Elektrische locomotieven van de

Belgische spoorwegen

Éénspanningslocomotief

Reeks 23, Type 123

Rollend materiaal
Huidige toestand : alle locomotieven zijn buiten dienst sinds 2011.
2 locomotieven zijn bewaard.


1)Blok Jeumont-Heidmann.; 2)Toestellen afdeling; 3)Blok DUR; 4)Groep moto-compressoren
5)Ventilatoren; 6)Pneumatische borden; 7)Elektrische borden; 8)Batterijen; 9)Hoofdreservoir
10)Recuperatiegroep; 11)Inductieve shunts
Locomotief 2302 te Zeebrugge. Bemerk de gewijzigde luchtroosters en ruitjes

Locomotief 2350 te Saint-Ghislain - 2010

Locomotief 2364 en 2365 te Binche

Algemene kenmerken
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering na 1970
Effectief
As indeling
Bouwer
Dienstspanning
Continue Vermogen
Nominaal vermogen
Massa rijklaar
Maximum asbelasting
Trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid trein
Maximum snelheid loc
1955
123.001 - 123.083
2301 - 2383Zie nummerlijst
83
Bo'Bo'
Ateliers Métallurgique de Nivelles
3kV=
1740kW
1880kW
92ton
23ton
196kN
130Km/H
120Km/H
Afmetingen
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
18000mm
2915mm
8600mm
3450mm
4700mm
1050mm
3755mm
Mechanische kenmerken
Doorlopen boogstraal
Draaistel met centrale spil
Ophanging primair
Ophanging secundair
Wieldiameter nieuw
125m
Ateliers Métallurgique de Nivelles
S.L.M
Bladveren
1262mm
Remsystemen
- Rembediening Oerlikon
- Automatische drukluchtrem goederen, reizigers en hoge druk
- Rechtstreekse drukluchtrem
- Elektrische recuperatierem met uitschakeling van de automatische rem
Remming door middel van:
- Remblokken op de wielbanden
- Recuperatie
Dubbele tractie en treinschakeling
Koppelbare locomotieven
Type van koppelaar
Aantal draden
Reeks 23 en 26
F.R.B.
3x19
Verwarming
- Stuurposten met radiator en elektrische verwarmingsbatterij met luchtblazer
Motorisatie en elektrische kenmerken
Tractiesturing
Bouwer
Stroomafnemer / Aantal
Tractiesturing Jeumont-Heidmann
ACEC - S.E.M
ACEC / 2
Door nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren
Tractiemotor
Ophanging
Aantal
Type
Vermogen : doorlopend / uur
neus
4
CF729
435kW / 470kW
Aslagers
- Met gladde kussenblokken en smeerkussens
Overbrenging
Acec
Overbrengingsverhouding
Door elastische gekoppelde tandwielen aan één zijde
3,107 (87/28)
Ventilatormotor voor tractiemotor helicoïdaal
Type
Spanning
Aantal
Vermogen
Debiet
Rateau CT16
3KV=
4
12kW
90m³/min
Motor voor compressor
Type
Spanning
Aantal
Vermogen
CT16
3kV=
2
12kW
Motor voor Recuperatiegroep
Type
Spanning
Aantal
Vermogen
Bekrachtiging
SEM 701
3kV=
1
34,5kW
serie - shunt
Bekrachtiger voor Recuperatiegroep
Spanning
Doorlopend vermogen
Bekrachtiging
Antimutueel transformator
-
71V=
17,4kW
onafhankelijke serie en anti-compound
transformatieverhouding 1/10
4 afzonderlijke elektropneumatische lijnschakelaars
Generator voor lading batterij
Type
Spanning
Stroom
Aantal
Acec CV266
72V=
38A
1
Batterij
Type
Nominale spanning
Capaciteit
NiCd / 54 elementen
72V=
80Ah
Compressor
Type
Aantal
Werking
Aandrijving
Afvoerdruk
Debiet
Westinghouse 242VBZ
2
2 trappen en 4 cilinders in V
Door een elektrische motor 3kV=
8 bar
1350 l/min
Opmerkingen:
In juni 1984 werd loc 2383 aangepast met grotere bufferplaten om als opdruklocomotief te worden ingezet op de hellingrijke lijn tussen Luik-Guillemins en ANS.
Hij werd daarbij toegewezen aan de onderhoudswerkplaats van Kinkempois. Eind mei 1999 werd hij uit deze dienst teruggetrokken ten voordelen van de locomotieven 2249 en 2250.
Vanaf dan werd de 2383 desondanks zijn her-toewijzing aan de onderhoudswerkplaats van Oostende ingezet voor de tractie van klassieke treinen, zoals al zijn zustergenoten van dezelfde reeks.
Bewaarde locomotieven tot heden :
- 2383 (ex 124.001, daarna 2401) : NMBS
- 2309 : TSP