Dieselelektrische baanlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 60 - 2e schijf (Type 210)

Rollend materiaal
Niet meer in commerciƫle dienst sinds 1988.
Enkele locomotieven zijn bewaard.


1)Dieselmotor; 2)Turboblazer; 3)Hoofdgenerator; 4)Hulpgroep; 5)Kast elektrotoestellen; 6)Koelgroep
7)Stoomgenerator; 8)Compressor; 9)Ventilator tractiemotoren; 10)Hoofdreservoir lucht
11)Gasoliereservoir 12)Waterreservoir; 13)Oliefilter; 14)Dieseloliekoeler; 15)Verwarmer
16)Pneumatische toestellen.
Locomotief 6077 en 6106 WDT Saint-Ghislain 2020

Locomotief 6086 te Mariembourg
Algemeenheden:
Bouwjaar 1963-65 :
6007 - 6056
1965-66 :
6057 - 6091 + 6101 - 6115
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
210.007 - 210.091
6007 - 6091
210.201 - 210.215
6101 - 6115
Totaal
Effectief 85 15 100
As indeling
Massa rijklaar
Maximum massa per as
Nuttig vermogen
Bestendige trekkracht
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Bo'Bo'
78t
19,5t
840kW
108 kN
196 kN
120Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
17150m
2905m
9300m
2800m
3350m
1050m
4295m
1010m
90 m
Bevoorrading:
Gasolie
Smeerolie
Water voor verwarming
Water voor koeling
Zand
3000L
480L
3000L
850L
640Kg
Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill-Ougrée te Seraing
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomproductie capaciteit
Druk
Stoomdrukregime
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H
14 bar
regelbaar tot 6 bar in de verwarmingsleiding.
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Totale massa
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
NV Cockerill te Seraing
TH8.95SA
12t
4 tact, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri.
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van de hoofdgenerator
1030kW
1000 tr/min
8 / verticaal in lijn
241,3mm
304,8mm
275 bar
11,4 bar
10,16 m/s
983,29 daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type

Tandwielverhouding
Hoofdgenerator : 606 ACEC/SEM
Tractiemotoren : DN441 ACEC
59/18
Bedieningstoestel:
- Regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG8 van de Diesel. Bedieningstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.
Werkingsprincipe:
- Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor, voedt de 4 permanent parallel geschakelde tractiemotoren.
- De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door de 6polige opwekkingsgroep van de hulpgenerator (door middel van riemen door de hoofdgenerator aangedreven).
Aandrijving van de wielen :
- De 4 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
- Alles assen van de locomotief zijn tractieassen.
Remming:
- Automatische rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen.
- Machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1.
- De compressor Gardner-Denver WXE, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L
- Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen.
- Een antisliprem.
Bewaarde locomotieven tot heden :
- NMBS : 6041
- CFV3V : 6086
- TSP/PFT : 6010, 6019, 6077 en 6106