.t.
1050 mm
4070 mm
1262 mm
80 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3900 l
340 l
240 l
- l
400 l
800 kg
Kastgedeelte:
Bouwer Baume & Marpent
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starten van de motor
Voedingscompressor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
SEM
6B3S
4 takt overvoed door blaasturbo Brown Boveri VTR250
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Pneumatisch door middel van 2 luchtdrukflessen op 30bar
Nova21NS
551kW
680 tr/min
380 tr/min
6 / Verticaal in lijn
270mm
360mm
14,5 ton
240 bar
8,05 bar
8,16 m/s
774 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Voith (Heidenheim - Duitsland
Hydraulisch
Remming:
- Rechtstreekse rem Oerlikon, en automatische rem Westinghouse, met Driewegklep LUL en remkranen van de types FD1 en FD4.
- De compressor is van het type Lebrun LA6 aangedreven door middel van riemen.
- Hij voedt 4 reservoirs met een inhoud van 210L elk.
Bedieningsinrichting:
- Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting.
- De bedieningshandwielen bevelen een versnellingsklep dewelke op haar beurt bedient:
1) De versnelingsservomoter van de Diesel
2) De cilinder van de vullingsklep van de turbo overbrenging.
3) Het bedieningshandwiel kan 5 standen innemen.
Werkingsprincipe:
-De turbo overbrenging Voith heeft 3 trappen van snelheid, verwezenlijkt door 2 koppelomvormers en een hydraulische koppelaar.
-De omkeer-reductor Mylius WB217H omvat:
1) Een inrichting voor het omkeren van de rijrichting.
2) Een stel tandwielen voor het aandrijven van de valse as.
Aandrijving van de assen:
- Het stangenstelsel omvat 2 krukken op de valse as van de omkeer-reductor en omvat 8 stangen.
Opmerking:
-
Verslag van de beschadiging aan de motoren 6B3S van de locomotieven reeks 71 op 16 augustus 1973 : Verslag