Dieselelektrische baanlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 60 - Prototype 6005 (Type 210)

Rollend materiaal
Niet meer in commerciƫle dienst sinds 1989.
Geen enkele locomotief is bewaard.


1)Dieselmotor; 2)Turbo-blazer; 3)Hoofdgenerator; 4)Hulpgroep; 5)Elektrische kast tractie; 6)Koelgroep
7) Alternator(hoogspanning+laagspanning); 8)Compressor;
9)Ventilator alternator+koeling tractiemotor; 10 )Ventilator koeling tractiemotor; 11) Hoofdreservoirs
12) Gasoliereservoir; 13) Elektrische kast verwarming
Doortocht van de 6005 te Antwerpen

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Effectief
As indeling
Massa rijklaar
Maximum massa per as
Nuttig vermogen
Bestendige trekkracht
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
1961-62
210.005
6005
1
Bo'Bo'
84t
21t
1075kW
113kN
196kN
120Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
17350mm
2905mm
8100mm
2800mm
4510mm
1050mm
4252mm
1010mm
90 m
Bevoorrading:
Gasolie
Smeerolie
Water voor koeling
Zand
2400L
590L
850L
400Kg

Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill-Ougrée te Seraing
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Spanning
Vermogen
Nominaal vermogen
Alternator
Gelijkrichters
ACEC
3000VDC
325kVA met hoogspanningsgelijkrichters
300kW
Trevelec
ACEC
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Totale massa
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
ABC
6DZC-1000-166A
10,39t
4 takt, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri.
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van de hoofdgenerator
1308kW
1000tr/min
6 / verticaal in lijn
256mm
310mm
245bar
16,41bar
10,32m/s
1250daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type

Tandwielverhouding
Hoofdgenerator : ACEC / SEM - 606
Tractiemotoren : ACEC - DN441
59/18
Bedieningstoestel:
- Regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG8 van de Diesel. Bedieningstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.
Werkingsprincipe:
- Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor, voedt de 4 permanent parallel geschakelde tractiemotoren.
- De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door de 6polige opwekkingsgroep van de hulpgenerator (door middel van riemen door de hoofdgenerator aangedreven).
Aandrijving van de wielen :
- De 4 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
- Alle assen van de locomotief zijn tractieassen.
Remming:
- Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1.
- De compressor Gardner-Denver WXE, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L
- Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen.
- Een antisliprem.