Elektrische locomotieven van de

Belgische spoorwegen

Éénspanningslocomotief

Reeks 26, Type 126

Rollend materiaal
Huidige toestand : Alle locomotieven zijn sinds 2013 buiten dienst.
1 Locomotief is bewaard TSP/PFT.


1) Groep moto-compressoren; 2) Ventilatoren; 3) Blok J.H.; 4) Toestellen afdeling; 5) Blok DUR
6) Inductieve shunts; 7) Pneumatische borden ; 8) Hoofdreservoirs
Locomotief 2629 voor de museumbewaarplaats van het TSP - 2012

Locomotief 2627 en 2633 te Antwerpen-Zandvliet - 2012
Algemene kenmerken
Bouwjaar
Nummering
Voorziene nummering 3e schijf
Nummering na 1970
Effectief
As indeling
Bouwer
Dienstspanning
Continue Vermogen
Nominaal vermogen
Massa rijklaar
Maximum asbelasting
Trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid trein
Maximum snelheid loc
1e schijf: 1964; 2e en 3e schijf: 1969 - 1971
1e schijf: 126.001...126.005; 2e schijf: 126.101...126.115
126.116...126.130 ⇒ Deze nummering is nooit gebruikt.

1e schijf: 2601 - 2605; 2e en 3e schijf: 2606 - 2620 en 2621 - 2635
1e schijf: 5; 2e en 3e schijf: 15 + 15
Bo'Bo'
Brugeoise et Nivelles te Nivelles
3kV=
1e schijf: 2605kW; 2e en 3e schijf: 2355kW
1e schijf: 2470kW; 2e en 3e schijf: 2590kW
82,4ton
20,6ton
235kN
130Km/H
80Km/H
Afmetingen
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
17250mm
2915mm
8500mm
2550mm
4375mm
1060mm
3850mm
Mechanische kenmerken
Doorlopen boogstraal
Draaistel met lage tractiestangen
Type
Ophanging primair
Ophanging secundair
Wieldiameter nieuw
196m
Brugeoise et Nivelles
monomoteur SFAC
Pennsylvania
Flexicoil rubber
1150mm
Remming
- Automatische rem bij dienst en rechtstreekse bij rangering.
- Hulprem werkend op de automatische leiding.
- De automatische rem bevat het regime Reizigers, Goederen en Hoge druk, die 2 druktrappen bezit.
- De machinistenkraan van de automatische rem is van het type Oerlikon FV4.
- Twee compressoren type Westinghouse 242VBE met automatische werking voeden
  2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L.
- Een schroefrem is voorzien in elke stuurpost en werkt in op een draaistel.
Verwarming
- Stuurposten met radiator en elektrische verwarmingsbatterij met luchtblazer
Dubbeltractie en treinschakeling
Koppelbare locomotieven
Type van koppelaar
Aantal draden
Reeks 23 en 26
F.R.B.
3x19
Motorisatie en elektrische kenmerken
Tractieuitrusting
Bouwer
Stroomafnemers / Aantal
Tractiesturing Jeumont-Heidmann
ACEC Charleroi
Faiveley / 2
Elektrische servomotoren aangedreven door nokkenas
Tractiemotor
type
aantal
vermogen continue / nominaal
ophanging
2ES508
4
1e schijf : 1175kW / 1120kW; 2e schijf : 1295kW / 1235kW
integraal met versterkte luchttoevoer; idem
Aslagers
- Met rollagers
Overbrenging
Acec
Overbrengingsverhouding
2 verhoudingen van tandwielen en elastische koppeling op holle as
3,4
Ventilatormotor voor tractiemotor helicoïdaal
type
spanning
aantal
vermogen
debiet
Rateau CT35
3kV=
2
27kW
125m³/min
Motor voor compressor
type
spanning
aantal
vermogen
CT16
3kV=
2
12kW
Compressor
type
aantal
Werking
Aandrijving
Afvoerdruk
Debiet
Westinghouse 242VBZ
2
2 Trappen met 4 Cilinders in V
door elektrische motor 3kV=
8 bar
1350 l/min
Generator voor lading batterij 1e schijf; 2e schijf
type
spanning
stroom
aantal
Acec CV266 shunt; Acec H5019 Enkelpolig + regelaar
72V=; 85V=
38A; 38A
1; 1
Accumulatorenbatterij 1e schijf; 2e schijf
type
nominale spanning
capaciteit
SAFT 12y56 - 54 elementen; Cadmium-Nikkel - 54 elementen
72V=; 80V=
80Ah; 80Ah
Bewaarde locomotieven tot heden:
- TSP : 2626