Heden is Lijn 58 de spoorlijn die Gent-Dampoort verbindt met Eeklo en 22,7 km lang is, terwijl deze lijn vroeger doorliep tot in Brugge, en ze 51,4 km lang was.
Op 25 juni 1861 werd tussen Gent-Dampoort en Eeklo een enkelsporige spoorlijn geopend door de spoorwegmaatschappij Chemins de fer de Gand à Eecloo.
Op 16 november 1862 werd tussen Eeklo en Maldegem een enkelsporige spoorlijn geopend door de spoorwegmaatschappij Chemins de fer d’Eecloo à Bruges.
Deze spoorlijn sloot aan op de spoorlijn vanuit Gent en werd door spoorwegmaatschappij Chemins de fer d’Eecloo à Bruges op 22 juni 1863 verlengd tot in Brugge.
Rond de eeuwwisseling nam de Staatsspoorwegen de lijn over en degradeerde ze tot een lokale zijlijn.
De laatste passagierstrein vertrok op 26 februari 1959 omstreeks 21.30u naar Brugge, waarna het reizigersverkeer werd overgenomen door autobussen.
In 1961 werd het goederenvervoer tussen Sijsele en Assebroek stopgezet en in 1962 werden de sporen uitgebroken.
Vanuit de andere richting bleef tussen Donk en Sijsele nog enkel militair vervoer naar Sijsele, maar ook dit werd in 1962 stopgezet en kort daarna werden de sporen uitgebroken.
Tussen Brugge en Assebroek werd het goederenverkeer stopgezet op 1 augustus 1967 en een jaar later werden de sporen uitgebroken.
Een deel van het voormalige tracé tussen Brugge en Maldegem is nu ingericht als fietsroute onder de naam Abdijenroute.
Het overgebleven tracé tussen Eeklo en Maldegem wordt sinds eind jaren tachtig verhuurd aan de vereniging Stoomtrein Maldegem Eeklo die deze museumlijn verder exploiteert in eigen beheer en er regelmatig toeristische treinritten organiseert met historische stoom- en Dieseltreinen.
Ze organiseren tevens toeristische ritjes met stoom- en Dieseltreintjes op een 60 cm smalspoor lijntje dat loopt van Maldegem richting Donk.
Vanaf maandag 10 december 2001 werden de nieuwe Dieselmotorstellen type 41 ingezet in een gedeelte van de dienst.
Vandaag rijden enkel de Dieselmotorstellen type 41 nog deze dienst.
Onderaan 2 lijsten. Het verleden : een beknopte lijst hoe het vroeger was, en nu.
Het verleden | |||||||
Plaats | Station/Halte | Code | Station geopend | Halte reizigers afgeschaft | Halte goederen afgeschaft | Vertakking | Afstand Km |
Gent Dampoort | Station | FGDM | 1847 | – | 1994 | Lijn59 | – |
Boma | Vertakking | – | – | – | – | Lijn204 | 1.0 |
Gent Muide | Halte | – | – | 1984 | – | | | 2.1 |
Muide | Vertakking | – | – | – | – | Lijn55B | 2.8 |
Wondelgem | Station | FWO | 1861 | – | – | Lijn55 | 4.4 |
Molenheide | Halte | – | – | – | – | | | 5.9 |
Evergem | Station | FMV | 1861 | 1984 | – | | | 6.9 |
Sleidinge | Station | LSD | 1861 | – | – | | | 10.0 |
Eeksken | Halte | – | – | – | – | | | 12.0 |
Arisdonk | Halte | – | – | – | – | | | 13.8 |
Waarschoot | Station | LWT | 1861 | – | – | | | 14.8 |
Eeklo | Station | FKLO | 1861 | – | 1991 | Lijn55A | 18.7 |
Doelaarstraat | Halte | – | – | – | – | | | 19.9 |
Balgerhoeke | Station | FBH | 1862 | 1959 | 1987 | | | 23.8 |
Adegem | Station | FAM | 1862 | 1959 | – | | | 25.9 |
Maldegem | Station | FMG | 1862 | 1959 | 1987 | | | 28.7 |
Donk | Station | FDC | – | 1959 | – | | | 33.1 |
Sijsele | Station | LYE | 1863 | 1959 | 1968 | | | 37.6 |
Assebroek | Halte | – | – | 1959 | – | | | 41.7 |
Steenbrugge | Station | FSBG | 1863 | 1959 | 1970 | | | 44.3 |
Brugge | Station | FR | 1838 | – | – | L50A, L51, L66 | 47.5 |
Trajekt | Geopend | Reizigers | Goederen | Spoor | Elektrificatie | |||
Gent Dampoort – Eeklo | – | – | 1861 | – | – | Enkel | Nee | – |
Eeklo – Maldegem | – | – | 1862 | – | – | Enkel | Nee | – |
Maldegem – Brugge | – | – | 1863 | – | – | Enkel | Nee | – |
Trajekt | – | – | – | Gesloten voor Reizigers | Gesloten voor Goederen | Spoor | Elektrificatie | Uitgebroken |
Sijsele – Steenbrugge | – | – | – | 1959 | 1961 | Enkel | Nee | 1963 |
Maldegem – Sijsele | – | – | – | 1959 | 1968 | Enkel | Nee | 1970 |
Brugge – Steenbrugge | – | – | – | 1959 | 1970 | Enkel | Nee | 1971 |
Eeklo – Maldegem | – | – | – | 1959 | 1987 | Enkel | Nee | – |
Huidige toestand | ||||||||
Trajekt | Station/Halte | Code | Spoor | Elektrificatie | Vertakking | |||
Gent St-Pieters | Station | FGSP | – | – | – | Dubbel | Ja | Lijn59 Gent St.-Pieters Antwerpen-Centraal |
Gentbrugge | Halte | – | – | – | – | Dubbel | Ja | |
Gent Dampoort | Station | FGDM | – | – | – | Dubbel | Ja | |
Wondelgem | Station | FWO | – | – | – | Dubbel | Nee | | |
Evergem | Halte | FMV | – | – | – | Enkel | Nee | | |
Sleidinge | Halte | LSD | – | – | – | Enkel | Nee | | |
Waarschoot | Halte | LWT | – | – | – | Enkel | Nee | | |
Eeklo | Station | FKLO | – | – | – | Enkel | Nee | | |
Er was ook een stopplaats voor het personeel van de goederenwagon werkplaats te Gentbrugge, niet ver van de tram terminus ‘Ledeberg Moscou’ te Ledeberg.
lijn 58 omvat ook een klein stukje dat loopt tussen Gentbrugge vorming/werkplaats Merelbeke (Lijn 50E) en ingevoegd wordt ter hoogte van de goederenwagon werkplaats. Dit stukje noemt men lijn 58/1 West Driehoek Ledeberg.
Deze driehoek werd voornamelijk gebruikt voor goederentreinen of rangeerlocomotieven komende van Gent – Zeehaven of Antwerpen richting Brussel of omgekeerd, locomotieven of treinstellen voor het afstellen, onderhoud of herstelling en voor het draaien van motorstellen (omwille van de noodwendigheden) in de werkplaats van Merelbeke. De nieuwe polyvalente werkplaats te Melle maakt het draaien van motorstellen overbodig.
Heden rijdt er tijdens de spitsuren terug een stoptrein tussen Antwerpen Centraal (lijn 59) en Brussel (lijn 50) via deze driehoek, dus zonder tussenstop te
Gent Sint-Pieters.