Elektrische locomotieven van de

Belgische spoorwegen

Meerspanningslocomotief

Reeks 16 (Type 160)

Rollend materiaal
Huidige toestand : Alle locomotieven zijn sinds 2010 buiten dienst.
Locomotief 1608 is bewaard door het TSP/PFT


1) Ventilatoren; 2) Gelijkrichters; 3) Groep moto-compressor; 4) Blok J.H.
5) Toestellen afdeling; 6) Blok DUR; 7) Afvlakspoel; 8) Transformator
9) Pneumatische borden; 10) Relaiskast; 11) Hoofdreservoirs

Line-up van locomotieven 1601,1604,1605 en 1606 te Oostende - 2009

Locomotief 1608 in de museumbewaarplaats van het TSP - 2020

Algemene kenmerken
Bouwjaar
Nummering voor 1971
Nummering
Nummering
Effectief
As indeling
Bouwer
Dienstspanningen
Continue vermogen
Nominaal vermogen
Massa rijklaar
Maximum asbelasting
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid trein

Maximum snelheid loc
Grensprofiel
1966
160.001 - 160.008
1601 - 1604 : gelijkrichter Siemens
1605 - 1608 : gelijkrichter Schneider/Westinghouse
8
Bo'Bo'
B&N Nivelles
1,5kV= en 3kV=; 25kV~ 50Hz; 15kV~ 16²/³Hz;
2620kW
2780kW
82,6ton
20,65ton
196kN
160km/h
140km/h
UIC
Afmetingen
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophangingen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto (gestreken)
Wieldiameter
16650mm
2940mm
7900mm
3150mm
4375mm
1060mm
3550mm
4174 / 4216mm
1250mm
Mechanische kenmerken
Doorlopen boogstraal
Draaistel met centrale spil
Ophanging primair
Ophanging secundair
100m
B&N
S.L.M
Schlieren
Remsystemen:
- Automatische rem bij dienst en rechtstreekse bij rangering.
- Hulprem werkend op de automatische leiding.
- De automatische rem bevat het regime Reizigers en Hoge druk dat 2 druktrappen bezit.
- De machinistenkraan van de automatische rem is van het type Oerlikon FV4.
- De locomotief is voorzien van een antisliprem.
- 1 compressor type Westinghouse 242BZ met automatische werking, die 2 reservoirs voedt,
  met totale capaciteit 1000l.
- Een schroefrem in elke stuurpost elk werkend op een draaistel.
Remming door middel van :
- Remblokken op de wielbanden.
Verwarming
- De stuurcabines met rugradiatoren en elektrische radiator onder de vloer en met luchtblazer
Motorisatie en elektrische kenmerken
Tractieuitrusting
Bouwer
Stroomafnemers / Aantal
Tractiesturing Jeumont-Heidmann
Acec Charleroi
Faiveley / 3
met nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren
Tractiemotoren
Aslagers
Ophanging
Aantal
Nominaal vermogen
Continue vermogen
gladde kussenblokken
elastisch op 3 punten
4
695kW
655kW
Overbrenging
beweegbare ringen en holle as
Verhouding der tandwielen
Alstom
3,3 (76/23)
Transformator, gepantserd met schijfwikkelingen SHELL
Primaire spanning
Secundaire nullastspanning
Verwarming onder 25kV primair
Verwarming onder 15kV primair
Vermogen
25kV~
1950V x2
1461V
1000V
3310kVa
Silicium Gelijkrichter
Siemens cellen
Aantal
Acec cellen
Aantal
SSIL0570
288
SR275/12
336
Compressor
Westinghouse 242VBZ met 2 trappen en 4 cilinders in V
Aangedreven door een dubbele motor van 1500V (ankerspanning)
Motor voor compressor
Spanning
Aantal
Vermogen
1500V / 3000V
1
13kW
Ventilatormotoren met 2 schoepen voor de tractiemotoren
Type
Spanning
Aantal
Vermogen
Debiet
VTM 260
1500V
2
25kW
4,18m³/sec.
Ventilatormotor voor afvlakspoel en gelijkrichterkast
Type
Spanning
Aantal
Vermogen
Debiet
VTM245 ; 2300t/min
1500V
1
25kW
2m³/sec.
Alternator voor lading van batterij
Type
Vermogen
Spanning
Stroom
Frequentie
AV6132M, driefasig
3,6kW
15V
15,3A
60Hz
Voedingsgenerator van oliepompmotor
Type
Vermogen
Spanning
Stroom
Frequentie
AV6132M, driefasig
1,35kW
15V
15,3A
60Hz
Cd-Ni Accumulatorbatterij
Type
Nominale spanning
Vermogen
Elementen
Tudor 6P511M
72V=
80Ah
54