Dieselhydraulische baanlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 64 (Type 211) | |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1983. Locomotief 211.006 is bewaard door het NMBS patrimonium. |
||
1) Dieselmotor; 2) Turboblazer; 3) Hydraulische kast met omkeer-reductor; 4) Compressor 5) Radiator; 6) Ventilator; 7) Hoofdreservoirs; 8) Gasoliereservoir; 9) Asbrug |
De 211.006 in het museum Train World te Schaarbeek De 6406 te Leuven Zicht in de stuurpost |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Effectief As indeling Massa rijklaar Maximum massa per as Nuttig vermogen Bestendige trekkracht reizigers Bestendige trekkracht goederen Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid reizigers Maximum snelheid goederen |
1962 211.001 - 211.006 6401 - 6406 6 Bo'Bo' 82t 20,5t 846kW 113kN 167kN 203kN 120Km/H 80Km/H |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
17500mm 2910mm 8500mm 2800mm 3925mm 1050mm 4260mm 1118mm 90m |
|
Bevoorrading: | ||
Gasolie Smeerolie motor Smeerolie Overbrenging Water voor verwarming Water voor koeling Zand |
3000L 590L 220L 3000L 850L 640Kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | A.B.R. Familleureux | |
Verwarmingsinrichting: | ||
Type - Fabrikant Stoomproductie capaciteit Druk Stoomdrukregime |
OK4616 - Vapor International Corp (USA) 780Kg/H 14 bar Regelbaar tot 6 bar in de verwarmingsleiding. |
|
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Totale massa Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
NV Cockerill-Ougrée onder vergunning Hamilton TH8.95SA 12 ton 4 takt, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri 320 Rechtstreeks Door snelheidsregeling Door middel van elektrische starters Bosch 18ch 12V 1030kW 1000 tr/min 8 / verticaal in lijn 241,3mm 304,8mm 275 bar 11,4 bar 10,16 m/s 983,29 daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer - Type | Voith - L216rs | |
Bedieningsinrichting: - Pneumatische bediening met automatische waakinrichting. - Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, welke de hulpmotor van de versnelling van de Diesel, en de klepcilinder voor vulling van de turbo overbrenging en de bedieningscilinders voor omkeer en voor de gammawisselaar voedt. Werkingsprincipe: - Volautomatische hydrodynamische overbrenging type L216rs. Drie trappen verbinden 2 koppelomvormers en een hydrodynamische koppelaar, en bevattend in een ingebouwd mechanisch deel, een omkeerkoppeling met 2 gangwissels, waarvan de maximum snelheden respectievelijk 82 en 120km/h bedragen. Aandrijving van de wielen: - Aangedreven door asbruggen Mylius V20, gebouwd door Cockerill-Ougrée. - De wielassen zijn met cardanassen aan elkaar verbonden; de binnenliggende asbrug is met de uitgangsas van de omkeerkoppeling, ingebouwd in de turbo overbrenging, verbonden. Remming: - Automatische rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen. - Machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1. - De compressor Gardner(6401)/Lebrun LA3(6402-6406), bediend door een cardanas, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L - Een handrem met schroef in elke stuurpost bedienen elk draaistel afzonderlijk. |