Dieselelektrische baanlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 54 (Type 204) |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 2011. 1 locomotieven is bewaard. |
||
1)Dieselmotor; 2)Hoofdgenerator; 3)Hulpgenerator; 4)Ventilator hoofdgenerator 5)Koelventilator Dieselmotor; 6)Regelaar en warmtewisselaar; 7)Waterreservoir Dieselmotor 8)Compressor; 9)Waterreservoir verwarmingsketel; 10)Gasoliereservoir 11)Hoofdreservoirs; 12)Verwarmingsketel; 13)Ventilator tractiemotoren; 14)Elektrische kast |
De 5404 te Saint-Ghislain - 2010 |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering voor 1970 Nummering na 1970 Effectief Aantal gebouwd bij constructie As indeling Massa volledig rijklaar Maximum massa per as Vermogen Bestendige trekkracht Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid Remgewicht goederen .................passagiers |
1955 - 5401 tot 5404 in 1957 204.001 ... 204.008 ⇒ >Hernummering van de reeksen 52/53 en 54 5401 tot 5408 >8 52 Co'Co' 108t 18t 1035kW 123kN 245kN 120Km/H 83t 89t |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-dak Hoogte rail-dak Wieldiameter Maximum Boogstraal |
18850mm 2940mm 10300mm 2000mm 4275mm 1050mm 4237mm 1010mm 90m |
|
Bevoorrading: | ||
Gasolie Smeerolie Verwarmingswater voor trein Koelwater voor de motor Zand |
3500L/2975kg 750L/670kg 3900L 800L 640kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer |
NV Anglo-Franco-Belge te la Croyère | |
Verwarmingsinrichting: | ||
Type - Fabrikant Stoomopbrengst Druk ⇒ |
OK4616 van de Vapor International Corp 780Kg/H 14bar. In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6bar. |
|
Dieselmotor: | ||
Bouwer Fabricatietype Volledige massa Werking Inspuiting Regeling van het vermogen Starten van de motor Nominaal vermogen Omwentelingssnelheid Cilinders / schikking Uitboring: Loop Inspuitdruk Gemiddelde druk Gemiddelde snelheid van de zuiger Maximum koppel |
General Motors (Electromotive USA) 567C 15,4t 2 takt Rechtstreeks Door regeling van de snelheid Door de hoofdgenerator 1293kW 835Tr/min 16 / in V 216mm 254mm 84bar 6,4bar 7,1m/s 1446daNm |
|
5 minuten motorgeluid: | ||
Overbrenging: | ||
Bouwers Tandwielverhouding |
Generator D12 : Electromotive USA Tractiemotoren D19 : Smit te Slikkeveer in Nederland 61/16 |
|
Regelingstelsel: - Regeling van het vermogen door elektrische bediening van snelheidsregelaar Woodward PG. - De snelheidskruk heeft 8 ritstanden. - Bedieningstoestellen met automatische waakinrichting in elke stuurpost. - De compressor Gardner&Denver WXO, met een elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L. Wijze van werking: - Een door de dieselmotor aangedreven hoofdgenerator levert stroom aan 6 tractiemotoren die op 3voudige wijze kunnen geschakeld worden (serie-parallel,parallel en geshunteerd) - De hoofdgenerator heeft een afzonderlijke bekrachtiging, die beïnvloed wordt door een in deze bekrachtiging ingeschakelde belastingsregelaar. - Deze bestaat uit een driefasige alternator die de afkoelventilatoren voedt voor de diesel- en tractiemotoren. Wijze van aandrijving der assen: - 6 tractiemotoren met neusophanging, opgesteld in de bogies en elk een as aandrijvende door middel van een paar rechte tandwielen. - De 6 assen zijn aldus tractieassen. Remming: -Automatische Oerlikon rem met kraan type FV3 en verdeler LST1, vervolledigd met rechtstreekse rem Oerlikon met kraan FD1. |
||
Opmerkingen: - In 1979 zijn de locs uitgerust met een vlottende cabine gebouwd te Salzinne. Bewaarde locomotieven tot heden: - NMBS : 5404 |