Elektrische locomotieven van de
Belgische spoorwegen |
![]() |
Meerspanningslocomotief
Reeks 16 (Type 160) |
Rollend materiaal | ||
Huidige toestand : Alle locomotieven zijn sinds 2010 buiten dienst. Locomotief 1608 is bewaard door het TSP/PFT |
||
![]() |
![]() 1) Ventilatoren; 2) Gelijkrichters; 3) Groep moto-compressor; 4) Blok J.H. 5) Toestellen afdeling; 6) Blok DUR; 7) Afvlakspoel; 8) Transformator 9) Pneumatische borden; 10) Relaiskast; 11) Hoofdreservoirs |
![]() Line-up van locomotieven 1601,1604,1605 en 1606 te Oostende - 2009 ![]() Locomotief 1608 in de museumbewaarplaats van het TSP - 2020 ![]() |
|
Algemene kenmerken | ||
Bouwjaar Nummering voor 1971 Nummering Nummering Effectief As indeling Bouwer Dienstspanningen Continue vermogen Nominaal vermogen Massa rijklaar Maximum asbelasting Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid trein Maximum snelheid loc Grensprofiel |
1966 160.001 - 160.008 1601 - 1604 : gelijkrichter Siemens 1605 - 1608 : gelijkrichter Schneider/Westinghouse 8 Bo'Bo' B&N Nivelles 1,5kV= en 3kV=; 25kV~ 50Hz; 15kV~ 16²/³Hz; 2620kW 2780kW 82,6ton 20,65ton 196kN 160km/h 140km/h UIC |
|
Afmetingen | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophangingen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto (gestreken) Wieldiameter |
16650mm 2940mm 7900mm 3150mm 4375mm 1060mm 3550mm 4174 / 4216mm 1250mm |
|
Mechanische kenmerken | ||
Doorlopen boogstraal Draaistel met centrale spil Ophanging primair Ophanging secundair |
100m B&N S.L.M Schlieren |
|
Remsystemen: - Automatische rem bij dienst en rechtstreekse bij rangering. - Hulprem werkend op de automatische leiding. - De automatische rem bevat het regime Reizigers en Hoge druk dat 2 druktrappen bezit. - De machinistenkraan van de automatische rem is van het type Oerlikon FV4. - De locomotief is voorzien van een antisliprem. - 1 compressor type Westinghouse 242BZ met automatische werking, die 2 reservoirs voedt, met totale capaciteit 1000l. - Een schroefrem in elke stuurpost elk werkend op een draaistel. Remming door middel van : - Remblokken op de wielbanden. Verwarming - De stuurcabines met rugradiatoren en elektrische radiator onder de vloer en met luchtblazer |
||
Motorisatie en elektrische kenmerken | ||
Tractieuitrusting | ||
Bouwer Stroomafnemers / Aantal Tractiesturing Jeumont-Heidmann |
Acec Charleroi Faiveley / 3 met nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren |
|
Tractiemotoren | ||
Aslagers Ophanging Aantal Nominaal vermogen Continue vermogen |
gladde kussenblokken elastisch op 3 punten 4 695kW 655kW |
|
Overbrenging | ||
beweegbare ringen en holle as Verhouding der tandwielen |
Alstom 3,3 (76/23) |
|
Transformator, gepantserd met schijfwikkelingen SHELL | ||
Primaire spanning Secundaire nullastspanning Verwarming onder 25kV primair Verwarming onder 15kV primair Vermogen |
25kV~ 1950V x2 1461V 1000V 3310kVa |
|
Silicium Gelijkrichter | ||
Siemens cellen Aantal Acec cellen Aantal |
SSIL0570 288 SR275/12 336 |
|
Compressor | ||
Westinghouse 242VBZ met 2 trappen en 4 cilinders in V Aangedreven door een dubbele motor van 1500V (ankerspanning) |
||
Motor voor compressor | ||
Spanning Aantal Vermogen |
1500V / 3000V 1 13kW |
|
Ventilatormotoren met 2 schoepen voor de tractiemotoren | ||
Type Spanning Aantal Vermogen Debiet |
VTM 260 1500V 2 25kW 4,18m³/sec. |
|
Ventilatormotor voor afvlakspoel en gelijkrichterkast | ||
Type Spanning Aantal Vermogen Debiet |
VTM245 ; 2300t/min 1500V 1 25kW 2m³/sec. |
|
Alternator voor lading van batterij | ||
Type Vermogen Spanning Stroom Frequentie |
AV6132M, driefasig 3,6kW 15V 15,3A 60Hz |
|
Voedingsgenerator van oliepompmotor | ||
Type Vermogen Spanning Stroom Frequentie |
AV6132M, driefasig 1,35kW 15V 15,3A 60Hz |
|
Cd-Ni Accumulatorbatterij | ||
Type Nominale spanning Vermogen Elementen |
Tudor 6P511M 72V= 80Ah 54 |