| Elektrische locomotieven van de
       Belgische spoorwegen  | 
      ![]()  | 
      Meerspanningslocomotief
       Reeks 29 (Traxx F140 MS2)  | 
    
| Rollend materiaal | ||
| Deze locomotieven worden niet meer gehuurd. | ||
| Algemene kenmerken | Locomotief 2903 te Kortrijk![]()  | 
    |
| Bouwjaar Indienststelling Nummering Effectief As indeling Bouwer Dienstspanningen Tractievermogen Remming Totale massa Maximum asbelasting Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid Grensprofiel  | 
      2007-2008-2009 2009 2901 - 2905 5 Bo'Bo' Bombardier (TRAXX F140 MS2) 1.5 en 3kVDC; 25kVAC 50Hz en 15kVAC 16 2/3Hz bij 15/25kVAC en 3kVDC: 5,6MW, bij 1,5kVDC: 4MW bij 15/25kVAC : 5,6MW, bij 1,5kV/3kVDC: 2,6MW 86t 21,5t 300kN 160km/h UIC 505.1  | 
    |
| Afmetingen | ||
| Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophangingen Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto (gestreken) Wieldiameter Maximum boogstraal  | 
      18900mm 3079mm 10390mm 2600mm 4255mm 1040mm 4215mm 4270mm 1250mm 100m  | 
    |
| Mechanisch gedeelte | ||
| Uitvoering rem - Op het wiellichaam geflensde schijven. - Remeenheid KNORR opgehangen aan de frame uiteinden. - Eén veervastzetrem per as. Pneumatische rem bediening volgens UIC fiche 541-03 - Automatische persluchtrem. - Elektropneumatische bediening met SAFI-aanvulling of blokkerend remalarm. - Diagnose werking automatische rem geïntegreerd in het algemene systeem van de locomotief. - Rechtstreekse rem van de locomotief. - Antiwielblokkering. - Veervastzetrem, één per as met pneumatische lossing. - Noodremming: trekkracht opgeheven en snelspuien van de automatische remleiding. Elektrodynamische remming - Recuperatieremming, begrensd tot 150kN en 2,6MW DC - Weerstandsremming, begrensd tot 150kN en 2,6MW DC Draaistel - Frame: gelaste constructie bestaande uit 2 langsliggers - E en hoofddraagbalk met ophanging van de 2 tractiemotoren. - 2 kopbalken met de remeenheden die de tractie- en remkrachten via een trekstang doorgeven. Secundaire ophanging - 2x2 schroefveren principe "flexicoil" Primaire ophanging - 2 schroefveren verbonden met het draaistel via een stang.  | 
    ||
| Elektrisch gedeelte | ||
| Tractieuitrusting | ||
| Bouwer Type Tractiemotoren 1e trap 2e trap  | 
      Bombardier Eén startuitrusting per draaistel. 2 tractiemotoren gestuurd met IGBT-technologie. DC: Hakker / AC: 4 kwadranten brug Driefasige omvormer  | 
    |
| 4 Tractiemotoren met vertragingsdrijfwerk | ||
| Type Uitvoering Pmax Nmax  | 
      MITRAC DR 3600N 4polig de neusophanging rusten op een canonbox rond de as. 1428kW 3871 t/min  | 
    |
| Transformator, filtersmoorspoel en inductieweerstanden. - Opgehangen aan het locomotiefframe tussen de draaistellen, gekoeld door 2 afzonderlijke kringen. - Koelvloeistof = polyolester  | 
    ||
| Hulptoestellen | ||
| 2 Hulpomvormers van 180kVA elk voeden | ||
| Nominale ingangsspanning Minimale uitgangsspanning Verbruikers CVS1 Verbruikers CVS2 Motor-compressor tractiemotoren Motor-ventilator hulptoestellen Motor-ventilator omvormer Motor-ventilator voor koeltoren Motor-ventilator voor remweerstand Pompmotor Klimaatregeling van de stuurpost Batterijvoeding  | 
      420V  | 
    |
| Persluchtproductie | ||
| Type Debiet Snelheid  | 
      Olievrije compressor met 4 luchtgekoelde tweetrapscilinders 2400l/min 1750t/min  | 
    |
| Veiligheidsuitrusting en radio ...in Frankrijk  | 
    ||