Categorieën of soorten van rijtuigenDe wijze van inrichting van de rijtuigen heeft geleid tot verschillende categorieën of soorten. Volgens het RIC worden volgende afkortingen gebruikt : |
|||
Reeksletters |
|||
A3B4yfi B9yfi C11yi C7Ddyi > A AB ABD ABDx AD ADR AR > B BD BDx > C Cp > D DD > WL WSP WR WRD > SR > Post |
Rijtuig met 3 afdelingen 1e klasse en 4 afdelingen 2e klasse Rijtuig met 9 afdelingen 2e klasse Rijtuig met 11 afdelingen 3e klasse Rijtuig met 7 afdelingen 3e klasse en bagageafdeling < Rijtuig met zitplaatsen 1e klasse Rijtuigen met zitplaatsen 1e & 2e klasse Rijtuigen met zitplaatsen 1e & 2e klasse en bagageruim Rijtuigen met zitplaatsen 1e & 2e klasse en bagageruim en stuurpost Rijtuig met zitplaatsen 1e klasse en bagageruim Rijtuigen met zitplaatsen 1e klasse en restauratie-, buffet of bar-afdeling en bagageruim Rijtuigen met zitplaatsen 1e klasse en restauratie-, buffet of bar-afdeling < Rijtuigen met zitplaatsen 2e klasse Rijtuigen met zitplaatsen 2e klasse en bagageruim Rijtuigen met zitplaatsen 2e klasse en bagageruim en stuurpost < Rijtuig met zitplaatsen 3e klasse Rijtuig met zitplaatsen 3e klasse en post- en bagageafdeling < Bagageruim Open dubbeldeksrijtuig voor autovervoer < Slaaprijtuig Pullmanrijtuig Restauratierijtuig Restauratierijtuig met bagageruim < Dansrijtuig met bar < Postrijtuig |
||
Kenletters Worden bij RIC-materiaal soms bijgevoegd |
|||
a aa c ee f h, p, t of y i l m s |
Drieassig voertuig (Voorbeeld Da) Tweeassig voertuig Ligplaatsen (voorbeeld : Ac, Bc, AcBc) Voertuig met stroomvoorziening door hoofdleiding – Voertuig met zitplaatsen en middengang Voertuig met overloopbrug zonder vouwbalgen of rubberbalgen Rijtuig met sonorisatie Voertuig met meer dan 24,5m lengte Zijgang in bagagerijtuigen en rijtuigen met bagageruim |
||
Opmerking Bij de NMBS hebben sommige letters een betekenis die niet met de UIC-reeksletters overeenstemmen : UIC betekent : Union Internationale de Chemin de fer of internationale spoorwegunie. |
|||
k x |
voor de snackbar of keukenafdeling Voor rijtuigen die geschikt zijn voor trek-duw, en /of uitgerust zijn met een stuurpost, of stuurstand. |
||
Voorbeelden | |||
Dms BDk ABx BDx |
Bagagerijtuig met meer dan 24,5m lengte en met zijgang Rijtuig met zitplaatsen 2e klasse, een bagageruim en een keukenafdeling Rijtuig met zitplaatsen 1e en 2e klasse en een stuurpost, of stuurstand om te rijden in trek- en duw. Rijtuig met zitplaatsen 2e klasse, een bagageruim en een stuurpost, of stuurstand om te rijden in trek- en duw. |
||
Wat betekent trek- en duw… Een reizigerstrein met rijtuigen is samengesteld uit een tractievoertuig. Dit tractievoertuig kan een stoom-, diesel- of elektrische locomotief zijn, en een aantal rijtuigen. Indien deze reizigerstrein een pendeltrein is die tijdens de diensturen steeds tussen twee eindstations heen en weer rijdt, en deze eindstations niet over een keerlus beschikken, wat immers uiterst zeldzaam is, dient men een oplossing te bedenken om de locomotief bij het eindstation van kant te wisselen. De locomotief van kant wisselen, zodat hij weer aan de kop van de trein staat en zijn terugreis kan aanvangen, noemt men in het jargon dan ook ‘kop maken’. Men kan dit op verscheidene manieren oplossen. 1) Men kan aan de beide kanten van de rijtuigen een tractievoertuig plaatsen. Dit noemt men een treinschakeling. -Dit was een zeer ongebruikelijke methode omdat ze de inzet van 2 tractievoertuigen vereiste, en soms ook 2 machinisten. Tegenwoordig past men de treinschakeling meer toe, en sommige rijtuigstammen hebben in het midden een tractievoertuig. De reden hiervoor is dat de trein dan in een station gesplitst kan worden waarbij beide treinen dan een andere bestemming krijgen en ze meteen over een tractievoertuig beschikken. 2) Men laat het tractievoertuig van kant wisselen of ‘kop maken’. – Dit was in het verleden de meest gebruikte methode, die echter een aantal bewerkingen met zich meebracht zoals de rijtuigen hand geremd opstellen, het tractievoertuig ontkoppelen, het tractievoertuig door middel van een aantal rangeerbewegingen naar de andere kant van de rijtuigen brengen, het tractievoertuig terug aankoppelen,de hand geremde rijtuigen terug ontremmen. Voor al deze bewerking zijn uiteraard de nodige veiligheidsvoorschriften in acht te nemen, en is ook het nodige personeel nodig. 3) Men hangt aan één uiteinde een rijtuig die uitgerust is met een stuurpost of stuurstand (BDx of ABDx) die door middel van een stuurkabel, die over de ganse trein dient te lopen, het tractievoertuig kan bedienen. Dit kan enkel bij Diesel- of elektrische tractievoertuigen. Dit vereist dan ook wel dat de tussenliggende rijtuigen hiervoor voorzien zijn wat in het verleden enkel bij welbepaalde rijtuigen het geval was. Deze methode wordt nu het meest zij het altijd gebruikt omdat ze het meest efficiënt (lees kosten- en tijdbesparend) is. Deze rijtuigen hebben een stuurtafel die quasi overeenkomt met deze van het gebruikte tractievoertuig, die voor het type rijtuig wel steeds hetzelfde moest zijn… De gebruikte stuurstandrijtuigen waren / zijn: M1 rijtuigen type BDx enkel geschikt om met de tractievoertuigen HLD60/61 en HLD62 te rijden. M2 rijtuigen type BDx enkel geschikt om met de tractievoertuigen HLD62 of HLE25 te rijden naargelang het tractietype. M4m rijtuigen type ADx en BDKx geschikt om met de tractievoertuigen HLE 11, 12, 21, 27, 13, 18 en 19 te rijden. M5m rijtuigen type BDx enkel geschikt om met de tractievoertuigen HLE 11, 12, 21, 27, 13, 18 en 19 te rijden. M6 rijtuigen type Bx enkel geschikt om met de tractievoertuigen HLE 21, 27, 13, 18 en 19 te rijden. M7 rijtuigen type Bx enkel geschikt om met de tractievoertuigen HLE 13, 18 en 19 te rijden. I11 rijtuigen type BDx enkel geschikt om met de tractievoertuigen HLE 13, 18 en 19 te rijden. |
|||
Nummering van het gesleept reizigersmaterieel, merken en opschriften | |||
…Wordt nog verder afgewerkt… | |||
M-nummer | |||
Eerste cijfer | Tweede cijfer voor 19?? | Tweede cijfer na 19?? | Drie volgende cijfers |
Duidt het type rijtuig aan 1 = type I |
Duidt het soort rijtuig aan 0 = soort AB |
Duidt het soort rijtuig aan 1 = soort A |
Volgnummer in de reeks |
NMBS rijtuigtypes. HV : Haute vitesse Voiture : Algemene aanduiding voor de rijtuigen. |