Dieselelektrische baanlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Reeks 60 - 1e schijf (Type 210) |
| Rollend materiaal | ||
| Niet meer in commerciƫle dienst sinds 1988. Geen enkele locomotief is bewaard. |
||
![]() 1)Dieselmotor; 2)Turbo-blazer; 3)Hoofdgenerator; 4)Hulpgroep; 5)Elektrische kast; 6)Koelgroep 7)Stoomketel; 8)Compressor; 9+10)Koelventilatoren van de tractiemotoren. 11)Hoofdreservoirs; 12)Gasoliereservoir; 13)Waterreservoirs |
De 6006 en 6001 te Saint-Ghislain![]() |
||
| Algemeenheden: | |||
| Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/197 Effectief As indeling Massa rijklaar Maximum massa per as Nuttig vermogen Bestendige trekkracht Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid |
1961-62 210.001 - 210.004 en 210.006 6001 - 6004 en 6006 5 Bo'Bo' 84t 21t 840kW 108kN 196kN 120Km/H |
||
| Afmetingen: | |||
| Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
17350mm 2905mm 8100mm 2800mm 4165mm 1050mm 4252mm 1010mm 90 m |
||
| Bevoorrading: | |||
| Gasolie Smeerolie Water voor verwarming Water voor koeling Zand |
2400L 590L 2500L 850L 400Kg |
||
| Kastgedeelte: | |||
| Bouwer | Cockerill-Ougrée te Seraing | ||
| Verwarmingsinrichting: | |||
| Type - Fabrikant Stoomproductie capaciteit Druk Stoomdrukregime |
OK4616 - Vapor International Corp (USA) 780Kg/H 14 bar regelbaar tot 6 bar in de verwarmingsleiding. |
||
| Dieselmotor: | |||
| Bouwer Type Totale massa Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Draaisnelheid |
NV Cockerill te Seraing 6TR240C0, later 8CO240 8,5t 4 tact, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri. Rechtstreeks Door snelheidsregeling Door middel van de hoofdgenerator 1030kW 1000tr/min |
||
| Aantal cilinders Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
6 (TR240C0) verticaal in lijn 241,3mm 304,8mm 280bar 15bar 10,16m/s 983,29daNm |
8 (8CO240) verticaal in lijn -mm -mm -bar -bar -m/s -daNm |
|
| Overbrenging: | |||
| Bouwer - Type | Hoofdgenerator : 606 ACEC/SEM Tractiemotoren : DN441 ACEC |
||
| Tandwielverhouding | 59/18 | ||
| Bedieningstoestel: - Regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG8 van de Diesel. Bedieningstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting. Werkingsprincipe: - Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor, voedt de 4 permanent parallel geschakelde tractiemotoren. - De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door de 6polige opwekkingsgroep van de hulpgenerator (door middel van riemen door de hoofdgenerator aangedreven). Aandrijving van de wielen : - De 4 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen. - Alle assen van de locomotief zijn tractieassen. Remming: - Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon,kraan type FD1. - De compressor Gardner-Denver WXE, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L - Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen. - Een antisliprem. |
|||