Elektrische locomotieven van de
Belgische spoorwegen |
Éénspanningslocomotief
Reeks 26, Type 126 |
|
Rollend materiaal | ||
Huidige toestand : Alle locomotieven zijn sinds 2013 buiten dienst. 1 Locomotief is bewaard TSP/PFT. |
||
1) Groep moto-compressoren; 2) Ventilatoren; 3) Blok J.H.; 4) Toestellen afdeling; 5) Blok DUR 6) Inductieve shunts; 7) Pneumatische borden ; 8) Hoofdreservoirs |
Locomotief 2629 voor de museumbewaarplaats van het TSP - 2012 Locomotief 2627 en 2633 te Antwerpen-Zandvliet - 2012 |
|
Algemene kenmerken | ||
Bouwjaar Nummering Voorziene nummering 3e schijf Nummering na 1970 Effectief As indeling Bouwer Dienstspanning Continue Vermogen Nominaal vermogen Massa rijklaar Maximum asbelasting Trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid trein Maximum snelheid loc |
1e schijf: 1964; 2e en 3e schijf: 1969 - 1971 1e schijf: 126.001...126.005; 2e schijf: 126.101...126.115 126.116...126.130 ⇒ Deze nummering is nooit gebruikt. 1e schijf: 2601 - 2605; 2e en 3e schijf: 2606 - 2620 en 2621 - 2635 1e schijf: 5; 2e en 3e schijf: 15 + 15 Bo'Bo' Brugeoise et Nivelles te Nivelles 3kV= 1e schijf: 2605kW; 2e en 3e schijf: 2355kW 1e schijf: 2470kW; 2e en 3e schijf: 2590kW 82,4ton 20,6ton 235kN 130Km/H 80Km/H |
|
Afmetingen | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak |
17250mm 2915mm 8500mm 2550mm 4375mm 1060mm 3850mm |
|
Mechanische kenmerken | ||
Doorlopen boogstraal Draaistel met lage tractiestangen Type Ophanging primair Ophanging secundair Wieldiameter nieuw |
196m Brugeoise et Nivelles monomoteur SFAC Pennsylvania Flexicoil rubber 1150mm |
|
Remming | ||
- Automatische rem bij dienst en rechtstreekse bij rangering. - Hulprem werkend op de automatische leiding. - De automatische rem bevat het regime Reizigers, Goederen en Hoge druk, die 2 druktrappen bezit. - De machinistenkraan van de automatische rem is van het type Oerlikon FV4. - Twee compressoren type Westinghouse 242VBE met automatische werking voeden 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L. - Een schroefrem is voorzien in elke stuurpost en werkt in op een draaistel. Verwarming - Stuurposten met radiator en elektrische verwarmingsbatterij met luchtblazer |
||
Dubbeltractie en treinschakeling | ||
Koppelbare locomotieven Type van koppelaar Aantal draden |
Reeks 23 en 26 F.R.B. 3x19 |
|
Motorisatie en elektrische kenmerken | ||
Tractieuitrusting | ||
Bouwer Stroomafnemers / Aantal Tractiesturing Jeumont-Heidmann |
ACEC Charleroi Faiveley / 2 Elektrische servomotoren aangedreven door nokkenas |
|
Tractiemotor | ||
type aantal vermogen continue / nominaal ophanging |
2ES508 4 1e schijf : 1175kW / 1120kW; 2e schijf : 1295kW / 1235kW integraal met versterkte luchttoevoer; idem |
|
Aslagers - Met rollagers |
||
Overbrenging | ||
Acec Overbrengingsverhouding |
2 verhoudingen van tandwielen en elastische koppeling op holle as 3,4 |
|
Ventilatormotor voor tractiemotor helicoïdaal | ||
type spanning aantal vermogen debiet |
Rateau CT35 3kV= 2 27kW 125m³/min |
|
Motor voor compressor | ||
type spanning aantal vermogen |
CT16 3kV= 2 12kW |
|
Compressor | ||
type aantal Werking Aandrijving Afvoerdruk Debiet |
Westinghouse 242VBZ 2 2 Trappen met 4 Cilinders in V door elektrische motor 3kV= 8 bar 1350 l/min |
|
Generator voor lading batterij 1e schijf; 2e schijf | ||
type spanning stroom aantal |
Acec CV266 shunt; Acec H5019 Enkelpolig + regelaar 72V=; 85V= 38A; 38A 1; 1 |
|
Accumulatorenbatterij 1e schijf; 2e schijf | ||
type nominale spanning capaciteit |
SAFT 12y56 - 54 elementen; Cadmium-Nikkel - 54 elementen 72V=; 80V= 80Ah; 80Ah |
|
Bewaarde locomotieven tot heden: - TSP : 2626 |