Dieselelektrische baanlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 60 - 1e schijf (Type 210)

Rollend materiaal
Niet meer in commerciƫle dienst sinds 1988.
Geen enkele locomotief is bewaard.


1)Dieselmotor; 2)Turbo-blazer; 3)Hoofdgenerator; 4)Hulpgroep; 5)Elektrische kast; 6)Koelgroep
7)Stoomketel; 8)Compressor; 9+10)Koelventilatoren van de tractiemotoren.
11)Hoofdreservoirs; 12)Gasoliereservoir; 13)Waterreservoirs
De 6006 en 6001 te Saint-Ghislain

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/197
Effectief
As indeling
Massa rijklaar
Maximum massa per as
Nuttig vermogen
Bestendige trekkracht
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
1961-62
210.001 - 210.004 en 210.006
6001 - 6004 en 6006
5
Bo'Bo'
84t
21t
840kW
108kN
196kN
120Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
17350mm
2905mm
8100mm
2800mm
4165mm
1050mm
4252mm
1010mm
90 m
Bevoorrading:
Gasolie
Smeerolie
Water voor verwarming
Water voor koeling
Zand
2400L
590L
2500L
850L
400Kg
Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill-Ougrée te Seraing
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomproductie capaciteit
Druk
Stoomdrukregime
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H
14 bar
regelbaar tot 6 bar in de verwarmingsleiding.
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Totale massa
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
NV Cockerill te Seraing
6TR240C0, later 8CO240
8,5t
4 tact, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri.
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van de hoofdgenerator
1030kW
1000tr/min
Aantal cilinders
Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
6 (TR240C0)
verticaal in lijn
241,3mm
304,8mm
280bar
15bar
10,16m/s
983,29daNm
8 (8CO240)
verticaal in lijn
-mm
-mm
-bar
-bar
-m/s
-daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type Hoofdgenerator : 606 ACEC/SEM
Tractiemotoren : DN441 ACEC
Tandwielverhouding 59/18
Bedieningstoestel:
- Regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG8 van de Diesel. Bedieningstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.
Werkingsprincipe:
- Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor, voedt de 4 permanent parallel geschakelde tractiemotoren.
- De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door de 6polige opwekkingsgroep van de hulpgenerator (door middel van riemen door de hoofdgenerator aangedreven).
Aandrijving van de wielen :
- De 4 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
- Alle assen van de locomotief zijn tractieassen.
Remming:
- Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon,kraan type FD1.
- De compressor Gardner-Denver WXE, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L
- Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen.
- Een antisliprem.