Elektrische locomotieven van de
Belgische spoorwegen |
Meerspanningslocomotief
Reeks 25.5 |
|
Rollend materiaal | ||
Huidige toestand : alle locomotieven zijn sinds 2009 buiten dienst. 1 locomotief is bewaard. |
||
1) Blok J.H.; 2) Toestellen afdeling; 3) Stroomonderbreker; 4) Groep moto-compressoren; 5) Ventilatoren 6) Pneumatische borden 7) Elektrische borden; 8) Inductieve shunts; 9) Hoofdreservoir 10) ATB Kast; 11) Opneemspoel ATB |
Locomotief 2551 in de museumbewaarplaats van het TSP - 2020 |
|
Algemene kenmerken | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk in 1971 Nummering na verbouwing in 1973 Effectief As indeling Bouwer Dienstspanning Continue Vermogen Nominaal vermogen Massa rijklaar Maximum asbelasting Trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid trein Maximum snelheid loc |
1973 2515 - 2522 2551 - 2558 ⇒ Zie gedetailleerde nummerlijst 8 Bo'Bo' Brugeoise et Nivelles te Nijvel 1,5kV= en 3kV= 1740kW 1880kW 85ton 21,25ton 196kN 130Km/H 120Km/H |
|
Afmetingen | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak |
18000mm 2915mm 8600mm 3450mm 4700mm 1050mm 3755mm |
|
Mechanische kenmerken | ||
Doorlopen Boogstraal Draaistel met centrale spil Ophanging primair Ophanging secundair Wieldiameter nieuw |
75m Brugeoise et Nivelles S.L.M. Bladveren 1262mm |
|
Remsystemen | ||
- Rembediening Oerlikon - Automatische drukluchtrem Reizigers: 100T; Goederen: 78T; Hoge druk: 79T - Rechtstreekse drukluchtrem Remming door middel van: - Remblokken op de wielbanden Verwarming - Stuurposten met radiator en elektrische verwarmingsbatterij met luchtblazer |
||
Trek-duw uitrusting | ||
Type van koppelaar Aantal draden Koppelbare rijtuigen |
F.R.B 1x19 Benelux stellen |
|
Motorisatie en elektrische kenmerken | ||
Tractieuitrusting | ||
Bouwer Stroomafnemers / Aantal Tractiesturing Jeumont-Heidmann |
ACEC - S.E.M. Faiveley / 1 Elektrische servomotoren aangedreven door nokkenas |
|
Tractiemotor | ||
Type Aantal Vermogen : continue / nominaal Ophanging |
CF729 4 435kW / 470kW neus |
|
Aslagers - Met gladde kussenblokken en smeerkussens |
||
Overbrenging | ||
Acec Overbrengingsverhouding |
Door elastische gekoppelde tandwielen aan één zijde 3,107 (87/28) |
|
Ventilatormotor voor tractiemotor helicoïdaal | ||
type spanning aantal vermogen debiet |
Rateau CT18 1,5kV= en 3kV= 2 12kW 90m³/min |
|
Motor voor compressor | ||
type spanning aantal vermogen |
CT17 1,5kV= en 3kV= 1 12kW |
|
Generator voor lading batterij | ||
type spanning stroom aantal |
Acec CV266 72V= 38A 1 |
|
Batterij | ||
type nominale spanning capaciteit |
NiCd / 54 elementen 72V= 80Ah |
|
Compressor | ||
type aantal werking Aandrijving Afvoerdruk Debiet |
Westinghouse 242VBZ 2 2 trappen en 4 cilinders in V Door elektrische motor 1,5kV= en 3kV= 8 bar 1350 l/min |
|
Opmerking : Deze locomotieven sleepten de Benelux-treinen Brussel-Amsterdam tot in 1986 en waren daarvoor voorzien van een ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) uitrusting, het Nederlandse veiligheidssysteem. Bewaarde locomotieven tot heden: -TSP : 2551 |