Elektrische locomotieven van de
Belgische spoorwegen |
![]() |
Éénspanningslocomotief Reeks 23, Type 123 |
Rollend materiaal | ||
Huidige toestand : alle locomotieven zijn buiten dienst sinds 2011. 2 locomotieven zijn bewaard. |
||
![]() |
![]() 1)Blok Jeumont-Heidmann.; 2)Toestellen afdeling; 3)Blok DUR; 4)Groep moto-compressoren 5)Ventilatoren; 6)Pneumatische borden; 7)Elektrische borden; 8)Batterijen; 9)Hoofdreservoir 10)Recuperatiegroep; 11)Inductieve shunts |
Locomotief 2302 te Zeebrugge. Bemerk de gewijzigde luchtroosters en ruitjes![]() Locomotief 2350 te Saint-Ghislain - 2010 ![]() Locomotief 2364 en 2365 te Binche ![]() |
|
Algemene kenmerken | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering na 1970 Effectief As indeling Bouwer Dienstspanning Continue Vermogen Nominaal vermogen Massa rijklaar Maximum asbelasting Trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid trein Maximum snelheid loc |
1955 123.001 - 123.083 2301 - 2383 ⇒ Zie nummerlijst 83 Bo'Bo' Ateliers Métallurgique de Nivelles 3kV= 1740kW 1880kW 92ton 23ton 196kN 130Km/H 120Km/H |
|
Afmetingen | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak |
18000mm 2915mm 8600mm 3450mm 4700mm 1050mm 3755mm |
|
Mechanische kenmerken | ||
Doorlopen boogstraal Draaistel met centrale spil Ophanging primair Ophanging secundair Wieldiameter nieuw |
125m Ateliers Métallurgique de Nivelles S.L.M Bladveren 1262mm |
|
Remsystemen | ||
- Rembediening Oerlikon - Automatische drukluchtrem goederen, reizigers en hoge druk - Rechtstreekse drukluchtrem - Elektrische recuperatierem met uitschakeling van de automatische rem Remming door middel van: - Remblokken op de wielbanden - Recuperatie |
||
Dubbele tractie en treinschakeling | ||
Koppelbare locomotieven Type van koppelaar Aantal draden |
Reeks 23 en 26 F.R.B. 3x19 |
|
Verwarming - Stuurposten met radiator en elektrische verwarmingsbatterij met luchtblazer |
||
Motorisatie en elektrische kenmerken | ||
Tractiesturing | ||
Bouwer Stroomafnemer / Aantal Tractiesturing Jeumont-Heidmann |
ACEC - S.E.M ACEC / 2 Door nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren |
|
Tractiemotor | ||
Ophanging Aantal Type Vermogen : doorlopend / uur |
neus 4 CF729 435kW / 470kW |
|
Aslagers - Met gladde kussenblokken en smeerkussens |
||
Overbrenging | ||
Acec Overbrengingsverhouding |
Door elastische gekoppelde tandwielen aan één zijde 3,107 (87/28) |
|
Ventilatormotor voor tractiemotor helicoïdaal | ||
Type Spanning Aantal Vermogen Debiet |
Rateau CT16 3KV= 4 12kW 90m³/min |
|
Motor voor compressor | ||
Type Spanning Aantal Vermogen |
CT16 3kV= 2 12kW |
|
Motor voor Recuperatiegroep | ||
Type Spanning Aantal Vermogen Bekrachtiging |
SEM 701 3kV= 1 34,5kW serie - shunt |
|
Bekrachtiger voor Recuperatiegroep | ||
Spanning Doorlopend vermogen Bekrachtiging Antimutueel transformator - |
71V= 17,4kW onafhankelijke serie en anti-compound transformatieverhouding 1/10 4 afzonderlijke elektropneumatische lijnschakelaars |
|
Generator voor lading batterij | ||
Type Spanning Stroom Aantal |
Acec CV266 72V= 38A 1 |
|
Batterij | ||
Type Nominale spanning Capaciteit |
NiCd / 54 elementen 72V= 80Ah |
|
Compressor | ||
Type Aantal Werking Aandrijving Afvoerdruk Debiet |
Westinghouse 242VBZ 2 2 trappen en 4 cilinders in V Door een elektrische motor 3kV= 8 bar 1350 l/min |
|
Opmerkingen: In juni 1984 werd loc 2383 aangepast met grotere bufferplaten om als opdruklocomotief te worden ingezet op de hellingrijke lijn tussen Luik-Guillemins en ANS. Hij werd daarbij toegewezen aan de onderhoudswerkplaats van Kinkempois. Eind mei 1999 werd hij uit deze dienst teruggetrokken ten voordelen van de locomotieven 2249 en 2250. Vanaf dan werd de 2383 desondanks zijn her-toewijzing aan de onderhoudswerkplaats van Oostende ingezet voor de tractie van klassieke treinen, zoals al zijn zustergenoten van dezelfde reeks. Bewaarde locomotieven tot heden : - 2383 (ex 124.001, daarna 2401) : NMBS - 2309 : TSP |