Dieselhydraulische baanlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 65 (Type 213)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst.
Niet bewaard gebleven...


1) Dieselmotor; 2) Aanzuigfilter; 3) Knalpot; 4) Turbo-transmissie; 5) Compressor; 6) Stoomgenerator
7) Stoomgenerator; 8) Ventilator; 9) Luchtreservoir; 10) Olie warmtewisselaar voor de turbo
11) Elektrische kast; 12) Kleerkast; 13) Gasoliereservoir; 14) Radiatoren; 15) Expansievat; 16) Asbrug
Doortocht van de 6501 te Lommel


Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Nummering na 1982
Effectief
As indeling
Massa rijklaar
Maximum massa per as
Nuttig vermogen
Bestendige trekkracht reizigers
Bestendige trekkracht goederen
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid reizigers
Maximum snelheid goederen
1965
213.001 - 213.006
6501 - 6506
7501 - 7506 : Zie HLM Reeks 75
6
Bo'Bo'
87,9 ton
19,750 ton
860kW
113kN
167kN
191kN
120Km/H
82Km/H
Afmetingen:
Lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
16790mm
2900mm
8500mm
2800mm
3570mm
1050mm
4250mm
1010mm
90 m
Bevoorrading:
Gasolie
Smeerolie motor
Smeerolie Overbrenging
Water voor verwarming
Water voor koeling
Zand
3000 L
625 L
220 L
3000 L
700 L
400 Kg
Kastgedeelte:
Bouwer S.A. La Brugeoise et Nivelles te Nijvel
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomproductie capaciteit
Druk
Stoomdrukregime
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H
14 bar
regelbaar tot 6 bar in de verwarmingsleiding.
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Motorspoeling
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal cilinders/ Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
General Motors USA
12-567D-1
2 takt
door middel van mechanische blaasinrichting Roots.
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van 2 elektrische GM starters van 11kW
1050kW
835 tr/min
12 / in V
216mm
254mm
11,7 ton
84 bar
6,87 bar
7,06 m/s
1226 daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type Voith - L215rso
Bedieningsinrichting:
- Pneumatische bediening met automatische waakinrichting.
- Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, welke een cilinder voedt met 8 standen (merk Westinghouse), die de controle assen van de inspuiting bedient door tussenkomst van een stangwerk.
- Deze bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie.
Werkingsprincipe:
- Vol automatische hydrodynamische overbrenging type L215rso.
- Drie trappen verbinden 2 koppelomvormers en een hydrodynamische koppelaar, en bevattend in een ingebouwde mechanisch deel, een omkeerkoppeling met 2 gangwissels, waarvan de maximum
  snelheden respectievelijk 82 en 120km/h bedragen.
Aandrijving van de wielen :
- Aangedreven door asbruggen Mylius V20, gebouwd door Cockerill-Ougrée.
- De wielassen zijn met cardanassen aan elkaar verbonden; de binnen asbrug is met de uitgangsas van de omkeerkoppeling, ingebouwd in de turbo overbrenging, verbonden.
Remming:
- Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen.
- Machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1.
- De compressor Gardner-Denver WXO, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L
- Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst bedienen elk draaistel afzonderlijk.