| Elektrische locomotieven van de
Belgische spoorwegen |
![]() |
Meerspanningslocomotief
Reeks 13 |
| Rollend materiaal | ||
| Huidige status : 38 locomotieven zijn in exploitatie bij Lineas en 15 bij B-Technics. Volledige buitendienststelling voorzien : 2040 | ||
![]() |
||
![]() |
Locomotief 1327 te Kinkempois - 2012![]() Locomotief 1302, 1311 en 1355 te Merelbeke ![]() ![]() ![]() |
||
| Algemene kenmerken | |||
| Bouwjaar Type Nummering Effectief |
1997 HLE 13 NMBS 1301 - 1360 60 |
1997 HLE 30 CFL 3001 - 3020 20 |
|
| As indeling Bouwer Dienstspanningen Tractievermogen Recuperatievermogen Rheostatisch vermogen Massa rijklaar Maximum asbelasting Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid trein Grensprofiel |
Bo'Bo' GEC Alsthom 3kV=; 1,5k= met beperkt vermogen; 25kV~ 5200kW 3000kW 2500kW 90ton 22,5ton 288kN 200km/h UIC 505.1 |
||
| Afmetingen | |||
| Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophangingen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto (gestreken) Wieldiameter Doorlopen boogstraal |
19110 mm 2926mm 10400mm 3000mm 4355mm 1050mm 4270mm 4270mm 1160mm 100m |
||
| Mechanische kenmerken | |||
| Draaistel | |||
| Type Ophanging primair Ophanging secundair |
ACR leistang Flexicoil |
||
| Remming | |||
| - Automatische rem bij dienst en rechtstreekse rem. - Elektrische rheostatische of recuperatie rem aangestuurd hetzij door een separate manipulator, hetzij door de drukdaling in de automatische rem; in het laatste geval regelt de blending de verhouding tussen elektrische en pneumatische rem. - De machinistenkraan van de automatische rem is van het type elektrische impulskraan. - De locomotief is voorzien van een antislipinrichting. - 2 compressoren KNORR SL20-5 die 2 reservoirs van 500l elk voeden. - In elke stuurcabine is er een bediening voorzien voor de parkeerrem. Deze bestaat uit 6 remcilinders met veerrem. Remming door middel van : - Schijfremmen - Recuperatierem - Rheostatische rem op 3kV en 25kV: 4 remweerstanden van 8,8ohm elk door een onafhankelijke hakker gestuurd. |
|||
| Verwarming locomotief - Locomotief : Geacclimatiseerd - Trein : 3kV op net 3kV; 1,5kV 50Hz op net 25kV 50Hz (HV RIC) |
|||
| Tractieuitrusting | |||
| Bouwer | GEC Alsthom | ||
| Stroomafnemers | |||
| Type Aantal | Faiveley 2 |
||
| Type met één aanzetuitrusting per tractiemotor | Eerste trap : Tweede trap : |
DC : Hakker; AC : 4-kwadranten brug. Driefasige omvormer. |
|
| Tractiemotoren | |||
| Type Aantal Ophanging Doorlopend vermogen |
4FXA4559B 4 Op 3 punten - 1 elastisch. 1300kW |
||
| Transformator en Ingangsspoel | |||
| Bouwer Vermogen |
Pauwels Trafo Belgium 6,3MVA |
||
| Secundaire spanningen | |||
| Tractie Verwarming T° <10° T° ⇒10° Ingangsspoel DC |
4 x 1520V (1375KVA) 1520V 800KVA 600KVA 11mH 2400A |
||
| Overbrenging | |||
| 'Jacquemin' Tandwielverhouding |
Aandrijving via tandwiel op de as van de motor 3,96 |
||
| Hulpomvormers (hakker + ondulator) | |||
| Aantal Vermogen Uitgangsspanningen |
2 150kVA 110V=; 3x380V~50Hz; 2x380V~; 2x220V ~ |
||
| Motor-compressor | |||
| Aantal Type Voedingsspanning Vermogen Druk |
2 Driefasig asynchroon. 3000t/min 380V 15,5kW 10bar |
||
| Motor-ventilator Tractiemotor | |||
| Aantal Type Voedingsspanning Vermogen Debiet |
4 Driefasig asynchroon. 3000t/min 380V <15kW 135m³/min |
||
| Overige uitrusting: - 2MV Snubbers - 2MV transfo+spoelen ingangsfilter - 2 oliepompen |
|||
| Batterij | |||
| Type Laadspanning |
Ni-Cd 110V 90Ah 114V |
||