Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 71 (Type 222) | |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst. Niet bewaard gebleven...(7102 en 7103 zijn verkocht in Italiƫ) |
||
1)Dieselmotor; 2)Blaasturbo; 3)Hydraulische kast; 4)Omkeer-reductor; 5)Compressor; 6)Radiator 7)Ventilator; 8)Hoofdreservoir; 9)Gasoliereservoir; 10)Asbrug; 11)Expansievat; 12)Warmtewisselaar 13) Voorsmeerpomp; 14)Oliereservoir; 15)Voorverwarmer en pomp |
Locomotief 7101 te Eppegem |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Nummering vanaf 1977 Effectief As indeling Rijklare massa Maximum massa per as Beschikbaar vermogen Maximum trekkracht bij aanzetten Voortdurende trekkracht Maximum snelheid reizigers Maximum snelheid goederen Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
1962 - 63 222.001 - 222.003 6601 - 6603 7101 - 7103 3 Bo'Bo' 74 ton 19 ton 562 kW 182 kN 113 kN reizigers; 186 kN goederen 80 Km/H 50 Km/H - t - t |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
13440 mm - mm 6300 mm 2600 mm 2950 mm 1050 mm 4280 mm 1010 mm 75 m |
|
Bevoorrading: | ||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
3000 l 300 l 260 l - l 300 l 640 kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | Ateliers Belges Reunis te Familleureux | |
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Maximum draaisnelheid Traagloopsnelheid |
ABC 6DXC-100-750-A 4 takt overvoed door turbo compressor. Door mengkamer Door snelheidsregeling Elektrische starter Bosch type TB(R) 72V - 18kW 662 kW 750 tr/min - tr/min |
|
Cilinders | ||
Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
6 / Verticaal in lijn 242 mm 320 mm 9,2 ton 205 bar 12,27 bar 8 m/s 847 daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer Type |
Voith (Heidenheim - Duitsland Reducerende keerkoppeling L217 SWV |
|
Werkingsprincipe: - De volautomatische hydro-dynamische overbrenging L217 is een samenstelling van 3 hydraulische omlopen zijnde 2 koppelomvormers en een hydro-mechanische koppelaar. - De reducerende keerkoppeling is met de overbrenging verbonden en bezit 2 snelheidsgammas. Aandrijving van de assen: - Aangedreven door asbruggen Mylus V20 verbonden door middel van cardanassen, gebouwd door Cockerill-Ougrée, Remming: - Automatische rem type Oerlikon met 2 remregimes: reizigers en goederen, met machinistenkraan type FV3 en verdeler LST1, samengesteld met een rechtstreekse rem type Oerlikon met machinistenkraan type FD1. - Een compressor type Westinghouse 242VB aangedreven door een cardanas voedt een reservoir met een capaciteit van 800liter. - Een schroefrem geplaatst in de stuurpost werkt in op één draaistel. Bedieningsinrichting: - Pneumatische bediening met automatische waakinrichting. - Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep welke de hulpmotor van de Diesel, de klepcilinder voor de vulling van de turbo overbrenging, de bedieningscilinder voor omkeer van de rijrichting en de gammaschakelaar voedt. - Het handwiel kan 5 standen innemen. |