Elektrische locomotieven van de

Belgische spoorwegen

Meerspanningslocomotief

Reeks 12

Rollend materiaal
Huidige toestand : Alle locomotieven zijn buiten dienst en verkocht aan Tsjechië.
Niet bewaard gebleven.


1) Statische omvormer; 2) Ventilatoren; 3) Pneumatisch bord; 4) Laagspanningskast;
5) Hoogspanningskast; 6) Rheostaatkast; 7) Hakker en elektrische kast;
8) Groep moto-compressoren; 9) Hoofdreservoir; 10) Spoelen en condensatoren

Locomotief 1201, 1205 en 1210 te FKR





Algemene kenmerken
Bouwjaar
Nummering
Effectief
As indeling
Bouwer
Dienstspanningen
Continue vermogen
Nominaal vermogen
Massa rijklaar
Maximum asbelasting
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid trein
Maximum snelheid alleen
Grensprofiel
1986
1201- 1212
12
Bo'Bo'
B&N Nivelles
3kV= en 25kV~ 50Hz
3130kW
3310kW
85ton
21,25ton
234kN
160km/h
120km/h
UIC
Afmetingen
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophangingen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto (gestreken)
Wieldiameter
18650mm
2910mm
9000mm
2900mm
4825mm
1060mm
3600mm
4220mm
1250mm
Mechanische kenmerken
Doorlopen boogstraal
Draaistel met lage tractiestangen
Ophanging primair
Ophanging secundair
Rembediening
100m
BN-Acec
Winterthur
Flexicoil
Oerlikon
Remming
- Automatische rem bij dienst en rechtstreekse rem bij rangeringen.
- Noodrem werkend op de automatische leiding.
- De automatische rem bevat het regime Goederen, Reizigers en Hoge druk, met 2 druktrappen.
- De machinistenkraan van de automatische rem is van het type Oerlikon FV4
- De locomotief is voorzien van een antisliprem.
- 2 compressoren Wabco type 242VB79, die 2 reservoirs voeden met totale inhoud van 1000L.
- In elke stuurcabine is een schroefrem voorzien, die aangrijpt op de 4 remeenheden van een draaistel.
Remming door middel van:
- remblokken op de wielbanden
Verwarming
- In elke stuurcabine met elektrische verwamingsbatterij met luchtblazer.
Motorisatie en elektrische kenmerken
Tractieuitrusting
Bouwer
Stroomafnemers / Aantal
Tractiesturing
Acec Charleroi
Faiveley / 2
Elektrische bediening thyristor gestuurd, bestaande uit 2 hakkers
Tractiemotoren (serie-1400V)
Ophanging
Aantal
Type
Continue vermogen
Nominaal vermogen
Integraal, elastisch op 3 punten
4
LE 622S
782kW
828kW
Overbrenging
Aandrijving:
Overbrengingsverhouding
BBC; Federantrieb
116/31 - 3,742
Transformator ACEC Charleroi
Vermogen
tractie A
tractie B
verwarming
oliepomp
3800kVA
2500V
1030V
1520V
392V
Gelijkrichters
2 gelijkrichters in serie leveren een gelijkgerichte spanning van 3 kV aan de hakkers.
tractie A
tractie B
gelijkrichter met diodes
gelijkrichter met diodes en thyristoren
Statische omvormers
Aantal
Spanning
Uitgang
Vermogen
2
3kV
440V - 110V
2x55kW
Ventilatormotor voor de tractiemotoren; Acec 2600tr./min
Spanning
Aantal
Vermogen
Debiet
440V
2 (2 ventilatoren op 1 motoras)
18,6Kw
125m³/min
Ventilatormotor voor de spoel; Acec 1600tr./min
Spanning
Aantal
Vermogen
Debiet
440V
2
4,5Kw
120m³/min
Asynchrone ventilatormotor voor de hakkers
Spanning
Aantal
Vermogen
Debiet
110V
12
0,6kW
0,8m³/sec
Asynchrone motor voor compressor; Acec 1050tr./min
Spanning
Aantal
Vermogen
440V
2
11kW
Batterij
Merk
Type
Elementen
Laadspanning
Lading
NIFE
MD8
75
115V
Permanent door de beide statische omvormers in parallel
Opmerking :
- HS Treinleiding : Onder het 25kV~ net wordt een spanning van 3kV = (rijtuigen M4) of 1,5kV~(rijtuigen RIC) aan het treinstel geleverd.
- Meer info over de 'reïncarnatie' van de reeks 12 vindt je in dit artikel : CZ Loko EffiLiner 3000