Dieselelektrische baanlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Reeks 60 - Prototype 6005 (Type 210) |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciƫle dienst sinds 1989. Geen enkele locomotief is bewaard. |
||
![]() |
![]() 1)Dieselmotor; 2)Turbo-blazer; 3)Hoofdgenerator; 4)Hulpgroep; 5)Elektrische kast tractie; 6)Koelgroep 7) Alternator(hoogspanning+laagspanning); 8)Compressor; 9)Ventilator alternator+koeling tractiemotor; 10 )Ventilator koeling tractiemotor; 11) Hoofdreservoirs 12) Gasoliereservoir; 13) Elektrische kast verwarming |
Doortocht van de 6005 te Antwerpen![]() |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Effectief As indeling Massa rijklaar Maximum massa per as Nuttig vermogen Bestendige trekkracht Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid |
1961-62 210.005 6005 1 Bo'Bo' 84t 21t 1075kW 113kN 196kN 120Km/H |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
17350mm 2905mm 8100mm 2800mm 4510mm 1050mm 4252mm 1010mm 90 m |
|
Bevoorrading: | ||
Gasolie Smeerolie Water voor koeling Zand |
2400L 590L 850L 400Kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | Cockerill-Ougrée te Seraing | |
Verwarmingsinrichting: | ||
Type - Fabrikant Spanning Vermogen Nominaal vermogen Alternator Gelijkrichters |
ACEC 3000VDC 325kVA met hoogspanningsgelijkrichters 300kW Trevelec ACEC |
|
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Totale massa Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
ABC 6DZC-1000-166A 10,39t 4 takt, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri. Rechtstreeks Door snelheidsregeling Door middel van de hoofdgenerator 1308kW 1000tr/min 6 / verticaal in lijn 256mm 310mm 245bar 16,41bar 10,32m/s 1250daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwer - Type ⇒ Tandwielverhouding |
Hoofdgenerator : ACEC / SEM - 606 Tractiemotoren : ACEC - DN441 59/18 |
|
Bedieningstoestel: - Regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG8 van de Diesel. Bedieningstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting. Werkingsprincipe: - Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor, voedt de 4 permanent parallel geschakelde tractiemotoren. - De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door de 6polige opwekkingsgroep van de hulpgenerator (door middel van riemen door de hoofdgenerator aangedreven). Aandrijving van de wielen : - De 4 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen. - Alle assen van de locomotief zijn tractieassen. Remming: - Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1. - De compressor Gardner-Denver WXE, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L - Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen. - Een antisliprem. |