Dieselelektrische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 70 (Type 270)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2001.
Locomotief 7005 is bewaard door het TSP/PFT.
 


1)Dieselmotor; 2)Vuldrukturbo; 3)Hoofdgenerator; 4)Hulpgroep; 5)Radiatoren; 6)Motoroliereservoir
7)Gasoliereservoir; 8)Toestellenkast; 9)Tractiemotoren; 10)Accumulatorenkast
11)Luchtkoeler; 12)Compressor
Oorspronkelijke uitvoering - Ronet 1954

Saint-Ghislain - 2010

WDT Saint-Ghislain - 2020

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Aantal eenheden gebouwd
As indeling
1954
270.001 - 270.006
7001 - 7006
6
Bo'Bo'
  7001+7002 7003 + 7005 + 7006 7004
Rijklare massa
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Bestendige trekkracht
Maximum snelheid baan
Maximum snelheid rangering
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
84,64 ton
550 kW
455 kW
206 kN
151 kN
- Km/H
60 Km/H
59 t
76 t
84,64 ton
515 kW
420 kW
206 kN
151 kN
- Km/H
60 Km/H
59 t
76 t
80,5 ton
560 kW
460 kW
206 kN
151 kN
- Km/H
60 Km/H
59 t
76 t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
12150 mm
2950 mm
5300 mm
2600 mm
2850 mm
1050 mm
4197 mm
1070 mm
75 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3500 l
440 l
- l
- l
400 l
- kg
Kastgedeelte:
Bouwer Baume & Marpent
Dieselmotor locomotief 7001 + 7002 (Cockerill 6TR240CO tussen 1994 en 19??)
Bouwer
Type
Werking
Overvoeding
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
ABC
6 DXC
4 takt
door vuldrukturbo Brown-Boveri met luchtkoeling.
Rechtstreeks
Door regeling van de snelheid
Door middel van de hoofdgenerator.
550 kW
750 tr/min
- tr/min
6 / Verticaal in lijn
242 mm
320 mm
8,672 ton
225 bar
10,23 bar
8 m/s
702 daNm
Dieselmotor locomotief 7003 + 7005 + 7006
Bouwer
Type
Werking
Overvoeding
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
ABC
8 DUS
4 takt
door vuldrukturbo Brown-Boveri met luchtkoeling.
Rechtstreeks
Door regeling van de snelheid
Door middel van de hoofdgenerator.
550 kW
650 tr/min
450 tr/min
8 / Verticaal in lijn
242 mm
320 mm
10,2 ton
200 bar
8,25 bar
6,9 m/s
755 daNm
Dieselmotor locomotief 7004
Bouwer
Type
Werking
Overvoeding
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Cockerill
6TR240CO
4 takt
vuldrukturbo Brown-Boveri met luchtkoeling.
Rechtstreeks
Door regeling van de snelheid
Door middel van de hoofdgenerator.
560 kW
960 tr/min
- tr/min
6 / Verticaal in lijn
241,3 mm
304,8 mm
8,5 ton
280 bar
- bar
10,58 m/s
- daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
ACEC licentie Westinghouse
Elektrisch
Werkingsprincipe:
- Een door de dieselmotor aangedreven hoofdgenerator 480F levert stroom aan de 4 in serie-parallel geschakelde tractiemotoren. De shunting is voorzien.
- De bekrachtigingsstroom van de hoofdgenerator wordt geleverd door een 6 polige bekrachtigingsgenerator.
Aandrijving van de assen:
- 4 tractiemotoren CF362D met neusophanging, opgesteld in de bogie en elk 1 as aandrijvend door middel van een paar rechte tandwielen (verhouding 14/68).
- De 4 locomotiefassen zijn aldus tractieassen.
Remming:
- Rechtstreekse Oerlikon- en automatische Westinghouse rem.
Bedieningsinrichting:
- De locomotief is voorzien van een dubbele bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting.