Dieselelektrische baanlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 53 (Type 203)

Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 2011.
Enkele locomotieven zijn bewaard.


1)Dieselmotor; 2)Hoofdgenerator; 3)Hulpgenerator; 4)Ventilator hoofdgenerator;
5)Ventilator dynamische rem; 6)Koelventilator Dieselmotor; 7)Regelaar en warmtewisselaar olie/water
8)Waterreservoir Dieselmotor; 9)Compressor; 10)Gasoliereservoir; 11)Luchtdruk/hoofdreservoirs
12)Schok-absorptie element; 13)Koelventilatoren tractiemotoren
Doortocht van de 5306 te Visé
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering voor 1970
Nummering na 1970
Effectief
Aantal gebouwd bij constructie
As indeling
Massa volledig rijklaar
Maximum massa per as
Vermogen
Bestendige trekkracht
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1955
203.001 ... 203.019Hernummering van de reeksen 52/53 en 54
5301 tot 5319
19
52
Co'Co'
106,6t
17,8ton
1035kW
158kN
245kN
120Km/H
83t
89t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-buffer
Wieldiameter
Maximum Boogstraal
18850mm
2940mm
10300mm
2000mm
4275mm
1050mm
4237mm
1010mm
90m
Bevoorrading:
Gasolie
Smeerolie
Verwarmingswater voor trein
Koelwater voor de motor
Zand
3500L/2975kg
750L/670kg
geen
800L
640kg
Kastgedeelte:
Bouwer
NV Anglo-Franco-Belge te la Croyère
Dieselmotor:
Bouwer
Fabricatietype
Volledige massa
Werking
Inspuiting
Regeling van het vermogen
Starten van de motor
Nominaal vermogen
Omwentelingssnelheid
Cilinders / schikking
Uitboring:
Loop
Inspuitdruk
Gemiddelde druk
Gemiddelde snelheid van de zuiger
Maximum koppel
General Motors (Electromotive USA)
567C
15,4ton
2 takt
Rechtstreeks
Door regeling van de snelheid
Door de hoofdgenerator
1265kW
835Tr/min
16 / in V
216mm
254mm
84bar
6,4bar
7,1m/s
1446daNm
Overbrenging:
Bouwers

Tandwielverhouding
Generator D12 : Electromotive USA
Tractiemotoren D19 : Smit te Slikkeveer in Nederland
61/16
Regelingstelsel:
- Regeling van het vermogen door elektrische bediening van snelheidsregelaar Woodward PG.
- De snelheidskruk heeft 8 ritstanden.
- Bedieningstoestellen met automatische waakinrichting in elke stuurpost.
- De compressor Gardner&Denver WXO, met een elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L.
Wijze van werking:
- Een door de dieselmotor aangedreven hoofdgenerator levert stroom aan 6 tractiemotoren die op 3voudige wijze kunnen geschakeld worden (serie-parallel,parallel en geshunteerd)
- De hoofdgenerator heeft een afzonderlijke bekrachtiging, die beïnvloed wordt door een in deze bekrachtiging ingeschakelde belastingsregelaar.
- Deze bestaat uit een driefasige alternator die de afkoelventilatoren voedt voor de diesel- en tractiemotoren.
Wijze van aandrijving der assen:
- 6 tractiemotoren met neusophanging, opgesteld in de bogies en elk een as aandrijvende door middel van een paar rechte tandwielen.
- De 6 assen zijn aldus tractieassen.
Remming:
- Automatische Oerlikon rem met kraan type FV3 en verdeler LST1, vervolledigd met rechtstreekse rem Oerlikon met kraan FD1.
- De locomotief is eveneens uitgerust met een rheostatische rem.
Opmerking:
- In 1979 zijn de locs uitgerust met een vlottende cabine gebouwd te Salzinnes.
Bewaarde locomotieven tot 2018:
- TSP : 5306, 5315, 5318