Dieselhydraulische baanlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 65 (Type 213) | |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst. Niet bewaard gebleven... |
||
1) Dieselmotor; 2) Aanzuigfilter; 3) Knalpot; 4) Turbo-transmissie; 5) Compressor; 6) Stoomgenerator 7) Stoomgenerator; 8) Ventilator; 9) Luchtreservoir; 10) Olie warmtewisselaar voor de turbo 11) Elektrische kast; 12) Kleerkast; 13) Gasoliereservoir; 14) Radiatoren; 15) Expansievat; 16) Asbrug |
Doortocht van de 6501 te Lommel |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Nummering na 1982 Effectief As indeling Massa rijklaar Maximum massa per as Nuttig vermogen Bestendige trekkracht reizigers Bestendige trekkracht goederen Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid reizigers Maximum snelheid goederen |
1965 213.001 - 213.006 6501 - 6506 7501 - 7506 : Zie HLM Reeks 75 6 Bo'Bo' 87,9 ton 19,750 ton 860kW 113kN 167kN 191kN 120Km/H 82Km/H |
|
Afmetingen: | ||
Lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
16790mm 2900mm 8500mm 2800mm 3570mm 1050mm 4250mm 1010mm 90 m |
|
Bevoorrading: | ||
Gasolie Smeerolie motor Smeerolie Overbrenging Water voor verwarming Water voor koeling Zand |
3000 L 625 L 220 L 3000 L 700 L 400 Kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | S.A. La Brugeoise et Nivelles te Nijvel | |
Verwarmingsinrichting: | ||
Type - Fabrikant Stoomproductie capaciteit Druk Stoomdrukregime |
OK4616 - Vapor International Corp (USA) 780Kg/H 14 bar regelbaar tot 6 bar in de verwarmingsleiding. |
|
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Werking Motorspoeling Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal cilinders/ Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
General Motors USA 12-567D-1 2 takt door middel van mechanische blaasinrichting Roots. Rechtstreeks Door snelheidsregeling Door middel van 2 elektrische GM starters van 11kW 1050kW 835 tr/min 12 / in V 216mm 254mm 11,7 ton 84 bar 6,87 bar 7,06 m/s 1226 daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer - Type | Voith - L215rso | |
Bedieningsinrichting: - Pneumatische bediening met automatische waakinrichting. - Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, welke een cilinder voedt met 8 standen (merk Westinghouse), die de controle assen van de inspuiting bedient door tussenkomst van een stangwerk. - Deze bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie. Werkingsprincipe: - Vol automatische hydrodynamische overbrenging type L215rso. - Drie trappen verbinden 2 koppelomvormers en een hydrodynamische koppelaar, en bevattend in een ingebouwde mechanisch deel, een omkeerkoppeling met 2 gangwissels, waarvan de maximum snelheden respectievelijk 82 en 120km/h bedragen. Aandrijving van de wielen : - Aangedreven door asbruggen Mylius V20, gebouwd door Cockerill-Ougrée. - De wielassen zijn met cardanassen aan elkaar verbonden; de binnen asbrug is met de uitgangsas van de omkeerkoppeling, ingebouwd in de turbo overbrenging, verbonden. Remming: - Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen. - Machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1. - De compressor Gardner-Denver WXO, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L - Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst bedienen elk draaistel afzonderlijk. |