Dieselelektrische baanlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 60 - 2e schijf (Type 210) |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciƫle dienst sinds 1988. Enkele locomotieven zijn bewaard. |
||
1)Dieselmotor; 2)Turboblazer; 3)Hoofdgenerator; 4)Hulpgroep; 5)Kast elektrotoestellen; 6)Koelgroep 7)Stoomgenerator; 8)Compressor; 9)Ventilator tractiemotoren; 10)Hoofdreservoir lucht 11)Gasoliereservoir 12)Waterreservoir; 13)Oliefilter; 14)Dieseloliekoeler; 15)Verwarmer 16)Pneumatische toestellen. |
Locomotief 6077 en 6106 WDT Saint-Ghislain 2020 Locomotief 6086 te Mariembourg Stuurpost |
|||
Algemeenheden: | ||||
Bouwjaar | 1963-65 : 6007 - 6056 |
1965-66 : 6057 - 6091 + 6101 - 6115 |
||
Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 |
210.007 - 210.091 6007 - 6091 |
210.201 - 210.215 6101 - 6115 |
Totaal | |
Effectief | 85 | 15 | 100 | |
As indeling Massa rijklaar Maximum massa per as Nuttig vermogen Bestendige trekkracht Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid |
Bo'Bo' 78t 19,5t 840kW 108 kN 196 kN 120Km/H |
|||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
17150m 2905m 9300m 2800m 3350m 1050m 4295m 1010m 90 m |
|||
Bevoorrading: | ||||
Gasolie Smeerolie Water voor verwarming Water voor koeling Zand |
3000L 480L 3000L 850L 640Kg |
|||
Kastgedeelte: | ||||
Bouwer | Cockerill-Ougrée te Seraing | |||
Verwarmingsinrichting: | ||||
Type - Fabrikant Stoomproductie capaciteit Druk Stoomdrukregime |
OK4616 - Vapor International Corp (USA) 780Kg/H 14 bar regelbaar tot 6 bar in de verwarmingsleiding. |
|||
Dieselmotor: | ||||
Bouwer Type Totale massa Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
NV Cockerill te Seraing TH8.95SA 12t 4 tact, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri. Rechtstreeks Door snelheidsregeling Door middel van de hoofdgenerator 1030kW 1000 tr/min 8 / verticaal in lijn 241,3mm 304,8mm 275 bar 11,4 bar 10,16 m/s 983,29 daNm |
|||
Overbrenging: | ||||
Bouwer - Type ⇒ Tandwielverhouding |
Hoofdgenerator : 606 ACEC/SEM Tractiemotoren : DN441 ACEC 59/18 |
|||
Bedieningstoestel: - Regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG8 van de Diesel. Bedieningstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting. Werkingsprincipe: - Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor, voedt de 4 permanent parallel geschakelde tractiemotoren. - De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door de 6polige opwekkingsgroep van de hulpgenerator (door middel van riemen door de hoofdgenerator aangedreven). Aandrijving van de wielen : - De 4 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen. - Alles assen van de locomotief zijn tractieassen. Remming: - Automatische rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen. - Machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1. - De compressor Gardner-Denver WXE, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L - Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen. - Een antisliprem. |
||||
Bewaarde locomotieven tot heden : - NMBS : 6041 - CFV3V : 6086 - TSP/PFT : 6010, 6019, 6077 en 6106 |