
1)Dieselmotor; 2)Hoofdgenerator + alternator; 3)Hulpgenerator; 4)Elektrische kast;
5)Koelventilatoren; 6)Stoomketel; 7)Waterverwarmer; 8)Rheostatische rem; 9)Compressor;
10+11)Koelventilatoren tractiemotoren; 12)Hoofdreservoirs; 13)Gasoliereservoir |
De 5528 te Dorinne - 2018

De 5506TVM te Schaarbeek - 2010 
De 5512TVM te Bauche - 2019

|
Algemeenheden: |
Bouwjaar
Nummering voor 1970
...........................na 1970
Effectief
As indeling
Massa volledig rijklaar
Maximum massa per as
Vermogen
Remgewicht |
1961/1962
205.001 ... 205.042
5501 tot 5542
42
Co'Co'
110t
18,33t
1175kW
goederen : 83t / passagiers : 89t |
Afmetingen: |
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Maximum Boogstraal |
19850mm
2900mm
10480mm
2000mm
4535mm
1065mm
4250mm
1010mm
90m |
Bevoorrading: |
Gasolie
Smeerolie
Verwarmingswater voor trein
Koelwater voor de motor
Zand |
4000L
750L
3000L
800L
640kg |
Kastgedeelte: |
Bouwer |
SA La Brugeoise et Nivelles |
Verwarmingsinrichting: |
Type - Fabrikant
Stoomopbrengst
Druk
⇒
Omgebouwde locomotieven*
⇒
|
O.K. 4614 Vapor International Corporation
780kg/h
14bar
In de verwarmingsleiding is de stoomdruk regelbaar tot 6 bar.
Alternator 325KVA met HS gelijkrichter ACEC levert 3000V
gelijkspanning. Nominaal vermogen 300kW. |
Dieselmotor: |
Bouwer
Fabricatietype
Volledige massa
Werking
Inspuiting
Regeling van het vermogen
Starten van de motor
Nominaal vermogen
Omwentelingssnelheid
Cilinders / schikking
Uitboring:
Loop
Inspuitdruk
Gemiddelde druk
Gemiddelde snelheid van de zuiger
Maximum koppel |
General Motors (Electromotive USA)
16-567C
15,4t
2 takt
Rechtstreeks
Door regeling van de snelheid
Door de hoofdgenerator
1435kW
835Tr/min
16 / in V
216mm
254mm
84bar
7,06bar
7,06m/s
1640,2daNm |
 |
Overbrenging: |
Bouwers |
Hoofdgenerator D22 : Electromotive USA
Tractiemotoren D29 : ACEC/SEM (licentie GM) |
Bedieningstoestel:
- Regeling van het vermogen door elektrische bediening van snelheidsregelaar Woodward PG van de Diesel. - Bedieningstoestellen met automatische waakinrichting in elke stuurpost.
Wijze van werking:
- Een hoofdgenerator aangedreven dor de Dieselmotor, voedt de 6 tractiemotoren (1 serie-parallelkoppeling, 1 parallelkoppeling en 1 shuntingsstand)
- De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door een hulpgenerator.
Wijze van aandrijving der assen:
- De 6 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
- Alle assen van de locomotief zijn motorassen.
Remming:
- Zelfwerkende rem type Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen.
- Machinistenkraan type FV4 en 2 verdelers LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem Oerlikon, kraan type FD1.
- De compressor Gardner&Denver WXO, met een elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L.
- Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst, ze bedienen elk afzonderlijk een bogie.
- Rheostatische rem. |
Opmerkingen:
- *Uitrusting met elektrische treinverwarming: 5505: 26-6-80; 5510: 17-10-79; 5515: 10-1-80; 5519: 20-9-96; 5523: 28-8-79; 5529: 14-4-80; 5531: 26-2-1993, 5540: 23-3-76; 5542: 15-9-76
- In 1996/1997 werden de TVM-locs bij ombouw voorzien van een rode band (en indien van toepassing de gele schildering): 5501: 22-7-96; 5506: 12-4-96;, 5509: 28-5-96; 5511: 17-1-97;, 5512: 4-10-96;
5514: 9-12-96.
- In juni 2001 kwam de 5526 als eerste IJzeren Rijn loc op de baan met grijze vlakken. |
De 5515 te Saint-Ghislain - 2010
|
De 5540 te Bauche - 2019
 |