Dieselelektrische baanlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 51 (Type 200) |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciƫle dienst sinds 2003. Verscheidene locomotieven zijn in dienst in het buitenland, en enkelen zijn bewaard door verscheidene verenigingen. |
||
1)Dieselmotor; 2)Turbo blazer; 3)Hoofdgenerator; 4)Hulpgroep; 5)Kast met elektrische toestellen 6+9)Koelventilatoren der tractiemotoren; 7)Compressor; 8)Koelgroep Behr; 10)Stoomgenerator; 11)Hoofdreservoirs; 12)Gasoliereservoir |
Locomotief 5128 WDT Saint-Ghislain 2020 Locomotief 5183 van het TSP te Eeklo - 2012 |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering voor 1970 Nummering na 1970 Effectief bij bouw As indeling Massa volledig rijklaar: Maximum massa per as: Vermogen Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid |
1961 tot 1963 200.001 - 200.093 5101 tot 5193 93 ⇒ nummerlijst Co'Co' 5101 tot 5153: 117ton ; 5154 tot 5193: 113,2ton 5101 tot 5153: 19,5t ; 5154 tot 5193: 18,866t 1146kW 272kN 120Km/H |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Maximum Boogstraal |
20160mm 2905mm 10600mm 2000mm 5101 tot 5153: 4010mm; 5154 tot 5193: 4400mm 4252mm 1010mm 90m |
|
Bevoorrading: | ||
Gasolie Smeerolie Verwarmingswater voor trein Koelwater voor de motor Zand |
4000L 750L 3000L 900L 640kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | Cockerill-Ougrée te Seraing | |
Verwarmingsinrichting: | ||
Type - Fabrikant Stoomopbrengst Druk ⇒ |
OK4616 - Vapor International Corp. 150Kg/Uur 14bar. In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6bar. |
|
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Volledige massa Werking Inspuiting Regeling van het vermogen Starten van de motor Nominaal vermogen Omwentelingssnelheid Cilinders / Opstelling Boring: Slag Inspuitdruk Gemiddelde druk Gemiddelde snelheid van de zuiger Maximum koppel |
Cockerill-Ougrée te Seraing Cockerill-Baldwin 608A 17,845t 4 takt, overvoed door turbo blazer type Brown Boveri Rechtstreeks Door regeling van de snelheid Door de hoofdgenerator 1435kW 650t/min 8 / in lijn 324mm 394mm 245bar 10,38bar 6,54m/s 2106daNm |
|
Beschrijving |
||
Overbrenging: | ||
Type / Bouwers Hoofdgenerator Type / Bouwers Tractiemotoren Tandwielverhouding |
607 / ACEC - SEM DM441 / ACEC 59/18 |
|
Bedieningstoestel: - Regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG5 van de Diesel. - Bedieningstoestellen in elke stuurpost met automatische waakinrichting. Wijze van werking: - Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor voedt de 6 permanent parallel geschakelde tractiemotoren. - De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door de 6 polige opwekkingsgroep van de hoofdgenerator. (Door middel van riem door de hoofdgenerator aangedreven) Wijze van aandrijving der assen: - De 6 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingewerkt en drijven elk 1 wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen. - Alle assen van de locomotief zijn motorassen. Remming: - Zelfwerkende Oerlikon rem met 2 remregimes : reizigers en goederen, met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon. - De compressor Gardner-Denver WX0, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L. - 2 handremmen met schroef elk ingrijpend op een draaistel. - Een antisliprem. Opmerkingen: - Bewaarde locomotieven tot heden: - NMBS : 5142, 5166 - CFV3V : 5122 - SOMEI : 5117 - TSP/PFT : 5128, 5149, 5183 |