Dieselelektrische baanlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Reeks 50 (Type 200.1) |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1976. Niet bewaard gebleven. |
||
![]() |
![]() 1)Dieselmotor; 2)Turbo-blazer; 3)Hoofd alternator; 4)Hulpgroep startinrichting 5)Kast voor elektrische toestellen; 6)Koelventilatoren voor de tractiemotoren; 7)Compressor 8)Koelgroep Behr; 9)Koelventilatoren der tractiemotoren; 10)Hulp alternator 150KVA 11)Hoofdreservoirs; 12)Gasoliereservoir; 13)Batterij 15V; 14)Batterij 24V; 15)Brandblusinstallatie 16)Kast voor verwarming; 17)Aanzuigruimte |
Locomotief 5001 (ex5117) te Saint-Ghislain![]() In 1969 werd besloten een locomotief van het type 200 uit te rusten met een door |
|
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering voorzien na verbouwing in 1969 Nummering na aflevering in 1972 Nummering na ombouw in 1980 Effectief As indeling Massa volledig rijklaar Maximum massa per as Vermogen Voortdurende trekkracht Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid Min.voortdurende snelheid op vollast Overeenkomende trekkracht Trekkracht bij maximumsnelheid |
1969 200.001 200.101 5001 5101 1 Co'Co' 123,5ton 21t 2640kW 27,3t 36t 140Km/H 30,6Km/H 27,3t 6t |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Maximum Boogstraal |
20160mm 2905mm 10600mm 4000mm 4010mm 4252mm 1010mm 90m |
|
Bevoorrading: | ||
Gasolie Smeerolie Koelwater voor de motor Zand |
5450L 1000L 850L 640kg |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer | Cockerill-Ougrée te Seraing | |
Verwarmingsinrichting: | ||
Type - Fabrikant Spanning |
Elektrisch - ACEC 3000VDc |
|
Dieselmotor: | ||
Bouwer Type Volledige massa Werking Inspuiting Regeling van het vermogen Starten van de motor Nominaal vermogen Omwentelingssnelheid Aantal cilinders / schikking Boring Slag Inspuitdruk Gemiddeld druk Gemiddeld snelheid van de zuiger Maximum koppel |
Cockerill-Ougrée te Seraing V160TR 240CO 18ton 4 takt, overvoed door turbo blazer type Brown Boveri Rechtstreeks Door regeling van de snelheid Door de hoofdgenerator 2941kW 1000tr/min 16 / in V 241.3mm 304,8mm 280bar 16,18bar 10,16m/s 2863daNm |
|
Overbrenging: | ||
Bouwers Tandwielverhouding |
ACEC Charleroi 63/16 |
|
Bedieningstoestel: - Elektronische regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG8 van de Diesel. - Bedieningstoestellen in elke stuurpost met automatische waakinrichting. Alternator groep: - De alternatorgroep bestaat uit 3 delen: 1)Een driefasige hoofdalternator van 2800KVA 2)Een driefasige hulpalternator van 150KVA 3)Een opwekkingsgroep die de bekrachtiging van de 2 alternatoren verzekert en het starten van de groep. Tractiemotoren: - De 6 Tractiemotoren met neusophanging type LD614N van 425kW met progressieve shunting, gevoed door hoofdalternator via gelijkrichtersgroep, zijn in de draaistellen ingewerkt en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen. - Alle assen van de locomotief zijn motorassen Antislip: - Magnetische opnamespoelen meten de snelheid en de versnelling van elke wielas waarbij een elektronisch systeem de tractie beperkt bij slip. Remming: - Zelfwerkende Oerlikon r met 3 remregimes: reizigers, goederen en hoge druk, met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse r type Oerlikon, kraan type FD1. - De compressor Gardner-Denver WXO, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een inhoud van 1000l. - 2 handremmen met schroef elk ingrijpend op een draaistel. - Een antisliprem |