Dieselhydraulische baanlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 64 (Type 211)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1983.
Locomotief 211.006 is bewaard door het NMBS patrimonium.


1) Dieselmotor; 2) Turboblazer; 3) Hydraulische kast met omkeer-reductor; 4) Compressor
5) Radiator; 6) Ventilator; 7) Hoofdreservoirs; 8) Gasoliereservoir; 9) Asbrug
De 211.006 in het museum Train World te Schaarbeek

De 6406 te Leuven

Zicht in de stuurpost
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Effectief
As indeling
Massa rijklaar
Maximum massa per as
Nuttig vermogen
Bestendige trekkracht reizigers
Bestendige trekkracht goederen
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid reizigers
Maximum snelheid goederen
1962
211.001 - 211.006
6401 - 6406
6
Bo'Bo'
82t
20,5t
846kW
113kN
167kN
203kN
120Km/H
80Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
17500mm
2910mm
8500mm
2800mm
3925mm
1050mm
4260mm
1118mm
90m

Bevoorrading:
Gasolie
Smeerolie motor
Smeerolie Overbrenging
Water voor verwarming
Water voor koeling
Zand
3000L
590L
220L
3000L
850L
640Kg
Kastgedeelte:
Bouwer A.B.R. Familleureux
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomproductie capaciteit
Druk
Stoomdrukregime
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H
14 bar
Regelbaar tot 6 bar in de verwarmingsleiding.
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Totale massa
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
NV Cockerill-Ougrée onder vergunning Hamilton
TH8.95SA
12 ton
4 takt, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri 320
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van elektrische starters Bosch 18ch 12V
1030kW
1000 tr/min
8 / verticaal in lijn
241,3mm
304,8mm
275 bar
11,4 bar
10,16 m/s
983,29 daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type

 

 

 

 

 

Voith - L216rs
Bedieningsinrichting:
- Pneumatische bediening met automatische waakinrichting.
- Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, welke de hulpmotor van de versnelling van de Diesel, en de klepcilinder voor vulling van de turbo overbrenging en de bedieningscilinders
  voor omkeer en voor de gammawisselaar voedt.
Werkingsprincipe:
- Volautomatische hydrodynamische overbrenging type L216rs. Drie trappen verbinden 2 koppelomvormers en een hydrodynamische koppelaar, en bevattend in een ingebouwd mechanisch deel,
  een omkeerkoppeling met 2 gangwissels, waarvan de maximum snelheden respectievelijk 82 en 120km/h bedragen.
Aandrijving van de wielen:
- Aangedreven door asbruggen Mylius V20, gebouwd door Cockerill-Ougrée.
- De wielassen zijn met cardanassen aan elkaar verbonden; de binnenliggende asbrug is met de uitgangsas van de omkeerkoppeling, ingebouwd in de turbo overbrenging, verbonden.
Remming:
- Automatische rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen.
- Machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1.
- De compressor Gardner(6401)/Lebrun LA3(6402-6406), bediend door een cardanas, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L
- Een handrem met schroef in elke stuurpost bedienen elk draaistel afzonderlijk.